نگاه

این است معنای جهاد اقتصادی

مرتضی اصفهانی
یک سال پیش بود که رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خود تلویحا از مساله ای خبر دادند که در سال جاری کاملا به حقیقت پیوست.
شعار جهاد اقتصادی را خیلی ها یک دستور العمل برای نحوه رفتار اقتصادی مسئولان و یا مردم قلمداد کردند حال آنکه رهبر انقلاب یک ماه بعد نیز در سخنان خود علنا به این مساله تاکید نمودند که جهاد در مبارزه و مقابله با دشمن معنی می یابد.
اهل ظرافت و نکته سنجان در همین زمان نیز می توانستند دریابند که رهبر معظم انقلاب در کنه سخنان خود از یک نبرد قریب الوقوع و کاملا محتمل اقتصادی علیه ایران سخن می گویند و با این انتخاب شعار عملا فرمان آماده باش قوای اقتصادی کشور برای یک نبرد بی امان و بی سابقه را در عرصه اقتصاد صادر کرده اند. چیزی که چندی بعد عینا به وقوع پیوست اما همین دور اندیشی و پیش بینی رهبر انقلاب و آمادگی بوجود آمده در اثر هشدار رهبری در کنار مجاهدت مسئولین اقتصادی کشورمان را از آسیب دیدن جدی و از پا درآمدن در مقابل حملات مصون داشت.
به گونه ای که اقتصاد کشور در یکسال گذشته جز چند برهه چند روزه آنهم در مورد کالاهای غیرضروری مثل طلا و ارز در حالت بحرانی قرار نگرفت  و مردم هرگز با مساله کمبود کالاهای اساسی و رفع مایحتاج زندگی روز مره مواجه نشدند. هیچ کس در ابتدای سال 90 پیش بینی نمی کرد که در سال جاری کشور با چنان حجم وسیع و تهدید شدید و جدی در زمینه تحریمها مواجه گردد که تحریمهای سی سال گذشته در کنار آن رنگ ببازد، طرح تحریم کامل بانکی ایران که تا حدودی عملی شد در کنار تصویب طرح تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی ایران همه با هم و در کنار تداوم سایر تحریم های گذشته کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرد. مشکلات و تحریمهایی که هریک به تنهایی می توانست هر کشور در حال توسعه ایی را از پا دربیاورد و اقتصاد آن را به زانو بیاندازد. اما شاید باورکردنی نباشد که در یک چنین سالی از موج حملات و تهدید های اقتصادی بزرگترین واحد تولیدی پتروشیمی جهان تحت عنوان پتروشیمی اروند که از یک سال و نیم پیش پیمانکاران آلمانی آن پروژه را رها کرده و باز نگشته بودند با افتخار راه اندازی شد و برای اولین بار در طول تاریخ شرکت ملی حفاری ایران اقدام به برگزاری دوره آموزشی برای حفاران خارجی نمود.
شاید جا داشته باشد یادآوری این نکته که دقیقا 33 سال قبل هنگامی که با آغاز انقلاب و رفتن همه حفاران آمریکایی و اروپایی از کشور بسیاری تصور می کردند که امکان احیای این صنعت فوق پیشرفته بدون کمک آنان میسر نباشد اما نه تنها چنین نشد بلکه با تاسیس شرکت ملی حفاری ایراندر در کمتر از سه دهه با اتکا به متخصصین داخلی راه بیش از صد ساله غرب را طی کرد و اکنون در جمع صادرکنندگان دانش فوق پیشرفته حفاری در سطح جهان قرار گرفته است. آری این است معنای جهاد اقتصادی ....


https://shoma-weekly.ir/c7raTu