نگاه

انحراف شناسی

قابل توجه است که آقای احمدی نژاد چندی است نمای حرکاتش به بهانه‌های گوناگون کوبیدن بر طبل واگرایی با نزدیک‌ترین دوستان خود است. تصفیه‌های پی درپی در کابینه به بهانه داشتن اختیار در قانون اساسی برای عزل وزرا را می‌توان یک رویکرد انحرافی دانست.
حبیب الله عسکراولادی- خط مستقیم انقلاب چیست و انحراف از آن کدام است؟ خط مستقیم انقلاب اسلامی را امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ترسیم کرده ومقام معظم رهبری به‌عنوان خلف صالح ایشان همین خط را طی دو دهه گذشته بازتولید کرده است. قرائت انقلاب بدون قرائت امام(ره) و رهبری یک قرائت انحرافی است و اساسا انقلاب نیست بلکه انحراف از انقلاب است.  هر خطی در راستای خط امام (ره) و رهبری باشد، مشروع و معقول و مستقیم است و هر خطی که کمترین زاویه با این خط داشته باشد، انحرافی است. دولت‌ها به ماهو دولت پس از پیروزی انقلاب عمدتا در این خط حرکت کرده‌اند. اما برخی هم ممکن است به دلیل غفلت و یا تحریک دشمنان به‌وسیله اطرافیان از این مسیر خارج شده باشند. خروج فرد یا افرادی از خط مستقیم انقلاب به معنای خروج کلیت دولت - که ما  از آن به حاکمیت یاد می‌کنیم- نیست.
 دولت‌های نهم و دهم هم در امتداد رای مردم به دولت‌‌های پیشین بوده است و ما به احترام رای مردم منتخبین را تا وقتی که در مسیر مستقیم انقلاب گام بر می‌دارند، باید محترم بشماریم، خدمات آنها را ارج نهیم و البته از صدمات احتمالی آنها گله کنیم وانتقاد ناصحانه و مشفقانه داشته باشیم . دولت آقای دکتر محمود احمدی نژاد طی دوره گذشته خدمات زیادی به انقلاب کرده است.  اکنون ماه‌های پایانی دوره خود را می‌گذراند وان‌شاء الله موفق شود عاقبت دولتش را به خیر و رضای خدا  ختم کند. دولت نهم که برخاسته از رای مردم بود مورد توجه رهبری معظم انقلاب قرار گرفت و معظم له کارکرد این دولت را منطبق بر گفتمان امام(ره) وشعارهای انقلاب توصیف فرمودند و صفاتی چون استکبار ستیزی ، عدالتخواهی، اعاده عزت ملی ، ترک انفعال درمقابل سلطه  و زیاده طلبی‌غرب، ترک شرمندگی در مقابل غرب و غربزدگی ، جرأت در ایجاد تحول، جرأت در مقابله با فساد ، روحیه مردمی و خاکی و ساده‌زیستی و ... را در کارکرد دولت برجسته می‌دیدند.
دولت دهم در حالی شکل گرفت که عمده اصولگرایان در پشت سر آقای احمدی نژاد
ایستادند و مثل رقابت‌های سال 84 رئیس دولت رقبایی در درون جریان اصولگرا نداشت. هوشمندی اصولگرایان در کشف راهبردهای نبرد نرم دشمن باعث شد رقابت بین خود را تعطیل کنند ودر برابر جریان فتنه بایستند و از کارنامه چهارسال کارآمدی دولت نهم که با تدبیر رهبری هدایت می‌شد دفاع کنند.
 متاسفانه از دور دوم که برخی از نشانه‌های انحراف پدید آمد دولت
احمدی نژاد مورد گله و حتی اعتراض دوستداران رئیس جمهور قرار گرفت. البته کلیت دولت آلوده این انحراف نبود وعلی‌رغم برداشت برخی، بنده معتقد نیستم یک جریان انحرافی در کشوروجود دارد. اگر دقت کنیم یک حلقه انحراف است که باید تکلیف خود را با مردم و رهبری روشن کند و انتقادات برحق متدینین را پاسخگو باشد.
 اما آنچه که می‌توانیم از انحراف یاد کنیم چیست؟
1- وحدت  امت اسلام بویژه وحدت ملی ایران اسلامی
رئیس جمهور نماد وحدت اسلامی ملی ماست چون با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. او رئیس جمهور کسانی که به او رای نداده‌اند هم هست و باید وفق سوگند ریاست جمهوری به همه ملت و آرمان‌های انقلاب و اسلام وفادار بماند. رفتارهای رئیس دولت با مخالفان، منتقدان وحتی دوستان نزدیک وی به‌گونه‌ای نبوده که بگوییم ایشان دغدغه وحدت ملی را معمول می‌دارد. وقتی از وحدت ملی سخن می‌گوییم معنایش این نیست که رئیس جمهور در چینش کابینه از رقبای خود استفاده کند.  حتی معنای وحدت ملی آن نیست که حتما رئیس جمهور به احزاب وگروه‌هایی که او را حمایت کردند سهمیه‌ای از کابینه  بدهد.  معنای وحدت ملی آن است که  دولت در درون خود ودر تعامل قوا و نیز تنظیم مناسبات با رهبری در مسیر همگرایی حرکت کند.  این  کف مطالبات مردم و نظام از رئیس جمهور است. قابل  توجه  است که آقای احمدی نژاد چندی است نمای حرکاتش به بهانه‌های گوناگون کوبیدن بر طبل واگرایی با نزدیک‌ترین دوستان خود است. تصفیه‌های پی درپی در کابینه به بهانه داشتن اختیار در قانون اساسی برای عزل وزرا را می‌توان یک رویکرد انحرافی دانست. 11 روز خانه‌نشینی وعدم پذیرش حکم رهبری در مورد ابقای وزیر اطلاعات به‌عنوان یک رفتار فوق العاده انحرافی جلوه داشته که افکار عمومی هنوز برای آن توجیهی پیدا نکرده است.  عدم همگرایی با مجلس و عمل نکردن به برخی قوانین ونیز بهانه‌جویی در مجادله با قضات در خصوص مبارزه با فساد وحکم جوانفکر نشان می‌دهد رئیس جمهور محترم علاقه‌ای به وحدت قوا و پایبندی به ساز وکارهای قانونی موجود در قانون اساسی برای تنظیم روابط قوا نشان نمی‌دهد.  اینجانب از آقای رئیس جمهور محترم می‌خواهم در باقیمانده عمر خدمتگزاری خود طوری عمل کنند که نقدهایی که در بالا به آن اشاره کردم واقعی جلوه نکند. ایشان با هوشمندی‌ای که دارند می‌توانند جلوی خطاها وانحرافات احتمالی را بگیرند و اشتباهات گذشته را هم جبران نماینداینجانب دعایم این است که خداوند به ایشان توفیق عنایت فرماید.

https://shoma-weekly.ir/pidTuB