ادب و هنر

انقلاب اسلامی و میوه‌ای به نام شعر

شعر انقلاب به معنی تجمیع همه شعرها، در تمام گونه‌ها و در همه ادوار است و ویژگی‌های شعر انقلاب این است که راهبرد دارد. این شعر به وجه شیعی و انقلابی کلمه شاعر را در کنار مردم، انقلاب، امام رحمت‌ا... و رزمندگان قرارداد و زبان، تصاویر و توانمندی او را در اختیار این حرکت و مسیر واقع کرد.
نویسنده: لیلی صدر- واضح است بر همگان که عرصه هنر، فرصت و ظرفیت مناسبی برای انتقال آرمانها و ترویج افکار و اندیشههای ارزشی است و در این میان شعر بهترین و تأثیرگذارترین ابزار محسوب میشود. در عصر کنونی، دنیا تشنه تفکر و آرمانی است که پاسخگوی نیازهای بشر باشد، ادبیات و در رأس آن شعر دارای جذبه و کششی فوقالعاده است و سحر کلام و سخن میتواند تأثیری شگرف در روح و روان انسانها داشتهباشد. شعر زبان هنری است برای بیان واقعیتها و هر موضوعی که با زبان هنر ارائه شود اثرگذاری آن بر مخاطبانش بیشتر خواهد شد. در این میان، انقلاب اسلامی واقعهای بزرگ، تحولی بنیادین و آرمانی در جامعه بود که حادثهها و لحظههای آن، آشکار و پنهان، به دنیای شعر راه یافت. وقوع حادثههای بزرگ، لحظههای خطیر و سترگ، لحظههایی که با حیات انقلاب و جامعه پیوند داشت، نمیتوانست بر سرودهها و احساس شاعران بیتأثیر باشد. شعر انقلاب اسلامی، پارهای از پیکر انقلاب اسلامی، فرزند و میوه آن میباشد که متناسب با نشیب، فرازها، تحولات سریع و شتابناک جامعه بوده است.

کارنامه شعر انقلاب اسلامی درخشان است و شعرا حضوری شایسته در این عرصه داشتهاند. شعرای متعهد و انقلابی رسالت خود را به انجام رسانده و انقلاب و آرمانهای آن را در دنیا نشر دادهاند. بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی شاعران نسبت به مسئله انقلاب اسلامی و پیامد مهم آن که 8 سال دفاع مقدس بود حساسیت نشان دادند و اشعار خوبی در این مورد سروده شده که از این منظر میتوان گفت شعر انقلاب در حال حاضر در جایگاه خوبی قرار گرفته است.

شعر انقلاب

اگر بخواهیم تعریفی از این نوع شعر داشته باشیم، میتوانیم بگوییم، شعر انقلاب به معنی تجمیع همه شعرها، در تمام گونهها و در همه ادوار است و ویژگیهای شعر انقلاب این است که راهبرد دارد. این شعر به وجه شیعی و انقلابی کلمه شاعر را در کنار مردم، انقلاب، امام رحمتا... و رزمندگان قرارداد و زبان، تصاویر و توانمندی او را در اختیار این حرکت و مسیر واقع کرد. ادبیات انقلاب اسلامى چون شمشیر دو سرى بود که با یک سوى آن به جنگ کفر و نفاق و ارتداد باید رفت و با سوى دیگر آن به جنگ با شیطان درون. توفان انقلاب و سیل خروشان ادبیات پویا، ادبیات فریادگر، ادبیات مقاومت، ادبیات شیعى و عاشورایى و کربلایى، اندیشه‏هایى چون هنر براى هنر را به کنارى نهاد و ادبیات را در خدمت تعالى انسان اجتماعى و انسان متعالى درآورد، به شعر آبرو بخشید و آن را از حد یک وسیله براى ابراز صرف احساس‏هاى عاشقانه و توصیف‏هاى شهوانى و... فراتر برد و در کوثرى از قداست و طهارت نهاد.

شعر انقلاب امری بود که شاعران مسلمان انقلابی را با فرهنگ دینی گذشته پیوند داد و گسست پیش آمده از مشروطه تا سال 57 را از بین برد و دوباره ارتباط آنها را با شاعرانی چون عمان سامانی و محتشم کاشانی برقرار کرد. شعر انقلاب باوجود اینکه در کنار اشعار و وقایع گذشته مینشیند، گواهی میدهد که چه وقایع و رویدادهایی در طول این 34 سال بر این کشور و مردمش رفته است؛ بنابراین شاعران به عنوان گواهان همیشگی تاریخ مطرحند.

جریان شعر امروز در کشور ما سیر صعودی داشته و شعر انقلاب هم در این میان در جایگاه خوبی قرارگرفته است اما شاعران انقلاب باید در اشعارشان در زمینه انقلاب اسلامی و پیامد مهم آن که دفاع مقدس است به بیان واقعیات بپردازند و از نشر اکاذیب و منحرفکردن جریانهای اصیل انقلاب و غلوگویی در آثارشان بپرهیزند و ابعاد انقلاب را بهصورت واقعی بیان کنند. روح صمیمیت، همدلی، حماسی و معنویت را از مهمترین مقولههای توجه شاعران جوان امروز در موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و شاعران جوان امروز باید به تمام اهداف انقلاب اسلامی در اشعارشان بپردازند و از اشخاص بزرگی چون معمار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و وصیتنامه سیاسی- اجتماعی وی در اشعارشان بیشتر بهره گیرند.

https://shoma-weekly.ir/AjTUDF