نگاه

ایران دست پُر، غرب دست خالی

عبور مقتدرانه و کریمانه هیأت جمهوری اسلامی از کنار پیشنهادات تشویقی غربی‌ها در خصوص کاهش فشار تحریم طلا و بعضی داروها و بعضی بانکها آنچنان از سر مناعت طبع صورت گرفت که خود غربی‌ها از پیشنهادات خودشان شرمنده و خجل بودند.
حمیدرضا  ترقی- در فضای سنگین رسانهای پدید آمده از جنگ روانی غربی – صهیونیستی در وین همزمان با دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 و خبرپراکنیهای دروغین دیپلماتهای اسرائیلی در خصوص نصب سانتریفیوژهای جدید و القای احتمال شکست مذاکرات و یا عدم تمایل ایران برای انعطاف در برابر پیشنهادهای مثبت غرب از سوی صهیونیستها، بالاخره ایران با استواری و دستی پُر از پیشنهادات متعدد و متناسب با نحوه برخورد غربیها در مذاکره دور جدید مذاکرات در آلماتی برگزار گردید.

تبادل نظرات و ایدههای دو طرف نشان داد که بر خلاف گذشته رویکرد تخریبی از سوی 1+5 کنار گذاشته شده و در حوزه ادبیات و تاکتیکهای مذاکره و راهبردهای مطروحه تغییراتی در دیدگاه غربیها رخ داده است.

دریافت پاسخ پیشنهادات مطروحه از سوی ایران در اجلاس مسکو پس از 8 ماه از سوی 1+5 و خودداری غرب از طرح درخواست همیشگی خود مبنی بر توقف غنیسازی گامی لرزان و با تأخیر غرب در روند مذاکرات بود.

خالی بودن دست غربیها از هر گونه پیشنهاد جدید حاکی از فقدان حرف و منطق در طرف غربی و ناتوانی در ابتکار عمل و بهرهوری مناسب از فرصت گفتگو بوده است.

عبور مقتدرانه و کریمانه هیأت جمهوری اسلامی از کنار پیشنهادات تشویقی غربیها در خصوص کاهش فشار تحریم طلا و بعضی داروها و بعضی بانکها آنچنان از سر مناعت طبع صورت گرفت که خود غربیها از پیشنهادات خودشان شرمنده و خجل بودند.

درک طرف غربی نسبت به اینکه باید واقعبینانهتر با ایران رفتار کند از اهمیت ویژهای برخوردار است. حمایت همزمان کشورهای عضو عدم تعهد از فعالیتهای هستهای صلحآمیز ایران بار دیگر پشتوانه جامعه جهانی از فعالیتهای ایران در زمینه هستهای را به اثبات رساند.

اینک علیرغم خالی بودن دست غربیها که شاید یکی از علتهایش سیاست آمریکا برای کشاندن مذاکره 1+5 به سوی مذاکره دو جانبه با ایران باشد و علیرغم اینکه بهانهجوییهای 1+5 تمامی ندارد و سؤالات و ابهامات غیر مستند ادعایی را هربار مطرح میکند و هیچ تضمینی برای اینکه در بازدید از پارچین اطلاعات نظامی ایران را فاش نکند، نمیدهد و حاضر نیست در صورتی که پس از بازدید از این مرکز چیزی نبود و مشخص شد که مثل خیلی اطلاعات دیگر غلط بوده، آن را اعلام و اشتباه خود را بیان کند و حتی حاضر نیست پس از اثبات کامل صلحآمیز بودن فعالیت ایران قول دهد که پرونده ایران را از شورای امنیت خارج وبه صورت عادی درآورد، دور بعدی مذاکرات طرفین مشخص و عدم شکست مذاکرات که خواسته اسرائیل بود با این اقدام به اثبات رسید و طرفین قرار شد پیرامون پیشنهادات یکدیگر دقت و بررسی نمایند.

- اما به نظر میرسد اگرچه آقای صالحی بسیار به موفقیت این روند مذاکرات امیدوار است و اگرچه سیاستهای مدبرانه مقام معظم رهبری در امر هستهای بیتردید غرب را وادار به پذیرش ایران هستهای خواهد کرد، ولی هموارکردن راه تحقق این امر بهدست دولت و گروه مذاکره کننده باید صورت گیرد که بدین منظور چند اقدام لازم است:

اصولاً به چه دلیل این 6 کشور از جانب جامعه جهانی باید با ما مذاکره کنند؟ لازم است کشورهایی از جنبش عدم تعهد و یا شخصیتهای جهانی مرضیالطرفین بر این مذاکرات نظارت داشته باشند.

هیچ دلیلی بر اینکه مذاکرات پشت درهای بسته انجام شود، نیست و مذاکرات علنی و با حضور خبرنگاران صورت گیرد.

سیاست هرگام در برابر گام مقابل و هر پیشنهاد در برابر پیشنهادی هموزن از طرف مقابل دنبال شود که ظاهراً این موضوع مورد تأکید تیم مذاکره کننده هست.

به هر شکل ارائه مذاکره مشروط به لغو تحریمها وعدم طرح ابهام جدید باشد.

https://shoma-weekly.ir/eCbAh0