ادب و هنر

ایجاد جذابیت برای جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های آمریکایی؟!

*محمددیندار
روزگارعجیبی است! جشنواره بین المللی فیلم فجر از سویی امسال دومین کنفرانس «هالیوود و سینما» را برگزار می‌کند و به نقد و محکومیت آثار سینمایی آمریکا و هالیوود می‌پردازد (هر چند که در سینمای آمریکا فیلم‌های با ارزش زیادی نیز وجود دارد) و از طرف دیگر تعدادی فیلم تجاری هالیوود را آن هم به شکل سه بعدی که از جذابیت فراوانی برخوردار است، خریداری نموده و در سینماهای نمایش مردمی به نمایش می‌گذارد تا بر جذابیت و افزایش مخاطبان جشنواره فیلم فجر که می‌بایست شاخصه آن آثار مربوط به انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی باشد بیفزاید. براستی چنین تناقضات گل درشت و بزرگی چگونه برای مردم و بخصوص نسل جوان پرسشگر قابل توجیه است و این دوگانگی سیاستگذاری آن هم از سوی یک دستگاه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه قابل هضم و درک است.
آیا انتخاب و نمایش فیلمی همچون بچه‌های جاسوس در جشنوار فیلم فجر که فیلمی تجاری است و مخاطب آن نیز کودکان و نوجوانان می‌باشند، جز این است که خیل کودکان و نوجوانان محروم مانده از تولیدات داخلی را بیشتر و بیشتر به سمت آثار تجاری سینمای آمریکا و جذابیت‌های کاذب آن سوق دهیم. شاید اگر این فیلم‌های سه بعدی تنها برای اهالی سینما و رسانه‌ها به نمایش در می‌آمد، این توجیه وجود می‌داشت که قرار است دست اندرکاران سینمای ایران با نمونه‌هایی از آثار سه بعدی سینمای آمریکا و فن آوری‌های آن آشنا شوند؛ اما وقتی که به صراحت اعلام می‌شود فیلم‌های خریداری شده آمریکایی در سینماهای مردمی به نمایش در می‌آید بر دایره این حرکت مبهم افزوده می‌گردد.
براستی در حالی که دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اقلام حیاتی و مهمی مانند دارو، قطعات هواپیماهای مسافربری و صد‌ها نوع کالای ضروری دیگر تحریم نموده و در حرکتی به شدت ضد انسانی و حقوق بشری دیگر کشور‌ها را نیز برای چنین تحریم‌هایی علیه ایران تحت فشار قرار می‌دهد، چه لزوم و ضرورتی وجود دارد که دستگاه سردمدار فرهنگی جمهوری اسلامی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم آن هم با هزینه‌هایی هنگفت به خرید فیلم‌های تجاری امریکایی و نمایش آن برای ملتی بپردازد که هنوز جنایت سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس توسط دولت آمریکا و شهادت ده‌ها تن از هموطنان خود را فراموش نکرده‌اند و هر روز و هر ساعت شاهد اقدام و گفتاری خصمانه از سوی آمریکا بر علیه کشور خود هستند. براستی آیا خیل آثار سینمایی آمریکایی که هر هفته به شکلی مکرر از شبکه‌های تلویزیونی کشور و به لطف رسانه کاملاً ملی پخش می‌شوند و یا خیل دیگر آثار سینمایی آمریکا که به شکلی وسیع توسط شبکه نمایش خانگی که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ و در اقصی نقاط و ده کوره‌های کشور پخش می‌شوند، کافی نبود که اینک جشنواره منتسب به دهه فجر و انقلاب اسلامی نیز میزبان فیلم‌های تجاری سینمای امریکا می‌شود... آری روزگار عجیبی است برادر!

https://shoma-weekly.ir/9MWGkN