نگاه

ایران، مقتدر و اثرگذار در معادلات بین‌المللی

در دوران رهبری مقام معظم رهبری، و به ‌ویژه بعد از رحلت حضرت امام(ره) وارد چالش‌های مهم بین‌المللی شدیم.
در دوران رهبری مقام معظم رهبری، و به ویژه بعد از رحلت حضرت امام(ره) وارد چالشهای مهم بینالمللی شدیم.

از گزند حوادث و توطئهها مصون ماندیم

از جنگهای متعددی که در منطقه رخ داد و نظراتی در داخل و بیرون کشور و انتظاراتی در قبال این تحرکات وجود داشت که نفع اصلی را عاید استکبار جهانی مینمود و در صدد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی برمیآمد نظیر حمله عراق به کویت و مسئله افغانستان و اخیراً اوکراین از جمله حوادثی بود که رخ داد و سیاست رهبر انقلاب موجب شد در عرصه بینالمللی موضعی اتخاذ شود که در پازل دشمنان بازی نکنیم و نظام جمهوری اسلامی از گزند دسیسهها و توطئهها مصون بماند و کشور مسیر عقلانی را طی کند.

درست در مقابل آمریکا

در مقابله با تهدیدات و توطئههای آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در جهان نقش رهبر انقلاب در خنثیسازی منطقهای این خباثتهای آمریکا مانند عادیسازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل و یا طرح خاورمیانه جدید و... سیاستهای حساب شده و دقیقی اتخاذ شد که منجر به شکست این سیاستها در منطقه شد و اجازه نداد این نوع توطئهها که به منافع ملی ما آسیب جدی میرساند و میتواند منافع ما و جهان اسلام را در معرض خطر قرار دهد، تحقق یابد.

طرح هوشمندانه رهبری برای حذف داعش

موضعگیری در قبال حوادث دیگر منطقه که توسط آمریکا و اسرائیل به وسیله داعش شکل گرفت و از طریق فعالیت داعش به دنبال ایجاد تخریب چهره اسلام سیاسی و تشکیل حکومت دولت اسلامی عراق تا شام بتوانند یک آلترناتیو در برابر جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کنند که حتی جمهوری اسلامی نیز از آن متأثر باشد که این نیز توطئهای بود که با کمک نیروی قدس و سردار سلیمانی و مقام معظم رهبری خنثی شد. حدود نود کشور به جریان داعش سرباز و پیاده نظام ارسال کرده بودند و طرح رهبری سبب از بین بردن این نقشه شد.

ایجاد توازن سیاسی و اقتصادی با نگاه تیزبین رهبری

در کنار این موارد حضور منطقهای ایران در قراردادها و توافقها و سازمانهای اقتصادی و سیاسی منطقه از جمله سیاستهای رهبر معظم انقلاب با تغییر گرایش غرب به شرق و ایجاد توازن در روابط خارجی زمینه ارتباط با کشورهایی که در دوران تحریم با ایران همراهی و کمک کردند فراهم نمودند، فرستادن نماینده رهبری به چین برای تنظیم توافق 25 ساله با چین، دیدارها با قدرتهای اقتصادی و سیاسی منطقه مانند روسیه، پر کردن خلأ ارتباط با غرب از طریق این نوع قدرتهای اقتصادی در منطقه از سیاستهای دیگری بود که رهبری آن را در سیاست خارجی کشور دنبال کردند.

حامی همیشگی منافع ملی در مذاکرات هستهای

مسئله مذاکرات هستهای چه در دولتهای اصلاحات و چه در دولت آقای احمدینژاد و روحانی رهبری بهگونهای مذاکرات را با غربیها مدیریت کردند که دشمنان نتوانند جلوی فعالیت صلحآمیز هستهای ما را بگیرند و به اهداف برجامی یک و دو و سه برسند و اگر آمریکاییها از برجام خارج شدند نتیجه این بود که دیدند تمام برنامههایی که برای برجام در نظر گرفته بودند با تهدید برجام یک سایر برجامها را به ما تحمیل کنند که نتوانستند و نقش رهبری در خنثیسازی این نوع توطئهها و زیادهخواهی آمریکا و غرب بسیار مهم بود.

سیاستی که به قیمت ترک آمریکا از منطقه تمام شد

مسئله مدیریت سیاست خارجی در منطقه از طریق سپاه قدس و دیگر فعالیتها بهگونهای که آمریکا وادار به ترک منطقه شد و از منطقه غرب آسیا رفت، سیاستی بود که رهبر انقلاب آن را در این دوران اتخاذ کردند و به هر حال آمریکا منشأ جنگهای منطقهای و ناامنی و بیثباتی بود. با بیرون راندن نیروهای آمریکا از منطقه و تنگ کردن عرصه امنیت برای نیروهای آنها؛ آمریکاییها را وادار کرد تا منطقه را ترک و از عراق و افغانستان و سوریه بیرون بروند.

مقابله به مثل مقتدرانه

بحث تأکید بر تروریست اعلام کردن سنتکام و نیروی ارتش آمریکا در منطقه که در پایگاههایی مانند بحرین و... مستقر بودند، سیاست دیگر رهبری در حوزه بینالملل بود که فشار سیاسی و امنیتی قابلتوجهی را به نیروهای آمریکایی در منطقه به وجود آورد و مقابله به مثلی بود که آمریکا سپاه پاسداران و نیروی قدس را در کنگره به عنوان تروریست تصویب کردند. درمجموع به نظر میرسد رهبری در حوزه سیاست خارجه از ایران یک کشور کاملاً مقتدر و اثرگذار در معادلات بینالمللی و موفق در سیاستهای خارجی و حامی ملت فلسطین در مبارزاتشان پیش بردند و موجب شدند امروز نه تنها زمینه اضمحلال اسرائیل و رژیم جعلی صهیونیستی فراهم میشود و روز به روز دامنه فعالیتش محدودتر میگردد و راه توسعهطلبی آن بسته میشود، توانستند مبارزه با سنگ را به مبارزه با موشک ارتقاء دهند و اینها همه حاکی از مدیریت ایشان است به همراه اینکه جبهه مقاومت اسلامی که به رهبری مقام معظم رهبری شکلگرفته و نیروهای نیابتی ما در لبنان، سوریه، یمن و... در حال مبارزه با سیاستهای استکباری و صهیونیستی در منطقه هستند. این جبهه مقاومت روزبهروز تقویت شد و به عنوان بازوان نظام جمهوری اسلامی نهتنها امنیت ما را تضمین کردند بلکه نفوذ و هژمونی جمهوری اسلامی را در منطقه و در بین کشورهای اسلامی گسترش دادند؛ در حقیقت سیاستهای وحدتبخش رهبر انقلاب در عرصه سیاست خارجه و بینالملل امروز موجب شده نخبگان جهان اسلام و فعالان سیاسی جهان اسلام، احزاب مقاومت و... در یک مشی واحد و مشترک و سیاستی هماهنگ با رهبری در برابر سیاستهای استکباری بایستند و مقاومت کنند و اهداف انقلاب اسلامی را پیش ببرند.

https://shoma-weekly.ir/GjI4G8