ادب و هنر

اگر سازمان سینمایی توسعه تشکیلاتی داشته باشد، با قانون مغایرت دارد

گفت و گو: محمد دیندار
بحث گسترش تشکیلاتی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبدیل آن به یک سازمان سینمایی؛ یکی از بحث های روز سینمای امروز ایران است و مخالفان و موافقان مختلفی را دارد، هر چند که برآیند جمع کثیری از اهالی سینما معلوم نموده که جزئیات تشکیل چنین سینمایی چندان برای دست اندرکاران سینما روشن و تبیین نشده و همین نیز باعث می گردد که به  موفقیت چنین سازمانی به دیده شک و تردید نگریسته شود. به همین مناسبت گفتگویی با جواد آرین منش نائب رئیس پرتلاش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم تا از نظرات  مجلس در این باره بیشتر مطلع شویم.
با این توضیح که  صحبت های مبسوط عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را در باره وضعیت تئاتر، در شماره های آتی تقدیم علاقمندان خواهیم نمود.
*  بعضا شنیده می شود که مجلس شورای اسلامی نسبت به تشکیل سازمان سینمایی نظراتی دارد و یا در باره تخصیص اعتبار به چنین سازمانی در صورت تشکیل حرف دارد؛ جنابعالی به عنوان نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره چه نظری دارید؟
 اساسأ تاکنون چیزی به نام سازمان سینمایی از سوی دولت به مجلس مطلقا ارائه نشده است که حالا بحث بودجه یا بارمالی آن مطرح بشود. ولی خب! به لحاظ قانونی در قانون برنامه، ایجاد تشکیلات های جدید دولتی ممنوع است. یعنی اگر قرارباشد سازمان سینمایی به عنوان یک تشکیلات جدیدی در دولت علاوه بر آن چیزی که در معاونت سینمایی وجود دارد، مطرح بشود و یک ساز و کار و امکانات و تشکیلات جدیدی نیاز داشته باشد، طبیعی است که این با روح برنامه پنجم مغایرت دارد؛ ولی اگر شورای عالی اداری مثلأ تصویب کند که معاونت سینمایی فعلی با امکانات موجود و نیروی انسانی موجود به یک سازمان تبدیل بشود، بدون اینکه توسعه تشکیلاتی داشته باشد و بدون اینکه ردیف جدیدی از بودجه و امثال اینها نیاز داشته باشد، خب! این طبیعی است که مغایرتی با قانون ندارد و شورای عالی اداری می تواند در این زمینه اقدام کند.

 * البته مسئولین سینمایی در صحبت هایی که تاکنون داشته اند، اعلام کرده اند که با تشکیل این سازمان، تعداد ادارات و مدیران کل و بخش های مختلف آن دچار افزایش خواهد شد.
 مگر اینکه از یک بخش دیگری از وزارتخانه بخواهد کم کنند و به این سازمان اضافه کنند. اگر به هر حال توسعه تشکیلاتی داشته باشد، با قانون مغایرت دارد.

 * آیا در حال حاضر مجلس در این زمینه جویای چگونگی تشکیل این سازمان شده است؟
-نه خب! تا مادامی که اتفاقی نیافتاده و چیزی به مجلس ارائه نشده، قصاص قبل از جنایت نمی شود کرد. بله! ما حرفهایی که در حول این قضیه زده می شود را می دانیم. اینکه برای توجه به سینما دولت دارد کارهایی را انجام می دهد و اینکه به سینما توجه بیشتری بشود، خب! ما که مخالف نیستیم، فقط باید ساز و کارهای قانونی تعرف بشود و دیده شود تا مشکلی را از نظر انطباق با برنامه ایجاد نکند.

 * یعنی اگر این تشکیلات و سازمان ایجاد شود، شما بعدا  انطباق آن را با قانون بررسی خواهید کرد؟
 طبیعی است! اگر مغایرتی با قانون داشته باشد، خب در سال آینده قاعدتا نیازمند بودجه و اعتبارات خواهد بود و باید از یک جایی تأمین بشود، بنابراین مخالف برنامه پنج ساله نمی تواند شکل بگیرد. ولی در کل ما توجه بیشتر به سینما و توجه به تئاتر را  یک ضرورت می دانیم.

 * با توجه به اینکه بعضی از افراد جامعه سینمایی،اهالی تئاتر و دیگر هنرمندان در بعضی زمینه ها از وضعیت فرهنگی و هنری یا نحوه تعامل مسئولین هنری گله هایی دارند،آیا کمیسیون فرهنگی مجلس ارتباطاتی با هنرمندان دارد تا از حرفهای آنها آگاه شده و قدمی برای رفع این مشکلات بردارد؟
  همین امروز(ششم دی ماه) دو عضو از اعضای کمیسیون فرهنگی که به عنوان عضو شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر در واقع از سوی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده بودیم، در جلسه ای با حضور وزیر محترم و صاحب نظران و بزرگان عرصه تئاتر مثل آقای ایرج راد، آقای داود رشیدی، آقای منتظری،آقای مسافر آستانه، آقای شاه آبادی و دست اندرکاران هنری وزارت ارشاد شرکت کردیم و در کنار بحث جشنواره تئاتر فجر به هر حال ما همین بحث ها را آنجا هم داشتیم و راه های تعامل بین کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سینمایی و هنرمندان مورد بحث قرار گرفت و مشکلاتی که هنرمندان از جمله هنرمندان پیشکسوت دارند، مطرح شد. به هر حال  کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از هرگونه کمکی که در این زمینه ها می تواند داشته باشد، دریغ نخواهد ورزید و از تعامل و ارتباط با جامعه هنرمندان استقبال می کند.

https://shoma-weekly.ir/04NNDK