نگاه

ایدئولوژی زدایی از سیاست داخلی و خارجی

اصولاً در طول 100 سال گذشته هر کجا نشانی از یک حرکت اصلاحی می‌بینید، یک عده منورالفکر فرنگی مآب در پس آن قرار گرفته‌اند که منظورشان از اصلاحات سکولار، غربی و مدرن کردن جامعه است که تداوم پیدا نکرده، چون با مذاق فرهنگی و معرفتی جامعه ما همخوانی ندارد.
حمیدرضا ترقی

ترسیم آرمان ها به وسیله انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 25/6/94 خود با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشریح و تبیین چهار واژه «سپاه»، «پاسداری» «انقلاب» و « اسلام» کار انقلاب را ترسیم آرمان ها دانستند که این آرمانها به تعبیر قرآنی «حیات طیبه» است. یعنی انقلاب باید بسوی تحقق آرمان ها که همان حیات طیبه است حرکت کند. این دعوت، دعوت همه پیامبران است، چه جور حیاتی؟ طبعاً حیات طیبه.

حال حیات طیّبه یعنی چه؟

همه چیزهایی که بشر برای زیستی سعادتمندانه بدان احتیاج دارد جزء ویژگیها و خصوصیات حیات طیبه است. این ویژگی ها عبارتند از:

1- عزت ملی، ملتی که ذلیل و توسری خور باشد حیات طیبه ندارد.

2- استقلال، ملت وابسته به بیگانگان حیات طیبه ندارد. ملت باید عزیز و سربلند زندگی کند و مستقل باشد.

3- پیشرانی در علم و تمدن جهانی، یعنی بتواند برای ارتقاء کل بشریت نردبان جدیدی جلوی پای بشر بگذارد همراه با معنویت. حیات طیبه یعنی برویم به سمت رفاه، عدالت، نشاط کار، شوق کار، علم، فناوری، معنویت، رحم، خلقیات اسلامی، سبک زندگی اسلامی، نظم، صیرورت داشتن(روز به روز کاملتر و بهتر شدن)

4- ایمان به الله و کفر به طاغوت، این ایمان به خدا و کفر به طاغوت ریسمانی است که انسان را از لغزش نجات میدهد.

ایدئولوژی زدایی از سیاست داخلی و خارجی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارشان با فرماندهان سپاه به نکته مهم دیگری اشاره کردند و آن این است که: ایدئولوژی زدایی یکی از حرف های رایج است، حالا چند سالی بود (دولت هفتم هشتم) بعد یک چند سالی تعطیل شد(دولت نهم و دهم) باز دوباره حالا شروع کردهاند (دولت یازدهم) از دیپلماسی ایدئولوژیزدایی میکنیم، از سیاست داخلی ایدئولوژیزدایی کنیم، نه، این درست ضد حق است، ضد حقیقت است، معنایش این است که اصول و مبانی انقلاب و اسلام را در سیاست داخلی و خارجی دخالت ندهیم.

چطور دخالت ندهیم؟ اصلا این سیاست ها باید بر اساس این مبانی به وجود بیاید. در همه زمینهها این جور است. مقام معظم رهبری25/6/94

قانون اساسی و نقش ایدئولوژی در سیاست

اصول دوم و سوم و چهارم قانون اساسی و اصل یکصد و پنجاه دوم و سوم و چهارم این قانون همگی متاثر از اسلام و ایدئولوژی است زیرا طبق اصل دوم، جمهوری اسلامی نظامی است که بر پایه ایمان به:

1- خدای یکتا (لا اله الا الله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او

2- وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین

3- معاد و نقش سازنده آن در مسیر تکاملی انسان به سوی خدا

4- عدل خدا در خلقت و تشریع

5- امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی

6- کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا که از راه:

الف) اجتهاد مستمر فقها

ب) استفاده از علوم و فنون وتجارب پیشرفته بشر

ج) نفی هر گونه ستمگری و ستمکشی و سلطهگری و سلطهپذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین میکند.

و لذا اصل سوم بند16 میگوید: تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان.

آری طبق اصل 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود میداند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان میشناسد.

بنابر این با مراجعه بر اصول مختلف قانون اساسی و هدایتها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مییابیم که ایدئولوژی برگرفته از اسلام نقش مستقیمی در طراحی و اجرای سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی داشته و خواهد داشت.

چه کسانی طرفدار ایدئولوژیزدایی از سیاست هستند؟

همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، چند سالی این موضوع ترویج شد بعد چند سالی تعطیل شد و حالا باز شروع شده است!

این سه دوره و مقطع نشان میدهد که هر وقت لیبرالها و اصلاحطلبها در کشور روی کار آمدند در مسیر ایدئولوژیزدایی از سیاست تلاش کرده و در مسیر سکولاریزه کردن کشور حرکت کردهاند و هر وقت اصولگرایان روی کار آمدهاند این روند تعطیل و جلوی سکولاریزه کردن کشور گرفته شده است.

اصولاً در طول 100 سال گذشته هر کجا نشانی از یک حرکت اصلاحی میبینید، یک عده منورالفکر فرنگی مآب در پس آن قرار گرفتهاند که منظورشان از اصلاحات سکولار، غربی و مدرن کردن جامعه است که تداوم پیدا نکرده، چون با مذاق فرهنگی و معرفتی جامعه ما همخوانی ندارد.

برخی از اصلاحطلبان بر اساس ایدئولوژی زدایی دچار آفت دیگری بهنام جدایی دین از سیاست شدند و برنتابیدند که دینی باشد که با سیاست ممزوج باشد. لذا اینها از آموزههای امام و آرمانهای انقلاب اسلامی فاصله گرفتهاند. ایدئولوژیک رفتار کردن به معنای محاسبهنکردن و مذاکره نکردن نیست بلکه منظور از ایدئولوژیک رفتار کردن این است که به جای نفسانیت از عقلانیت استفاده کنیم.

تفکیک سیاست خارجی و داخلی از تفکر ایدئولوژیک نماد سکولاریسم است.

امروز به واقع جریانها و احزاب و تشکلهای اصلاحطلب و بعضاً عملکرد دولتمردان در عرصه خارجی نشانهایی از این نوع تفکر و رفتار عملی مشاهده میشود که بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب با حق و حقیقت مغایر و باید کنار گذاشته شود.

https://shoma-weekly.ir/34RUrX