ادب و هنر

اکرانی برای عید رمضان

اکران‌های عید فطر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکران‌های سال، همیشه مورد توجه عمومی سینماگران است و به همین دلیل برخی دیگر از تهیه کنندگان و پخش کنندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا فیلم‌های خود را در این نوبت نمایش دهند. اکرانی که امسال و در ایام عید فطر با همزمانی پنج فیلم به طور همزمان اکران شده است. د

سید مجتبی مومنی- یکی از سنتهایی که برای اکرانهای سینمایی وجود دارد، اکرانهای مناسبتی است. اکرانهایی که به مناسبتهای مختلف و در ایام تعطیلات رسمی اکرانهای سینما رنگ و بوی دیگری به خود میگیرند. هرچند از ابتدای تابستان و با آغاز ماه مبارک رمضان سینمای ایران در گیشه معمولا از رونق میافتد و برخی از پخشکنندگان سعی میکنند، تا فیلمهایشان را در این زمان اکران نکنند، اما متولیان سینمایی با ایجاد طرح ویژه ماه مبارک رمضان شرایط را برای جذب مخاطب به سینما فراهم کرده است. هرچند بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان علاقهای به اکران فیلمهای خود در ماه مبارک رمضان ندارند و معتقدند که در این ماه به دلیل شرایط روزه داری مردم کمتر به سینما میروند، اما به نظر میرسد اکرانهای عید فطر به عنوان یکی از مهمترین اکرانهای سال، همیشه مورد توجه عمومی سینماگران است و به همین دلیل برخی دیگر از تهیه کنندگان و پخش کنندگان تمام تلاش خود را میکنند تا فیلمهای خود را در این نوبت نمایش دهند. اکرانی که امسال و در ایام عید فطر با همزمانی پنج فیلم به طور همزمان اکران شده است. در این مطلب به طور خلاصه فیلمهای عید فطر که در اکران فیلم به نمایش گذاشته میشود، را مرور میکنیم.

آذر، شهدخت، پرویز و دیگران...

فیلم بهروز افخمی مهمترین فیلم اکران عید فطر است. فیلمی که توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را در جشنواره سی و دوم فیلم فجر از آن خود کند. این فیلم در گروه سینمایی فرهنگ به نمایش درآمد. این اثر نهمین اثر افخمی در مقام کارگردان است. این فیلم براساس رمانی از مرجان شیرمحمدی نوشته شده است، در برخی خبرگزاریها آمده بود که از ابتدا قرار بود شیرمحمدی این فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببرد اما در ‌‌نهایت بهروز افخمی کارگردانی آن را برعهده گرفت. داستانی که به گفته منتقدان کار خوبی از آب در آمد و کارگردان توانست با مخاطبش ارتباط خوبی برقرار کند. گوهر خیراندیش، مهدی فخیمزاده، رامبد جوان، علیرضا خمسه، مانی حقیقی و نعمیه نظامدوست از جمله بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این اثر آمده: همسر خانهدار یک بازیگر مشهور سینما در آخرین فیلم او با وی همبازی میشود و آنچنان مورد توجه منتقدان قرار میگیرد که منجر به حسادت او میشود. روابط صمیمانه آنها تیره شده، زن قهر میکند و به باغچه خانوادگی دماوند میرود. با بازگشت دخترشان به ایران روابط آنها دستخوش تحولاتی میشود.

امروز

امروز اثر سید رضا میرکریمی است. یونس راننده تاکسی کهنهکار، در پایانِ یک روز کاری به زن جوانی کمک میکند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.

این فیلم براساس طرحی از میرکریمی است و فیلمنامه آن را به همراه شادمهر راستین نوشته است. این اثر با استقبال خوبی از طرف مردم و جامعه منتقدین مواجه شده است، کمال تبریزی در باره این فیلم نوشته است: ««امروز» از زمانهاش پیشافتاده است آنچنانکه درباره خودش نیز همچون قهرمانش قضاوت میشود. درک نمیشود و مورد بیمهری قرار میگیرد. اما «امروز» اگر فهمیده شود لذتبخش خواهد بود به شهادت آنان که لذت بردهاند. در این میان کارگردان اثر نیز باید همچون قهرمانش در برابر سرزنشها سکوت کند؛ چه ناآگاهانه باشند و چه مغرضانه. امروز، فردا فهمیده خواهد شد توسط نسلهای آینده و سازندگان بعدی این مرز و بوم؛ همانگونه که دختر بچه «امروز» یونس را میفهمد.»

پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی و آسیه ضیایی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم هفتمین فیلم بلند رضا میرکریمی است. در این فیلم نویسنده با آگاهى، از دادن اطلاعات اضافى پرهیز مىکند تا حکایت امروز ایران را بسازند، ایرانى که نمادش بیمارستان است، بیمارستانى که درختهاى تنومند آن حکایت از قدمتش دارد و هنوز ناتوان از بازسازى دوران جنگ است، بیمارستانى که بیمارانش از صداهاى مزاحم آرامش ندارند. صداهایى که ظاهرا در اثر بازسازى ایجاد مىشود، ولى سرو صدا براى هیچ است و بیشتر اداى بازسازى است، با این وجود همه گردانندگانش از مسئولان و مدیران گرفته تا نگهبان
دم
درش، بیشتر از آنکه به فکر درمان باشند به فکر پرونده و پروندهسازى براى بیمارانند و خود را محق مىدانند هر قضاوت کورکورانهاى که مىخواهند بکنند و این قضاوتشان را حتى با خشونت نشان دهند. امروز در گروه سینمایی استقلال اکران شد.

