نگاه

ایران ایستاده بر قله افتخار

‌نظرات رهبری آنچنان محکم بیان شدکه آقای جان کری در سخنرانی خود در کنگره یادآوری کرد که در صورت عدم امضا توسط کنگره ما یارای مقابله با ایران و رهبر ایران را نداریم و نمی‌توانیم به آن ها حمله کنیم. این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که بزرگ ترین قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در دنیا به طور واضح و شفاف اعلام می‌کند که نمی‌توانند انرژی هسته‌ای در ایران را متوقف کنند و قادر به مقابله با ایران نیستند.
علی عباسپور- برای درک شرایط امروز کشور، ابتدا باید بدانیم که چرا به نقطهای رسیدیم که نسبت به فعالیتهای هستهای ایران حساسیت ایجاد و مورد نظارت قرار گرفت و در گامهای بعدی در خصوص بحث توافقنامه و اقداماتی که ما باید انجام دهیم بحث و بررسی کنیم.

قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای ساخت 8 راکتور اتمی قراردادی با غرب به امضا رسیده بود که در این میان دو راکتور آن در بوشهر تا حدودی ساخته شده اما به به بهرهداری نرسیده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دادهایی که برای ساخت این رآکتورها بسته شده بود لغو شد.در این میان برخی تندروها هم بودند که میگفتند ما انرژی هستهای احتیاج نداریم که این مسئله با درایت حضرت امام و بینش الهی این رهبر آزاده ختم به خیر و جلوی برخی زیادهروی ها گرفته شد.دانشگاهها همت کردند و نیروهای متخصص در زمینه دستیابی به انرژی هسته ای را پرورش دادند، ما توانمندی غنیسازی اورانیوم را پیدا کردیم. از همین زمان بود که غربیها به سرکردگی آمریکا به فعالیتهای هستهای ایران حساس شدند زیرا ایران اسلامی تنها کشوری بود که در منطقه و جهان دایه برافراشتن پرچم اسلام را داشت و برای کشورها و مردم مظلوم جهان به عنوان مامن و پشتوانه محسوب میشد.

در منطقه ما قبل از ایران، کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان به انرژی هستهای دست یافته و حتی بمب اتم را نیز آزمایش کرده بودند اما به دلیل اینکه سیاستهای آنها همسو با آمریکا بود آنچنان مورد حساسیت قرار نگرفتند.از سال 1380 یا 1381 بود که غربیها ادعا کردند که در ایران نباید غنیسازی و یا تولید آب سنگین انجام شود زیرا در بحث ساخت سلاح هستهای غنی سازی اورانیوم 99 درصد و یا تولید پولوتونیم مطرح است. تحریمها شروع شد و به دلیل عدم توجه دولتهای وقت به این تحریمها و همچنین عدم توجه مسئولان به راهکارهایی که مقام معظم رهبری در این خصوص ارائه میدادند مانند اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت، کشور دچار مشکلاتی شد. اگر مسئولان ما در سالهای 76 و 77 که قیمت نفت به 8 دلار رسید، نسخههای موقتی برای اقتصاد نپیچیده بودند و راه خود را در عدم وابستگی اقتصاد به نفت ادامه میدانند، مشکلات کشور کمتر میشد.

اما درباره شرایط فعلی به صورت اجمالی باید گفت با توجه به طولانیشدن این مذاکرات، جزئیات فنی بسیاری در توافقنامه آمده است. به طور مثال آنها پذیرفتهاند که راکتور آب سنگین اراک با اعمال محدودیتهایی به کار خود ادامه دهد و سانتریفیوژها را محدود کردند.

این توافقنامه همانگونه که در بخش فنی و مهندسی خود دارای جزئیات است، در بخش حقوقی و سیاسی نیز جزئیات بسیاری دارد. در برخی از نکاتی که در این توافقنامه آمده است، کلمات و جملات دو پهلویی را شاهد هستیم که موجب شده طرفین تعبیر خود را بر آن اعمال کنند و این بدین دلیل است که طرفین مذاکرهکننده می خواستند توافق حاصل شود و کنکاش بر روی برخی جملات را کنار گذاشتند.

در هر حال این توافق امضا شد و در شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفت. در این خصوص باید از تیم مذاکره کننده به دلیل تلاشهای شبانه روزی تشکر کرد و تشکر ویژه از آقای ظریف باید انجام شود که با نگاه موشکافانه و با قرار دادن خطوط قرمزی که مد نظر رهبری است توانست این مسیر را به جلو ببرد.

نظرات رهبری آنچنان محکم بیان شدکه آقای جان کری در سخنرانی خود در کنگره یادآوری کرد که در صورت عدم امضا توسط کنگره ما یارای مقابله با ایران و رهبر ایران را نداریم و نمیتوانیم به آن ها حمله کنیم. این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که بزرگ ترین قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در دنیا به طور واضح و شفاف اعلام میکند که نمیتوانند انرژی هستهای در ایران را متوقف کنند و قادر به مقابله با ایران نیستند.

برنده این کارزار و توافقنامه جمهوری اسلامی ایران است زیرا توانسته است به آنچه که مد نظر داشت تا حدود زیادی دست یابد. شاکله نظام ما بر اساس اسلام و ولایت فقیه بسته شده و باید با توجه به رهنمودهای رهبری و خطوط قرمزی که معین فرمودند حرکت کنیم و پس از توافق نیز باید مراقب باشیم پیشرفت خود را ادامه داده و به دنبال واردات بی رویه نباشیم.


https://shoma-weekly.ir/dpbzRe