نگاه

بازشناسی شرایط و وظیفه مسئولان

خط مقاومت سوریه که در طول 34 سال گذشته هماهنگ و با تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی ایجاد گردید، با اجماع نسبی جبهه استکبار و شیوخ مرتجع منطقه‌ای در معرض تهدید قرار دارد.
نصر عزیزی - در مقطع کنونی در چند حوزه خارجی و داخلی با مسائلی روبرو هستیم که تدابیر کلان ویژه‌ای را نیازمندند:
1- خط مقاومت سوریه که در طول 34 سال گذشته هماهنگ و با تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی ایجاد گردید، با اجماع نسبی جبهه استکبار و شیوخ مرتجع منطقه‌ای در معرض تهدید قرار دارد.
2- پرونده انرژی هسته ای صرفاً برای حفظ فضای جنگ روانی در سطح بین الملل همچنان مفتوح است.
3- پیروزی نسبی انقلاب اسلامی مردم مصر با توجه به همسایگی با اسرائیل و نقش تعیین کننده این کشور در منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا زنجیره جدیدی از توطئه‌های دشمنان را عیان می‌سازد.
4- در همه همسایگان ما تقریباً دشمنان فعال بوده و مترصد فرصت‌هایی برای تهدید‌های امنیتی و یا اقتصادی علیه نظام ما هستند.
5- سرعت و شدت زاید‌الوصف بیداری اسلامی در منطقه سطح انتظارات را از جمهوری اسلامی چند برابر بالا برده است.
6- در حوزه داخلی متناسب با سطح توقعات و انتظارات مردم مشکلات قابل توجهی در بخش اشتغال و تولید و درآمد و گرانی‌ها وجود دارد.
7- اخبار مربوط به مفاسد اقتصادی و برخی ناهماهنگیها و قانون شکنی‌های مسئولان رده بالا موجب نگرانی مردم می‌باشد و مواردی از این قبیل.
از آنجایی که دهه چهارم انقلاب موصوف به دهه پیشرفت و عدالت بوده و نگاه رهبری به اجرای صحیح سند چشم‌انداز و رسیدن به قله‌های ترسیم شده حاکی از نوع انتظارات مردم آگاه و الگوپذیری کشورهای در حال قیام می‌باشد، شایسته آن است که رفتار و سلوک و مواضع و نگاه و تصمیمات مسئولان نظام به خصوص رئیس جمهور محترم با همین نگاه تنظیم گردد.لذا از این جهت که مردم حامی کلیت نظام و جهت‌گیری اصولی مسئولان هستند، بحثی نیست ولی توقع ندارندکه رویه‌های ناپسند در دولتهای گذشته همچنان به نحوی تکرار شوند. با این اشاره برخی از رویه‌هایی که موجبات نگرانی هستند، مطرح و برای اصلاح آنها باید در سطح کلان اهتمام لازم نسبت به اصلاح و یا رفع آنها صورت پذیرد:
1- در گذشته چنین بوده که در شش ماهه و یا سال آخر دولتها، از سطح تلاش و کار و فعالیت و خدمتگزاری کاسته شده و با انحراف به سمت مسائل حاشیه‌ای شائبه‌های حفظ قدرت و یا موقعیت را تقویت نموده است. اگرچه این موضع کلیت نداشته ولی به عنوان یک آسیب رفتاری اداری موجب پس رفت و یا ایجاد هزینه‌هایی گردیده است.
2- بروز برخی مشکلات نظیر تورم لجام گسیخته و یا گرانیهای رها شده و یا قانون‌شکنی‌های تأثیرگذار بر روند اجرای برنامه‌ها و یا عدم اعمال مدیریت عالمانه و کارشناسانه در حوزه واردات و صادرات و یا نوسانات قیمت رها شده ارز و طلا مؤید شبهه مذکور است که به روشنی کوتاهی و یا کم توجهی بعضی مسئولان را اثبات می‌نماید ضمن اینکه خدمات دلسوزانه بسیاری از آنها نیز قابل تقدیر است.
3- وجود برخی کم کاریها و یا ناهماهنگی‌ها در ارتباطات و مراودات بین‌المللی که تبعات منفی آن در بخشی از حوزه‌ها مشهود هست، به وضوح مغایر با اصول عزت و حکمت و مصلحت اعلام شده از ناحیه رهبری و فعالیت با شور و نشاط و علاقه آفرین و اثربخش هست که باید آثار آن آشکار باشد تا جایی که علیرغم مسئولیت دولت در بخش خارجی بار ناشی از کم کاری در حوزه بیداری اسلامی به ناچار بر دوش دیگران قرار گرفته است.
4- برخی از عزل و نصب‌های بی دلیل و یا ناصحیح و بدون توجیه منطقی و یا مستندات و با اتکا به بعضی توهمات و یا پیش داوریها و یا انتظارات غیرقانونی و مخالف با عرف و آن هم در مدت زمان کوتاه باقیمانده به خدمت دولت، ناشی از عدم توجه به وظایف اصلی و به عبارتی وظیفه‌شناسی در این شرایط حساس است که ظاهراً بنا به تداوم و استمرار آنها هست تا جایی که این شائبه قوام با شایعه بدخواهان نظام مبنی بر عزل و نصب‌های انتخاباتی را تقویت می‌کند که باید به شدت از آن پرهیز نمود.
5- توصیه رهبری به مسئولان نظام حفظ وحدت و همدلی و تفاهم و صدای واحد در مقابل دشمنان است اگر مسئولی به این ضرورت عقلی و شرعی با برخی رفتارها و تصمیمات بی توجهی می‌کند، هیچ ضرورتی ندارد که موضوع به رسانه‌ها و افکار عمومی کشانده شده و طرح و استفاده و یا سوء استفاده غیر کارشناسی و فرصت‌طلبانه از آن شود. سیره شهید مظلوم بهشتی درس خوبی برای رویه سازی مسئولان است که در عین بی تقصیری و مظلومیت، در عین حال بنا به مصالحی مورد تذکر عمومی امام راحل هم بوده البته این موضوع هیچ مغایرتی برای دفاع از استقلال قوا و پرداختن به موضوع در حیطه کارشناسی و یا جلسات خصوصی ندارد و برای آن هم منع قانونی و عرفی و شرعی وجود ندارد ولی فضای بحث نباید به سمتی باشد که دشمنان سوء استفاده کرده و برای نظام هزینه‌هایی داشته باشد. لذا زمان‌شناسی و تشخیص شرایط از مختصات بصیرت مسئولان است که مردم انتظار دارند.



https://shoma-weekly.ir/ih7VQ1