نگاه

ایران نیازی به مذاکره درباره آنچه قبلاً توافق شده نمی‌بیند

اصرار امریکایی‌ها بر مواضع قبلی خود و ادامه گفتگو‌ها طبق مذاکرات وین درحالی است که ایران خواهان حل اختلافات باقی مانده است و نیازی به مذاکره بر سر مواردی که قبلاً توافق شده است نمی‌بیند. درحالی که امریکایی‌ها در ظاهر از توافق با ایران استقبال می‌کنند، اما باتوجه به عدم تغییر مواضع خود، احتمال توافق را کمرنگ می کنند.
دور جدیدی از تعامل ایران و طرف‌های غربی درباره‌ی روند احیای برجام، در قطر برگزار شد .انتشار این خبر، ابتدا با واکنش های بیشماری در رسانه های داخلی و خارجی رو به رو شد. به گونه ای که بعضی از منابع مدعی مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا شدند اما این خبر از سوی مقامات ایرانی و اروپایی رد شد و به گفته ی طرفین، مذاکرات دوحه تنها به عنوان یک نشست سیاسی و مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن با تسهیل‌گری اروپا در جهت آزمودن آخرین شانس‌ها برای احیای برجام بود.

برگزراری این مذاکرات در قطر هم مورد توجه خاص رسانه ها قرار گرفت و بسیاری از رسانه ها آن را در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی همان سیاست نگاه به شرق عنوان کردند . تهران تایمز در این خصوص می نویسد:"از سرگیری گفتگوها در یک کشور حاشیه خلیج فارس به یک دلیل اهمیت دارد؛ این فرایند در راستای تلاش‌های ایران برای برقراری مناسبات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به‌ویژه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در راستای سیاست خارجی جدید دولت رئیسی که آن را "سیاست همسایگی"می‌نامند، صورت می‌گیرد"

با وجود همه ی این گمانه زنی ها علت اصلی شکل‌گیری این گفتگوها، تلاش اتحادیه اروپا برای به نتیجه رساندن فرایند مذاکرات وین به منظور احیای برجام عنوان شد که در ماه‌های گذشته با مخالفت و سنگ‌اندازی جدی E۳ و رژیم صهیونیستی و عربستان همراه بوده است.

اکنون هم پس از پایان گفتگو های دو روزه احیای برجام در قطر در حالی که مقامات ایرانی روند مذاکرات را مثبت و امیدوار‌کننده ارزیابی می کنند، امریکایی‌ها همچون مذاکرات وین نظر متفاوتی را نسبت به طرف ایرانی خود اعلام کرده و گفتگو ها ی صورت گرفته در قطر را شکست خورده دانستند، در همین رابطه یک مقام آمریکایی مدعی شد که پس از انجام گفتگوهای غیر مستقیم ایران و امریکا در دوحه، شانس احیای برجام کمتر شده است. اروپایی‌ها هم همچون گذشته به کمک آمریکا رفته و احیا نشدن برجام را به گردن ایران انداختند و گفتند که تهران مطالبات فرابرجامی را کنار بگذارد و زودتر توافق را امضا کند.
یک مقام آمریکایی دیگر هم در خصوص مذاکرات قطر گفت: خواسته‌های مبهم ایران، بازگشایی مسائل حل‌شده و درخواست‌هایی که به وضوح با برجام مرتبط نیستند، همگی به ما نشان می‌دهد که بحث واقعی که باید انجام شود بین ایران و ایالات متحده برای حل اختلافات باقی‌مانده نیست. "
ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی مطرح شد و مورد حمایت اروپایی ها قرار گرفت که دولت سیزدهم هیچ بندی را به برجام اضافه نکرده و تنها خواستار اجرای آن از سوی غربی‌ ها شده است.
.ضمن آنکه آمریکا در حالی مدعی زیاده خواهی ایران است که این کشور همواره به دنبال اضافه کردن بندهای جدیدی همچون برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران در توافق احتمالی بوده است.

اصرار امریکایی‌ها بر مواضع قبلی خود و ادامه گفتگو‌ها طبق مذاکرات وین درحالی است که ایران خواهان حل اختلافات باقی مانده است و نیازی به مذاکره بر سر مواردی که قبلاً توافق شده است نمی‌بیند. درحالی که امریکایی‌ها در ظاهر از توافق با ایران استقبال می‌کنند، اما باتوجه به عدم تغییر مواضع خود، احتمال توافق را کمرنگ می کنند.
پیش از این مقامات ایرانی گفته‌ بودند که مذاکرات قطر یک آزمون جدی برای امریکاست تا نشان دهد نسبت
به احیای برجام جدی است یا نه،، اما با توجه به موضع گیری های تند آمریکا و حمایت اروپا از آنان ، بنظر می رسد که آمریکا نه تنها بر ای احیای برجام جدیت ندارد بلکه نشست هسته‌ای در قطر باعث شده تا بازی مقصر انگاری ایران را مجددا کلید بزند ؛ یعنی آمریکا و غرب ایران را همچون گذشته مقصر به بن‌بست رسیدن گفتگو‌ها معرفی کنند.

و همزمان با پررنگ شدن تحلیل‌هایی مبنی بر شکست این دور از مذاکرات در دوحه، محمد مرندی کارشناس بین الملل می‌گوید: مذاکرات دوحه به منظور گفت‌وگو درباره موضوعات اختلافی باقیمانده از وین، شکست نخورده و ادامه خواهد یافت.
وی همچنین گفت: آمریکا باید در خصوص عدم تکرار رفتارهای قبلی خود و رفع تحریم‌ها تضمین‌هایی بدهد.

https://shoma-weekly.ir/ateeRd