نگاه

انقلاب اسلامی در مقایسه با دیگر انقلاب‌ها

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه؛ دکتر منوچهر محمدی، هدف خود را از نگارش کتاب این طور بیان می‌کند که: تئوریهای ارائه شده در تحلیل انقلابها غالباً از یک بعد و زاویه به این پدیده پیچیده بوده. با اینکه کارهای انجام شده در زمینه تئوریزه کردن انقلابها کمک غیرقابل انکاری در توجه و کشف زاویای گوناگون حرکتهای انقلابی، رفتارها و ارزشهای حاکم بر انقلابها کرده است اما با این وجود نمی‌تواند چارچوب مناسب و مفیدی در تحلیل انقلابهای بزرگ جهان باشد.

سیدحسین  طباطبایی- نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه؛ دکتر منوچهر محمدی، هدف خود را از نگارش کتاب این طور بیان میکند که: تئوریهای ارائه شده در تحلیل انقلابها غالباً از یک بعد و زاویه به این پدیده پیچیده بوده. با اینکه کارهای انجام شده در زمینه تئوریزه کردن انقلابها کمک غیرقابل انکاری در توجه و کشف زاویای گوناگون حرکتهای انقلابی، رفتارها و ارزشهای حاکم بر انقلابها کرده است اما با این وجود نمیتواند چارچوب مناسب و مفیدی در تحلیل انقلابهای بزرگ جهان باشد. بنابراین نویسنده برآن شد که برای تحلیل سیاسی و اجتماعی از انقلاب اسلامی و در عین حال مقایسه با سایر انقلابهای بزرگ جهان چهارچوبی تئوریک و جدید را  ارائه دهد که در آن از بعضی از مفاهیم و عناصر تئوریهای دیگر استفاده شده است. هدف و انتظار ما از ارائه چهارچوبی تئوریکی عبارت از این است که:

اولاً: ما را در تهیه و جمع آوری اطلاعات لازم و مفید در تحلیل انقلاب راهنمایی نماید.ثانیاً: عناصر و ارکان اصلی در شکلگیری انقلاب را معین و شناسایی نماید.ثالثاً: امکان مطالعه تطبیقی و مقایسه انقلابهای بزرگ و علل موفقیت و شکست آنها را برای ما فراهم آورد.

در بخشهای مختلف این کتاب محورها و موضوعاتی از قبیل: اوضاع واحوال سیاسی و اجتماعی قبل از انقلاب، قدرت سیاسی، شرایط اقتصادی، عامل نظامی، حمایت بینالمللی، مدیریت سیاسی، مشارکت مردمی، رهبری، ایدئولوژی، دوران پس از پیروزی انقلاب، حاکمیت میانهروها، ژاکوبنها، ایجاد کمیته های سیاسی، گروه های سیاسی، حاکمیت رادیکالیسم، منازعه طولانی برای کسب قدرت در کشورهای فرانسه، روسیه و ایران و در آخرین بخش کتاب رفرم، شورش و انقلاب بررسی شده است.این کتاب در 332 صفحه، در تابستان سال 78 در 3000 نسخه به چاپ رسیده، ناشر نیز شخص نویسنده بوده است.

در بخشهایی از این کتاب میخوانیم:

انقلاب: حرکتی مردمی در جهت تغییر بنیادین و ناگهانی ارزشهای مسلط ساختارهای سیاسی، رهبری روشها و توأم با خشونت داخلی میباشد ...

... آنچه را که در سال 1789.م در فرانسه رخ داده بود در واقع و حقیقت انقلاب نبود، زیرا که حکومت بوربورنها و به ویژه سلطنت لویی شانزدهم تا سال 1792.م همان طور ادامه یافت و حتی تندروترین رهبران انقلاب فرانسه اعتقاد به حفظ نظام سلطنت داشتند و آنچه در 1789.م رخ داد با توجه به تعاریف فوق، چیزی بیش از یک رفرم سیاسی نمیباشد...

 

https://shoma-weekly.ir/4miFjA