نگاه

انسان بیدار همواره کشیک نفس می‌کشد

الهى ماه مبارک را حرام کردم که نه قدر روزه را دانستم و نه قدر قدر را، نه قرآن خواندم و نه سحر داشتم و نه سهر، در لیله الجوائز جز شرمسارى چه مى برم؟ خوشا به حال صائم که له فرحتان حین یفطر و حین یلقى ربه. بدا به حالم که لى حزنتان، بار الها آهم جهنم سوز است.
علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)- هم اکنون در پی تحصیل کمال بوده باشید تا آتیهای سعادتمند داشته باشید زیرا که باور کرده اید هر چیز تا به کمال نرسیده است قدر و قیمت ندارد. باید از همسالان و همزادان خود که شب و روز را به بیکاری و ولگردی و هرزگی به سر میبرند، سخت دوری گزینید که رهزن شمایند. این گروه روی سعادت را نخواهند دید چند روزی در مقام خیال به تازگی رنگ و رخسار خود سرگرم و به پوشاک های گوناگون بوقلمونی وطاووسی دل خوشند و به زودی نه آن را دارند نه این را نه کمالی تحصیل

کردهاند که بدان دل گرم باشند ، ناچارا باید بعدا تن به گدایی دهند و یا به دزدی و دیگر بیچارگی ها مزاحم اجتماع باشند و زندگی را بگذرانند.با آنان همنشین نشوید که به شما بگویم نطفه و مربی و اجتماع و معاشر از اصولی اند که در سعادت وشقاوت انسانی دخلی به سزا دارند.....

باید دوستان از روش نابخردان همواره دوری گزینند و بدانند که اکثر بزرگسالان عصر ما به حد بلوغ نرسیده اند و در راه آن نیستند که هر روزشان بهتر از روز پیش باشد. بیشمار ( و ما یعلم جنود ربک الا هو) دست هم گرفته در کارند تا انسان بسازند و از عالمیتحویل به عالم دیگر دهند و میگوید که مروت نباشد که کفران شود و جبران نشود.

با خلق خدا مهربان باش. از سخنان ناهنجار گرچه به مزاح باشد بر حذر باش. خلاف مگو گرچه به مطایبت باشد. از قسم خوردن هم اگر چه به راست، احتراز کن. چه ایستاده ای دست افتاده گیر و تا میتوانی نماز را در اول وقت به جای آر.

انسان بیدار همواره کشیک نفس میکشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را میپاید و دار هستی را کارخانه ای بزرگ مییابد که با عمّال و از عالمیتحویل به عالم دیگر دهند و میگوید که مروت نباشد که کفران شود و جبران نشود.

در روز، مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار زیاد است، به خلاف شب که هنگام آرامش قوله سبحانه:(انا سنلقی علیک قولا ثقیلا ان ناشئه الیل هی اشد و طئا و اقوم قیلا ان لک فی النهار سبحا طویلا).

لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تاثیری خاص است که در روز نیست، به خصوص در ثلث آخر لیل.

الهى ماه مبارک را حرام کردم که نه قدر روزه را دانستم و نه قدر قدر را، نه قرآن خواندم و نه سحر داشتم و نه سهر، در لیله الجوائز جز شرمسارى چه مى برم؟ خوشا به حال صائم که له فرحتان حین یفطر و حین یلقى ربه. بدا به حالم که لى حزنتان، بار الها آهم جهنم سوز است.

الهى واى بر آنکه در شب قدر فرشته بر او فرود نیامده با دیو همدم و همنشین گردد.

الهى شکرت که مجاز را قنطره حقیقت گردانیدى تا از لیله القدر زمانى زمینى به لیله القدر آسمانى رسیدم . الهى شکرت که در این شب مبارک به لیله القدر رسیدم.

باز دلم آمده در پیچ و تاب

انقلب ینقلب انقلاب

همچو گیاه لب آب روان

اضطرب یضطرب اضطراب

آتش عشق است که در اصل و فرع

التهب یلتهب التهاب

نور خداییست که در شرق و غرب

انشعب ینشعب انشعاب

آب حیاتست که در جزء و کل

انسحب ینسحب انسحاب

شک که دل موهبت عشق را

اتهب یتهب اتهاب

از سر شوق است که اشک بصر

انحلب ینحلب انحلاب

صنع نگارم بنگر بى حجاب

احتجب یحتجب احتجاب

سر قدر از دل بى قدر دون

اغترب یغترب اغتراب

آمُلیا موعد پیک اجل

اقترب یقترب اقتراب

*منتخبی از گفتار استاد در باب شبهای قدر

https://shoma-weekly.ir/N4tiCT