نگاه

اهمیت راه اندازی کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ در تاجیکستان

اهمیت افتتاح این کارخانه به حدی بود که امام خامنه ای در دیدار خود با رئیس‌جمهور تاجیکستان این‌گونه همکاری‌ها را بسیار مهم ارزیابی و بیان کردند: " پهپاد امروز عامل مهمی در امنیت کشورها است
احمد مدنی- حدود سه هفته از تصویب طرح «متوقف‌سازی پهپادهای ایران» توسط آمریکا گذشته بود که محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کارخانه ساخت پهپادهای ابابیل 2 در تاجیکستان را افتتاح کرد، اهمیت افتتاح این کارخانه به حدی بود که امام خامنه ای در دیدار خود با رئیس‌جمهور تاجیکستان این‌گونه همکاری‌ها را بسیار مهم ارزیابی و بیان کردند: " پهپاد امروز عامل مهمی در امنیت کشورها است"

* واکنش رسانه های جهان به افتتاح کارخانه تولید پهپاد ابابیل2

روزنامه هاآرتص هم با اعلام این خبر نوشت: پهپادهای ابابیل۲ قادر به انجام ماموریت‌های رزمی و نظارتی تا برد ۲۰۰ کیلومتر با مدت زمان پروازی یک و نیم ساعت هستند. ایران به ظرفیت تولید این کارخانه اشاره‌ای نکرده است.هاآرتص در ادامه نوشت که ساخت این کارخانه بخشی از یک قرارداد برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز در گزارشی درباره آغاز ساخت پهپادهای ایرانی در تاجیکستان، آن را بخشی از تلاش جمهوری اسلامی برای رسیدن به توازن قوا در منطقه در شرایطی که طالبان بر افغانستان حکمرانی می‌کند، برشمرد. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اگرچه ایران جزئیات زیادی درباره ویژگی‌های این هواپیماهای بدون سرنشین ‌و ظرفیت خط تولید کارخانه تاجیکستان منتشر نکرده اما این اولین باری است که این کشور ساخت تجهیزات نظامی در خارج از مرزهای خود را انجام می‌دهد.

ند ‌پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ساخت یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در تاجیکستان توسط ایران گفت: ما پیش از این نگرانی خود ‌را نسبت به فناوری پهپادهای ایران ابراز کرده‌ایم و برای مقابله با توسعه آن، ابزارهای مناسب را به کار گرفته‌ایم. من در حال حاضر صحبتی درباره احتمال ساخت یک کارخانه در تاجیکستان ندارم.

*پیام افتتاح خط تولید پهباد ایرانی در تاجیکستان و فواید اقتصادی آن برای کشور

افتتاح خط تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان این پیام را به آمریکا و متحدانش رساند که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های سخت و بدون اینکه آینده کشور را معطل رفع تحریم ها نگاه دارد در راستای تامین منافع اقتصادی و استراتژیکی خود به صورت رسمی اقدام به صادرات سلاح کرده است، از آن جایی که استفاده از پهپاد در دنیا برای حوزه های مختلفی همچون نظامی و غیرنظامی از جمله کشاورزی، مدیریت فجایع طبیعی و نظارت بر ترافیک، روند رو به رشدی را طی می کند. صادرات آن به سایر کشورها می تواند منافع اقتصادی بی شماری را نصیب کشور کند. نکته دیگر این است که تعداد کشورهایی که این تکنولوژی را در اختیار دارند بسیار محدود است. بنابراین بازار فروش این نوع از هواپیما می تواند برای کشور ما بسیار پرسود و منحصر به فرد باشد.

https://shoma-weekly.ir/nDgjOx