نگاه

ایجاد انتظار در نسل منتظر

هر گاه عده‌ای کارهای نیکو را انجام دهند و بر آن مواظبت نمایند؛ عده‌ای ناخودآگاه الگو می‌گیرند و پیروی می‌کنند و در این آثار ظاهری، نوعی یاری امام زمان نهفته است

همه انسان‌ها در برابر امام عصرِ خود مسئول هستند و برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده دارند. صرف‌نظر از حقیقت وجودی انسان‌ها، نمی‌توان تفاوت‌های ظاهری و جسمی و روانی مرد و زن را نادیده گرفت. هر یک طبق نظام خلقت، دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشند؛ بنابراین قراردادن هر یک در جایگاه صحیح خود موجب رشد و شکوفایی آنها می‌گردد. امروز بانوان همانند بسیارى از مردم به آینده مى‏اندیشند؛ به یک انقلاب جهانى و یک حکومت موعود، که چگونه در برابر قدرتهاى بزرگ غلبه پیدا مى‏کند! چه کسانى با او همکارى مى‏کنند و زنان در آن زمان چه نقشى دارند؟ زنان علاوه بر نقش عمومی که همه انسان‌ها عهده‌دار هستند، می‌توانند در مواردی به طور خاص ایفای نقش نموده و زمینه‌های ظهور را فراهم نمایند و این مسئله، اهمیت نقش زنان را در زمینه‌سازی ظهور روشن می‌نماید.امام خمینی (ره)درباره زنان می‌فرمایند: «زن، مربی جامعه است. از دامن زن انسان پیدا می‌شود. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. مربی انسان‌ها، زن است».حضور زنان در اجتماع، برای زمینه‌سازی ظهور، در صورتی مورد قبول امام زمان است که مطابق با موازین اسلامی باشد. مهم‌ترین وظیفه زنان در این زمینه، رعایت تقوا و گسترش عفاف و تقوا در جامعه است .حفظ حجاب و ارزش انسانی زن از مهم‌ترین عوامل موفقیت زن در اجتماع است. حضور زن در عرصه‌های مختلف اجرایی، به جز در مواردی که اسلام به دلایل خاص برای حفظ جایگاه زن ممنوع کرده است، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه واجب است. زنان با حضور خود در اجتماع می توانند، سایر افراد را راهنمایی نمایند. در مرحله اول با گفتار، سخنرانی و مقالات علمی، افراد را با مقام و منزلت زن در فرهنگ مهدوی آشنا کنند و جامعه عظیم زنان را با رسالت بزرگ خود آشنا سازند. در مرحله بعد با امر به معروف، افراد را به انجام واجبات و کارهای نیکو دعوت نمایند و ارزش زن و رابطه معنوی با امام زمان (عج)را گوشزد کنند و با نهی از منکر از انجام اعمالی که قلب امام زمان را می‌آزارد، نهی نمایند.
«هر گاه عده‌ای کارهای نیکو را انجام دهند و بر آن مواظبت نمایند؛ عده‌ای ناخودآگاه الگو می‌گیرند و پیروی می‌کنند و در این آثار ظاهری، نوعی یاری امام زمان نهفته است». عملکرد صحیح زنان نه تنها تأثیر مثبت بر سایرین دارد، حتی می تواند آنها را در زمره یاران خاص و ویژه امام زمان قرار دهد. در روایات به این مهم اشاره شده است؛ مبنی بر این‌که تعدادی از زنان در میان یاران حضرت حضور دارند ضمن این که تعدادی نیز برای مداوای زخمی ها به یاری حضرت می‌شتابند. براساس روایتی از امام صادق (ع) برخی از زنان در هنگام ظهور امام زمان (عج) زنده می شوند و با حضرت رجعت خواهند کرد، که نام تعدادی از آنها در روایات بیان شده و نام برخی به میان نیامده است. زنان باید در زمینه‌سازی در ابعاد مختلف ایفای نقش نمایند و به عنوان مربیانی که تربیت نسل منتظر را به عهده دارند از انجام این مهم غفلت نورزند؛ چرا که عدم توجه به نسل منتظر، با در نظر گرفتن توطئه‌های استکبار برای انحراف کودکان و نوجوانان، خطر عظیمی است که نسل آینده را در معرض خطر قرار می‌دهد. همکاری و هم‌یاری همسران برای تربیت نسل آینده و آماده‌سازی خود در ابعاد مختلف دینی، فرهنگی و ... برای حضور در رکاب امام زمان (عج) برای یاری آن حضرت، وظیفه هر مسلمانی است که خویشتن را مهیای ظهور می داند.

https://shoma-weekly.ir/Rkpz22