فرشتهها با هم میآیند

گروه سینمایی آزادی میزبان اکران فیلم فرشتهها با هم میآیند، است. این فیلم اولین فیلم بلند سینمایی حامد محمدی است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت. فرشتهها با هم میآیند، تولد فرزندان یک طلبه جوان را دستخوش خلق داستان قرار داده که به خلق لحظههایی شیرین از حضور نو رسیدههای این خانواده منجر شده است. پیش از این حامد محمدی نیز نویسندگی فیلمنامههایی چون «حوض نقاشی»، «طلا و مس» و... را در کارنامه خود دارد. در خلاصه این داستان آمده است: این فیلم داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری میکنند که صاحب سه فرزند همزمان میشوند. در «فرشتهها با هم میآیند» جواد عزتی، نازنین بیاتی، رضا ناجی و الهام کردا بازی میکنند. «فرشته ها با هم می‌‌آیند» محصول مشترک حوزه هنری و منوچهر محمدی است.

کلاشینکف، زد و خورد در بستر فیلم فارسی

فیلم سینمایی «کلاشینکف» جدیدترین فیلم سعید سهیلی است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. برخی معتقدند این فیلم یک فیلم فارسی است با مولفههای منحصر به خودش، شوهر مسن قلدر، انتقام خونین، مزهپرانیهای اغلب آمیخته به موضوعهای تابو، دختر خردسال معصوم که تنها کارکردش جیغ کشیدن است، موسیقی پرسروصدا که جای جای فیلم جاری است و... در همه این مناسبات، سادهانگاری فوقالعادهای حاکم است. فیلم تماشاگرش را در کمترین حد هوش هیجانی تصور میکند.

ساخته قبلی سهیلی (گشت ارشاد)، المانهایی برای مخاطب داشت، برخی آسیبهایی اجتماعی برخی کم کاریها اما در کلاشینکف تقریبا چیزی ازین دست دیده نمیشود. این فیلم در گروه آفریقا اکران شد.. فیلمنامه «کلاشینکف» را مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی نوشتهاند. در «کلاشینکف» ساعد سهیلی، رضا عطاران، اندیشه فولادوند، جمشید هاشمپور، فرهاد اصلانی، شقایق فراهانی و شهرام حقیقت دوست بازی میکنند. در کارنامه سهیلی قبل از «کلاشینکف»، «ازدواج در وقت اضافه»، «چار چنگولی»، «چهار انگشتی»، «سنگ، کاغذ، قیچی»، «شب برهنه» و... به چشم میخورد.

رد کارپت، فرش قرمز کن

«رد کارپت» دومین فیلم بلند رضا عطاران پس از «خوابم میآد» در مقام کارگردان است. این فیلم البته در اواسط ماه رمضان به اکران در آمد اما با توجه به فروش خوب همچنان بر پرده سینماها قرار دارد. ماجرای فیلم از این قرار است که یک عاشق سینما (رضا عطاران) به منظور ملاقات با استیون اسپیلبرگ و ارائه یک فیلمنامه به او برای ساخت فیلم سینمایی، تصمیم میگیرد به جشنواره فیلم کن که در کشور فرانسه سفر کند تا بتواند در آنجا با وی دیدار داشته باشد اما این سفر دردسرهایی برای او به همراه دارد... بسیاری از منتقدین معتقدند در طراحیها و تبلیغات رد کارپت مخاطب فریب میخورد و به امید دیدن یک فیلم طنز مانند خیلی دیگر از آثاری که عطاران در آن حضور دارد مواجه خواهد شد. اما این در حالی است که شما در سینما با یک فیلم شبه مستند رو به رو میشوید. یک ایرانی که با اتفاقهایی مواجه میشود که باید بین فرهنگ و اعتقاد و بیخیال بودن یکی را انتخاب کند. «رد کارپت» داستان غنی و پرورش یافتهای برای روایت ندارد ولی به اندازه کافی سوژه برای خنداندن مخاطب دارد. فیلم بسیار ساده آغاز میشود و جوانی را معرفی میکند که زندگیاش را محدود به تماشای آثار فیلمسازان خارجی به خصوص اسکورسیزی کرده و حالا هم قصد دارد اسپیلبرگ را ببیند و فیلمنامهاش را در اختیار او قرار دهد! این طرح ابتدایی داستان دقیقاً به همین سبک و سیاق در مقدمه فیلم به تصویر کشیده میشود؛ البته در این سفر او با سینماگران دیگری هم دیدار میکند که‌‌ همان اتفاق شبه مستند است و نه
برنامه
ریزی شده. رد کارپت در گروه سینمایی قدس اکران شد.

https://shoma-weekly.ir/QXoUeM