نگاه

اولویت های رسیدگی به مشکلات تهران

تغییر شهرداران تهران و بروز اختلافات اعضای شورای شهر با شهرداری و عدم برقراری توازن و هماهنگی کامل با دولت در جهت اخذ امکانات لازم برای خدمت به مردم و استعفاهای سیاسی اعضای شورای شهر و حاضر نشدن به خروج حتی یک نفر از اعضای خود همگی بر ابهامات و عملکرد ضعیف این شورا افزوده است.
فرید شهاب-  همواره مشارکت در آبادانی و زیبایی شهر و یا روستا به همت همه شهروندان و اهالی ساکن در آن است که به صورت جمعی و در کنار هم زندگی می کنند. در این بین نقش مسئولان و اعضای شوراهای شهر و روستا و همچنین متولیان و کارکنان و کارگرانی که در حوزه خدمات شهر و روستا مشغول به فعالیت هستند حائز اهمیت است، شهر تهران نیز از این امر مستثنی نبوده و به عنوان یک کلان شهر و پایتخت کشور عزیزمان ایران از اولویت و اهمیت ویژه ای نسبت به سایر شهرها برخوردار است، کلانشهری که در خود مراکز مهم دولتی، اقتصادی و سیاست گذاری کشور را جای داده است و دارای جمعیت کثیری از شهروندان نسبت به سایر شهرهای کشور است و این در حالی است که در هر روز شاهد سفرهای متعددی به داخل شهر تهران و در پایان آن بههمین شکل خروج عده زیادی از مردم از شهر تهران و سفر به حاشیه و شهرک های اطراف تهران هستیم، لذا در این خصوص نقش اعضای شورای شهر به عنوان طراحان و شهرداری تهران و شهردار مناطق آن به عنوان مجریان در خدمت رسانی به مردم مهم می نماید.

شورای شهر پنجم و 21 نفر افراد منتخب آن، جملگی از فهرست امید و از تیم اصلاح طلبان بودند و در این راستا دولت کنونی نیز از نظر گرایش سیاسی در یک سو با ایشان این امید را برای همگان تداعی می کرد که شاهد اقدامات مؤثری جهت رفاه حال شهروندان طی دوره مسئولیت آنها باشیم لیکن با بررسی عملکرد چهارساله شورای شهر پنجم و اقدامات صورت گرفته شهرداری تهران، در یک برآورد حداقلی بهراحتی می توان دریافت که این امر میسر نشده است و نمره رضایت شهروندان به عملکرد این شورا قابل قبول نمی باشد. همانطور که به گفته آقای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر فعلی در طی مدت فعالیت این شورا با سه ابرچالش بحران اقتصادی، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا مواجه بودند لیکن این امر نمی تواند توجیه خوبی برای عملکرد ضعیف این شورا باشد.

تغییر شهرداران تهران و بروز اختلافات اعضای شورای شهر با شهرداری و عدم برقراری توازن و هماهنگی کامل با دولت در جهت اخذ امکانات لازم برای خدمت به مردم و استعفاهای سیاسی اعضای شورای شهر و حاضر نشدن به خروج حتی یک نفر از اعضای خود همگی بر ابهامات و عملکرد ضعیف این شورا افزوده است.

یکی از مهمترین مسائل شهر تهران آلودگی هوای آن و بالتبع آن تأثیر ناوگان حمل و نقل عمومی و مسافربری شهری بر میزان این آلودگی است. با بررسی اجمالی متاسفانه شاهد افزایش تعداد اتوبوس های شرکت واحد در طی این مدت نبوده ایم و این ناوگان هرچه بیشتر فرسوده تر شده و نسبت به جابجایی مسافرین و شهروندان تهران نسبت به قبل ضعیف تر و کمتر اقدام نموده است همین امر را نیز در سرعت احداث ایستگاههای مترو در طی این چهارسال شاهد هستیم و طبق گزارش های منتشر شده از سوی مسئولان تعداد کیلومتر ساخته شده مترو طی این مدت بسیار کم بوده و با وجود داشتن دستگاههای مدرن و مجهز برای کندن تونل قابل توجیه نمیباشد.

همانطور که مشخص است در پاندمی کرونا، حمل و نقل عمومی یکی از عوامل شدت شیوع این بیماری است و نبود ساماندهی مناسب از سوی مسئولان شهری در این خصوص در پایتخت مشکلات عدیده ای را بهوجود آورده است، جدای از این موارد یکی دیگر از وظایف اعضای شورای شهر بحث نظارت بر عملکرد شهرداری تهران، امور شهرداری مناطق و پیشگیری و مبارزه با فساد و رشوه خواری و .... است و با مراجعه به میزان رضایتمندی شهروندان کاملاً مشخص است که در این خصوص نیز شورای شهر پنجم نتوانسته است موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم نماید.

در موضوعات فرهنگی نیز معاونت فرهنگی شهرداری تهران به عنوان یکی از دستگاههای متولی فرهنگی شهر تهران می توانست نقش مهمی در اشاعه فرهنگ اسلامی و دینی شهروندان ایفا نماید لیکن حتی در مناسبت های مذهبی مانند نیمه شعبان و ... نمای شهر تهران به عنوان نماد پایتخت یک کشور مقاومت اسلامی در منطقه فارغ از آذین بندی و زیباسازی مشهود بود!

https://shoma-weekly.ir/7LCm40