ادب و هنر

بازار ساخت فیلمهای سیاسی ایرانی و ضد ایرانی داغ‌تر می‌شود

چند جریان و با جهت گیری‌های مختلف به شکل همزمان در داخل و خارج از ایران تلاش جدی و دامنه داری را برای مراودات سینمایی میان ایران و آمریکا به خصوص در سینما آغاز کرده‌اند و هرکدام نیازمند بررسی دقیق از سوی کار‌شناسان و مسئولین مربوطه هستند. اما آنچه هویدا است این است که آثاری که با تکیه بر دشمنی‌های دیرینه ایالات متحده با ایران، بر پایه موضع انقلابی مردم کشورمان نسبت به آمریکا ساخته می‌شوند در این میان کمترین سهم را دارند و گویا مسئولین هم دغدغه‌ای نسبت به این موضوع ندارند.
محمد مهدی شیخ صراف- در ماههای اخیر در لابلای اخبار سینمایی کمتر روزی است که خبری درباره ساخت یا اکران فیلمهای ایرانی یا ضد ایرانی با پرداخت به سوژههای سیاسی مطرح نشود. از جشنواره گردی فیلمهای آمریکایی ضد ایرانی «گلاب»، «رز قرمز» و «رقاص بیابان» و تلاشهای ویژه برای اکران آنها، تا خبر ساخت آثار ایرانی درباره تسخیر لانه جاسوسی و البته فشارهای جناحی برای اکران فیلمهای حامی فتنه در ایران در میان این اخبار به چشم میخورد. در کنار آن سفر معاون هنری وزیر ارشاد به آمریکا و ساخت آثاری با حضور عوامل سینمایی ایران در آمریکا نشان میدهد مرحله تازهای از مواجهه ایران و آمریکا در عرصه هنر و به خصوص سینما آغاز شده است.

جان استوارت کارگردان فیلم ضد ایرانی «گلاب» برنامههای ویژهای را در آستانه اکران این فیلم سینمایی در نظر گرفته است. در همین راستا وی برای برگزاری افتتاحیه قوی این فیلم ضد ایرانی که البته انتقادهای زیادی از سوی منتقدان سینمایی به آن شده تلاش زیادی میکند. به نظر میرسد پس از آغاز حمایت همه جانبه حکومت و سینمای آمریکا از آثار ضد ایرانی که با «آرگو» آغاز شد استوارت هم مانند بن افلک در اولین ساخته سینماییاش امید زیادی به موفقیت با دوپینگهای آمریکایی بسته است.

همزمان با اکران این فیلمها تلاش معنی داری برای اکران فیلم حامی فتنه «عصبانی نیستم» در ایران صورت میگیرد. در حالی که سازمان سینمایی تلاش میکند این فیلم را با برچسب «اجتماعی» و با وعده غیر واقعی «اصلاح» روانه پرده سینما کند، چندی پیش کمیسیون اصل ۹۰ در نامهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی، از وی خواسته بود نسبت به اکران دو فیلم، به دلیل آنچه محتوای تبلیغ فتنه خوانده شده بود، خودداری کند. رئیس کمیسیون اصل ۹۰، از نمایش دو فیلم خاص، برای اعضای کمیسیون متبوع خود از سوی سازمان سینمایی کشور خبر داد و گفت: کمیسیون اصل ۹۰ خواسته بود تا پایان بررسی کمیسیون، فیلمها اکران نشود و چنین هم شد.

از سوی دیگر ایرج تقیپور، تهیه کننده سینما که یک سالی میشود به دنبال فراهم کردن مقدمات تولید فیلمی با محوریت تسخیر لانه جاسوسی است درباره پروژه خود گفت: فیلمنامه «دیدار در شرمیتوو» طوری نوشته شده که کمترین بار سیاسی ندارد. پروسه تولید این کار به کارگردانی همایون اسعدیان با همکاری مشترک سرمایه گذاران داخلی و خارجی صورت خواهد پذیرفت. برای پیدا کردن سرمایه گذار خارجی رایزنیهای لازم را انجام دادهایم و موافقتهای لازم هم کسب شده اما وضعیت سرمایه گذار داخلیمان مشخص نیست ولی مدیران دولتی به حمایت از آن جواب رد دادهاند.

