نگاه

اهمیت انسان سازی

باید تک‌تک انسان‌ها را ساخت و بعد از اینکه پیامبر انسان‌ها را ساختند به مدینه هجرت کردند و به مردم هم دستور دادند که شما نیز هجرت کنید؛ حتی گفتند خانه‌هایتان را رها کنید. طبعا مشرکان خانه مسلمانان را غارت می‌‌کردند اما پیامبر فرمودند شما خودتان را به مدینه برسانید تا یک حکومتی تشکیل شود؛ بنابراین پیامبر ابتدا انسان‌ها را ساختند و متشکل کردند تا جایی که در جنگ بدر مسلمین پیروز شدند چراکه تک تک آنها انسان‌های قوی بودند که ساخته شده بودند.
آیت الله موحدی کرمانی- ما اگر به زندگی رسول اکرم نگاه کنیم میبینیم که پیامبر اکرم ابتدا به انسانسازی پرداختند، پیامبر (ص) قبل از هر کاری ایمان را در انسانها تزریق کرد و آنها به تمام معنا سعی میکردند ارزشهای اسلامی را احترام بگذارند و مومن، پاک و به دور از خیانت باشند و به مال حرام آلوده نشوند، حتی آنها سعی میکردند از عبادت هم لذت ببرند و در روزهای گرم روزه بگیرند؛ بنابراین پیامبر اکرم انسانهایی را در مکه ساختند و اجازه ندادند قبل از اینکه آنها ساخته شوند به جنگ مشرکان بیایند، چراکه هنوز نیروی آنها کم بود و اگر وارد میشدند شکست میخوردند لذا پیامبر فرمود که اگر مشرکان شما را اذیت میکنند شما باید تحمل کنید و طاقت بیاورید، پیامبر (ص) نالههای بلال را در زیر شکنجه میشنیدند اما دستور تحمل میدادند، آلیاسر، پدر و مادر عمار آنقدر شکنجه شدند که به شهادت رسیدند. مشرکین به پدر عمار خنجر زدند و او را شهید کردند. در عین حال پیامبر در برابر این سختیها و شکنجهها میفرمود: «ای آلیاسر صبر کنید و شکنجهها را تحمل کنید، بهشت در انتظار شماست.»

پیامبر (ص) نمیگفتند حالا که مشرکان شما را اذیت میکنند شما وارد میدان عمل شوید لذا میبینید باید تکتک انسانها را ساخت و بعد از اینکه پیامبر انسانها را ساختند به مدینه هجرت کردند و به مردم هم دستور دادند که شما نیز هجرت کنید؛ حتی گفتند خانههایتان را رها کنید. طبعا مشرکان خانه مسلمانان را غارت می‌‌کردند اما پیامبر فرمودند شما خودتان را به مدینه برسانید تا یک حکومتی تشکیل شود؛ بنابراین پیامبر ابتدا انسانها را ساختند و متشکل کردند تا جایی که در جنگ بدر مسلمین پیروز شدند چراکه تک تک آنها انسانهای قوی بودند که ساخته شده بودند.

بنابراین مسئله انسانسازی مهم است، امام (ره) در شرایطی قرار داشتند که نمیتوانستند مسئله انسانسازی را آغاز کنند. انسانسازی به دهها سال وقت نیاز دارد البته امام از «نیروی دینی» و «عِرق عاشورایی» مردم استفاده کردند و نهایتا شاه را فراری داده و حکومت تشکیل دادند اما اگر در داخل حکومت افراد ساخته شدهای باشند هیچ مشکلی برای آن حکومت ایجاد نمیشود اما وقتی انسانها ساخته نشده باشند و حب دنیا، حسادت و روحیه تکبر و غرور در دل آنها باشد، این مسائل برای یک حکومت مشکل ایجاد میکند.

https://shoma-weekly.ir/4gXfN8