نگاه

ایران و ترامپ

عده ای باید باور کنند که آمریکا در سراشیبی ضعف است و کدخدای عالم نیست. اگر ترامپ تهدیدی در شعارهای انتخاباتی خود علیه ایران کرده؛ آن را بزرگنمایی نکنند و نیازی به یادآوری آن احساس نکنند. بلکه لازم است ایران کمک کند که ملت آمریکا از ترامپ بخواهند که اگر صادق است؛ وعده های خود را برای تامین زندگی بهتری برای مردم آمریکا عملی سازد و این نظام فاسد را حتی فقط در محدوده اقتصادی تغییر دهد.
ظاهرا جامعه جهانی باید رئیس جموری به نام ترامپ را برای دوره ای تحمل کند. تکلیف ایران با روسای جمهور آمریکا از ابتدا روشن بوده است. برای جمهوری اسلامی ایران آمد و شد این رئیس جمهورها تفاوتی نداشته است. اما غرب سال ها عادت کرده بود که افرادی از درون نظام غربی بالا بیایند. اینکار در آمریکا بسیار ملموس تر بود؛ بگونه ای که روسای جمهور این کشور ده ها سال است که در قبضه دو حزب جمهوری خواه و دموکرات می باشند. اکنون این نظام سرمایه داری و اروپایی ها هستند که نمی دانند با این عنصر نامطلوب در جامعه غربی چکار کنند.

شعار اصلی ترامپ این بوده است که سیستم (نظام) آمریکا فاسد است و او قصد مقابله با این نظام فاسد را دارد. او اصل فساد را در دستگاه قضایی آمریکا تشخیص داده است. همین شعارهای مردم فهم و مردم پسند و افشاگری ها بوده که باعث پیروزی او شده است. ادعای مبارزه با فساد توسط ترامپ که یکی از زمینه های فعالیت تجاری او دایر کردن کازینو (قمارخانه و مرکز فساد) است؛ برای مردم کشور ما غیرقابل باور است؛ اما این موضوع باید با توجه به فرهنگ آمریکا تحلیل شود. همچنانکه هواداران ترامپ نسبت به فساد اخلاق و زنبارگی و ... ترامپ حساسیتی نداشتند. فساد جنسی رهبران اروپا و آمریکا سالهاست به عنوان یک امر عادی برای شهروندان این کشورها تبدیل شده است. این امر از مصیبت ها و از علل سقوط تمدن ها در طول تاریخ بوده است.

ترامپ زمانی عضو حزب دموکرات بوده و اکنون از درون حزب جمهوری خواه به میدان انتخابات آمده و پیروز شده است. اینگونه مشهود است که او نباید وفاداری خاصی به این دو حزب داشته باشد. او که یک سرمایه دار است؛ هزینه های تبلیغاتی اش را که بسیار گزاف می باشد؛ خود پرداخت کرده است؛ لذا وامداری او به حزب جمهوری خواه نیز بسیار کم است. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تعداد زیادی از افراد شاخص حزب جمهوری خواه اعلام کرده بودند به ترامپ رای نخواهند داد.

با اوصاف گفته شده؛ ترامپ یک وصله ناچسب به نظام سرمایه داری غربی است. او سال ها در همین نظام به سرمایه اندوزی مشغول بوده و اکنون سودای ریاست بر همین نظام را دارد. اما او این نظام را فاسد می داند و زمینه های آن را بیشتر در اقتصاد جستجو می کند.

ریشه بسیاری از شعارهایش نیز اقتصادی است. یک پای مواضع او در محاسبات مادی و سود و زیان و اقتصاد است.

او شعارهای زیادی در هنگام انتخابات خود داده است. از دیوار کشیدن در مرز مکزیک که وعده خوبی برای کارگران آمریکایی است و یا پرهیز از دادن هزینه های اضافی در پیمان ناتو و یا عدم حمایت از هزینه هایی که آمریکا برای نیروهای آمریکایی در فیلیپین و ژاپن می کند و ... که همگی حرف دل خیلی از مردم آمریکا و البته نگران کننده برای نظام سرمایه داری است.

البته ترامپ در جاهایی مطالبی راجع به ایران گفته است. حرف هایی مثل مخالفت با برجام و یا اینکه اگر رئیس جمهور بود؛ نمی گذاشت نظامیان آمریکایی اینجور جلوی نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس تحقیر شوند. نیاز ی نیست که مقامات کشورمان بخواهند وعده های ترامپ را در این موارد به یادش بیاورند.

ضمن آنکه او را نیز نباید تحریک کرد. عده ای باید باور کنند که آمریکا در سراشیبی ضعف است و کدخدای عالم نیست. اگر ترامپ تهدیدی در شعارهای انتخاباتی خود علیه ایران کرده؛ آن را بزرگنمایی نکنند و نیازی به یادآوری آن احساس نکنند. بلکه لازم است ایران کمک کند که ملت آمریکا از ترامپ بخواهند که اگر صادق است؛ وعده های خود را برای تامین زندگی بهتری برای مردم آمریکا عملی سازد و این نظام فاسد را حتی فقط در محدوده اقتصادی تغییر دهد.

روی کار آمدن ترامپ آغازی برای سقوط نظام سرمایه داری است. دلیلی ندارد که نظام های استکباری و فاسد از بیرون تخریب شوند. آن ها خودشان بدست خودشان موجبات نابودی خود را فراهم می کنند.

https://shoma-weekly.ir/VinxBp