نگاه

انقلاب اسلامی چه کرد؟ مردم چه کردند

 حمیدرضا ترقی
Hamid Reza taraghi.ir
رهبرم قاطع سخن گفت و دلم را شاد کرد
قاطعانه لرزه بر اردوگاه بیداد کرد
با توکل برعنایتها و الطاف خدا
در نماز جمعه چون جدش علی فریاد کرد
سرفرازم از خروش و اقتدار رهبرم
 قدرت پوشالی دشمن همه بر باد کرد
سخنان عمیق و جامع و پرمغز رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین جهان در خطبه‌های نماز جمعه 14/11/90 از ابعاد گوناگون قابل تأمل و تحلیل و تشریح است که در این شماره فقط به آنچه انقلاب اسلامی انجام داد و آنچه مردم در قبال آن انجام دادند خواهیم پرداخت.

دستاوردهای دهه انقلاب برای ما:
1- از بین بردن رژیم ضد اسلامی شاهنشاهی
2- روی کار آوردن رژیم اسلامی
3- از بین بردن رژیم دیکتاتور و مستبد در منطقه
4- جایگزین کردن اولین رژیم مردم‌سالار در منطقه
5- از بین بردن وابستگی متمادی و فضیح کشور به بیگانه
6- اعطاء استقلال همه جانبه به ملت ایران
7- از بین بردن اختناق نفس‌گیر حاکم بر کشور
8- اعطاء آزادی در بیان و رأی به ملت
9- پایان دادن به تحقیرشدگی تاریخی ملت ایران
10-عزت ملی ملت را بازگرداندن
11- از بین بردن ضعف نفس و خودکم بینی در مردم ایران
12- اعتماد به نفس ملی را در ملت احیا کردن
13- ایجاد روحیه و اطمینان به توانستن در ملت ایران
14- تبدیل کردن ملت منزوی به ملتی آگاه و سیاسی
15- تثبیت و نهادینه‌سازی دستاوردهای فوق
16- حفظ شعارهای اولیه انقلاب تا کنون
17- حرکت در همان جهت اصلی اول انقلاب پس از سی و سه سال پیشرفت و شعارها همان شعارهای اول انقلاب
تحقق دستاوردهای فوق که برای هر کدامش صدها شهید و مجروح داده شده کار بسیار مهم و عجیبی بوده است، این دستاوردها و کارهایی که انقلاب برای ما کرده به راحتی و بدون هزینه انجام نشده و برای دستیابی به هر کدام از آنها زحمات زیادی کشیده شده است.