البته تقیپور توضیح نداده چطور فیلمی که قرار است درباره یکی از سیاسیترین وقایع تاریخ معاصر دنیا که در ایران «انقلاب دوم» لقب گرفته کمترین بار سیاسی ندارد؟! با توجه به گفتههای تقیپور به نظر میرسد بهترین حالت شاهد یک آرگوی محترمانه خواهیم بود. و البته این سوال هم باقیست که کدام سرمایه گذار خارجی و چطور حاضر است روی فیلمی با سوژه ذاتا ضدامریکایی سرمایه گذاری کند؟!

بحث ساخت فیلم و آثاری درباره تسخیر لانه جاسوسی در حالی در رسانهها مطرح میشود که طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد که انتقادات زیادی به عملکرد وی وارد شده، در کشور ایالات متحده منتشر شد. پس از بازگشت وی که در سکوت خبری به آمریکا سفر کرده بود وزارت ارشاد به اخبار منتشر شده در مطبوعات ایرانی واکنش نشان داد و در بیانیهای درباره این سفر توضیحاتی ارائه داد. توضیحاتی که بیشتر حاکی از نارضایتی و انتقاد از رسانههای داخلی درخصوص انتشار خبر سفر مرادخانی بود تا توضیحات قانع کننده درباره سفر رسمی یک مقام مسئول فرهنگی جمهوری اسلامی به کشور متخاصم آمریکا و باز هم این سوال که چنین حرکتهایی بر اساس کدام راهبرد فرهنگی صورت میگیرد؟

پس از این بود که سیما فیلم از ساخت سریال تلویزیونی «انقلاب دوم» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیهکنندگی محمد خزاعی در این مرکز خبر داد. جواد شمقدری که پیش از این سریال و فیلم سینمایی «طوفان شن» را درباره حمله نظامی آمریکا به ایران و ماجرای طبس ساخته بود. قرار است این بار داستان تسخیر لانه جاسوسی را برای تولید در ۱۶ قسمت طی دو ماه آینده کلید بزند.

بعد از پیمان معادی و همایون ارشادی، این بار بهرام رادان در یک فیلم آمریکایی بازی میکند. فیلمی به نام «پولاریس» با نام ایرانی ستاره شمال، با مجموعهای از عوامل آمریکایی و ایرانی در کالیفرنیا در حال فیلمبرداری است. جالب اینکه که مجری طرح هم خود بهرام رادان است. نویسنده این فیلم که در سایت معتبر آی.ام. دی. بییک اثر آمریکایی معرفی شده نغمه ثمینی است. کارگردان فیلم هم سودابه مرادیان، یکی از مستندسازهای نه چندان خوش سابقه مقیم امریکا است. مشاور تهیه کننده هم رخشان بنی اعتماده اعلام شده. ضمن اینکه سوالاتی درباره داستان فیلم وجود دارد این فیلم قرار است در ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ در سینماهای آمریکا اکران شود. با توجه به سرانجام حضور بازیگران ایرانی در فیلمهای آمریکایی به نظر میرسد این پدیده باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد چرا که در کشورمان نسبت به این مسئله هیچ نظم و قاعدهای وجود ندارد.

کنار هم گذاشتن همه این اخبار و اتفاقات نشان میدهد چند جریان و با جهت گیریهای مختلف به شکل همزمان در داخل و خارج از ایران تلاش جدی و دامنه داری را برای مراودات سینمایی میان ایران و آمریکا به خصوص در سینما آغاز کردهاند و هرکدام نیازمند بررسی دقیق از سوی کارشناسان و مسئولین مربوطه هستند. اما آنچه هویدا است این است که آثاری که با تکیه بر دشمنیهای دیرینه ایالات متحده با ایران، بر پایه موضع انقلابی مردم کشورمان نسبت به آمریکا ساخته میشوند در این میان کمترین سهم را دارند و گویا مسئولین هم دغدغهای نسبت به این موضوع ندارند.

https://shoma-weekly.ir/QhHDjN