نقاط قوت انقلاب اسلامی
اگر چه نقاط ضعف و قوت انقلاب و افت و خیزهای آن در طی سی و دو سال زیاد است گاهی حرکت، سرعت و شتاب داشته و گاهی کمتر اما حرکت انقلاب هیچگاه متوقف نشده و همیشه رو به جلو حرکت کرده است، اما نقاط قوت مهم انقلاب اسلامی عبارتند از:
1- غلبه بر چالشها
از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان چالش‌های فراوانی را سر راه انقلاب قرار داده و سعی در جلوگیری از رشد و توسعه و ریشه‌دار شدن انقلاب اسلامی نموده اند، ولی به حول و قوه الهی انقلاب بر تمام این چالش‌ها غلبه کرده است، دشمنان ما و ملت ما را اذیت کردند. بر سر راه پیشرفت علمی و تکنولوژیک  ما مانع‌تراشی کردند و علیه ما جنگ را تحمیل کردند و این چالشها در عرصه سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و اجتماعی بوسیله عوامل خارجی و داخلی آنها پیگیری می‌شد. ولی انقلاب اسلامی بر همه، با همت مردم و عنایت خداوند غلبه کرد.
2- گسترش خدمات دولتها به ملت
ارائه خدمات بهداشت و درمان به بیش از 90 درصد روستاهای کشور و گازکشی به اکثر روستاهای دور افتاده و شهرها، بیمه روستائیان و کشیدن برق و تلفن برای رفاه روستائیان و شهرها و توسعه چشمگیر راههای بین شهری و روستائی همه نمونه‌هایی از گسترش کمی و کیفی خدمات دولت به مردم است.
3- پیشرفت علمی
این پیشرفت‌های علمی و عمیق که رتبه ایران را ارتقاء بخشیده چیز کمی نیست.
در حوزه‌های فناوری هسته‌ای، علوم هوا فضا، علوم پزشکی، زیست فناوری، نانو فناوری، سلولهای بنیادی، شبیه‌سازی ساخت ابررایانه، فناوری انرژی نو و رادیوداروهای مهم ضد سرطان و ایدز، در این فهرست است به گونه‌ای که ایران به رتبه اول علمی منطقه تبدیل شده است.
4- پیشرفت کشور در ایجاد زیرساختهای فنی و مهندسی و صنعتی
از قبیل ارتباطات، تلفن ثابت و سیار و غیره... سیستم شبکه فاضلاب و حمل و نقل ریلی، هوایی، گازکشی، پیش‌خوان دولت و شهرکهای صنعتی، برق، آب و سد و نیروگاههای مختلف، صنایع مادر، خودروسازی، مسکن، شهرسازی‌های جدید.
5- انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی به نسل‌های دوم و سوم جوان کشورمان امروز جوانان نسل سوم مثل جوانان نسل اول انقلاب آماده دفاع از انقلاب تا مرز شهادت هستند.
نمونه‌اش جوانان دانشجویی است که بعد از شهادت شهید احمدی روشن راه او را علناً اعلام کردند، ادامه می‌دهند  و از ترورهای دشمن نمی‌هراسند. اگرچه ممکن است هنوز توفیق کامل را در این مسیر بدست نیاورده باشیم و بعضی ریزش‌هایی هم در طی دوران نسل های بعد داشته‌ایم ولی عمدتاً رویش‌ها بیشتر از ریزش‌ها بوده است.
6- ارتقاء جهش وار در اثرگذاری جهانی و منطقه‌ای
امروز نظام جمهوری اسلامی درمناسبات ومعادلات سیاسی،اقتصادی و امنیتی منطقه تأثیرگذاری اجتناب‌ناپذیر دارد و آری و نه گفتن او بسیار تعیین کننده است.
7- ساخت محکم کشور و نظام در مواجهه با دشمن
ملت ایران در برابر توطئه و تهاجم دشمن طوری تربیت شده و آموزش دیده‌اند که در مقابل تهدیدات دشمن مضطرب نمی‌شوند، نگرانی ندارند، دغدغه پیدا نمی‌کنند، زیرا بنیه کشور از نظر دفاعی و پدافند ملی بسیار مستحکم و قوی است.
8- ارتقاء کمی و کیفی مراکز علمی و حوزوی
این مراکز به تناسب رشد و توسعه و نیاز کشور ارتقاء و گسترش یافته و قابل مقایسه با 10 سال پیش نیست.
تمام این نقاط قوت در شرایطی انجام شد که کشور در تحریم اقتصادی کامل از سوی دشمنان بوده است.
مردم چه کردند؟
ملت ایران که به قول امام خمینی(ره) حتی در زمان رسول الله(ص) هم چنین ملتی نداشته‌ایم:
1-وفاداری کردند؛
وفاداری ملت ایران به امام و رهبری و اسلام و ایران زبانزد همه است این ملت آرمانهای امام را فراموش نکرد و پیمان خود را با اسلام و ولایت همچنان محکم حفظ کرد و سی و سومین سال است که حضور گسترده و بی بدیل خود در راهپیمایی 22 بهمن را به رخ جهانیان می‌کشد.
2- جوانمردی به خرج دادند؛
ملت ایران در دفاع مقدس و در برابر هجمه‌های دشمن و در همه صحنه‌هایی که حضورش ضروری و لازم بود در احسان و نیکوکاری به محرومین و کمک به سیل‌زدگان و خسارت دیدگان از حوادث در کمک به ملتهای مسلمان دیگر مثل فلسطین و لبنان و عراق و افغانستان و سومالی و پاکستان انصافاً جوانمردانه در صحنه بود.
3- گذشت و ایثار کردند؛
ایثار و فداکاری ملت ایران در راه انقلاب و آرمانهای آن، از خود گذشتگی بخاطر فشارها و مشکلات کشور و جنگ صرف نظر کردن از خیلی از نیازها و مطالبات به خاطر مشکلات مهمتر کشور قابل انکار نیست.
4- شجاعت نشان داد؛
این ملت در جنگ نظامی و تهدید امنیتی و جنگ نرم و روانی هیچگاه از دشمن نهراسیده و شهادت‌طلبی را سرلوحه کار خود قرار داد و حتی جوانان دانشگاهی از ترور نترسیده و آماده پیمودن راه شهدای دانشمند هسته‌ای شدند، این شجاعت را در کمتر ملتی می‌توان یافت.
5- بصیرت به خرج دادند؛
بصیرت ملت در فتنه‌ها و بحران‌های دشمن‌ساز در طی سالهای اول انقلاب تا کنون مرهون آگاهی‌بخشی امام و رهبری انقلاب است که گاه از نخبگان هم بصیرت بیشتری دارند.
6- حفظ حضور و مشارکت دائمی خود در صحنه
ملت ایران تنها ملتی است که توانسته است این میزان حضور و مشارکت خود را در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حفظ کند.

 

https://shoma-weekly.ir/UzKSM4