ادب و هنر

انتقال فرهنگ محرم با روش کودکانه

راه اندازی هیئت کودک به عنوان بخش جانبی برخی هیئت‌ها در تهران، از جمله هیئت شهدای گمنام یکی دیگر از اقدامات این موسسه برای کسب تجربه بوده است.
سید مجتبی مومنی- درباره فواید بازی و اسباب بازی و نقش آن در پرورش جسم و روح، پژوهشهای زیادی انجام شده است و تقریبا کارشناسان و پژوهشگران به یک این نتیجه روشن رسیدهاند. اسباب بازی و بازی نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آنها به بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن و جسم آنها بهتر پرورش مییابد و خصوصیتهای اجتماعی آنها بهبود مییابد. پس توجه به سالهای کودکی و تأثیر بازی، ضرورت بسیاری دارد. کودک هنگام بازی میتواند کشف کند چه کسی است و چه تواناییهایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. بازی میتواند به کودک اعتماد به نفس دهد، بازی کردن بچهها راهی است به سوی

شکلگیــری شخصیتـی سالم و مفید. در نتیجه برای اینکه کودک در آینــده، زندگی خوب و بالندهای داشته باشد، فرایند بازی بسیار ضروری است.

موسسهای مردمی

در این دوره مشکلات که در دنیای اسباب بازیها وجود دارد زیاد است. به این علت که اسباب بازیها بیشتر برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و به سنین پایین توجهی ندارد. مجموعه خیریه شهید چمران با دغدغه کار تربیتی برای کودکان به خصوص کودکان زیر ۷ سال فعالیت خود را شروع کرد. این مجموعه را میتوان جز معدود مجموعههای کاملا مردمی دانست که با دغدغههای تربیتی و فرهنگی کار میکند. با توجه به تاکید حضرات آقا در مورد این دست از فعالیتها این نمونه را میتوان یک نمونه موفق دانست. اعضای فکری و هنری موسسه خیریه شهید چمران در حوزه تولید اسباب بازی برای کودکان، در مرحله اول برای کودکان زیر ۷ سال، وارد عمل شدهاند. تولید اسباب بازیهای مناسبتی و مخصوص با رویکرد تربیت نسل انقلابی یکی از اقدامات ستودنی این موسسه است. «من و هیئت» و «من و خیمه» نام دو مجموعه اسباب بازی برای کودکان است که به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه محرم، توسط این مجموعه تهیه و منتشر شده است.

اسباب بازی محرمی

این دو مجموعه هر کدام دارای خصوصیتهای کاربردی و مخاطب پسند ویژهای است. اعلایی مدیر موسسه خیریه شهید چمران، در خصوص تولید این دو محصول گفت: ما در وهله اول تقریبا اسباب بازیهای مرتبط با این رده سنی را رصد و بررسی کردیم. حتی نمونههای خارجی زیادی را دیدیم. متاسفانه در این حوزه یک معضل بزرگ وجود دارد. مجموعههای تولید کننده اسباب بازی که دغدغه دارند، محصولات حرفهای و مورد پسند بچهها را تولید نمیکنند. در مقابل تولید کنندههایی که کارهای خوب و حرفهای تولید میکنند و مخاطب را هم جذب میکند، دغدغه تربیت انقلابی برای بچهها ندارند. مجموعهای از این دلایل باعث شد که ما خودمان به سراغ ساخت بازی برویم.

حجت الاسلام اعلایی در مورد چگونگی ساخت و روند این بازیها ادامه داد: ما یک مهد کودک در مجموعه داریم که از بستر آن استفاده کردیم. طراحان و هنرمندان را به مجموعه دعوت کردیم تا با بچهها به عنوان مخاطب اصلی ارتباط برقرار کنند. این عامل بسیار عامل موثری برای سازنندگان بازی بود و آنها به طور مستقیم بچهها را میدیدند و رفتارهای آنها را در مورد محصولات و کارکردها مشاهده و تحلیل میکردند. این حضور در بین بچهها به دوستان هنرمند و تولید کننده با دغدغه بازی یک دید مثبت داد. ضمن اینکه در ایام ۲۲ بهمن سال گذشته مجموعه ما یک تجربه با عنوان «بابام یه قهرمانه» داشتیم. یک دفتر نقاشی، یک کیف که کاراکتر شخصیت کودک که فرزند شهید بود، روی آن چاپ شده بود. یک تصویر سازی از حضرت آقا و امام هم بود که با کیفیتی مخاطب پسند که بچهها دوست دارند، تصویر سازی شده بود. در این بسته ما چند شخصیت داشتیم. شخصیتهایی که بچهها با آنها همذات پنداری کنند. مدیر موسسه خیریه شهید چمران، در خصوص تولید این محصولات به مناسبت ایام محرم و در کنار هیئتها هم از تجربیات این موسسه گفت: راه اندازی هیئت کودک به عنوان بخش جانبی برخی هیئتها در تهران، از جمله هیئت شهدای گمنام یکی دیگر از اقدامات این موسسه برای کسب تجربه بوده است.

معرفی محصول

من و هیئت: بازی من و هیئت یک بازی برای کودکان است در این بازی بچهها با شابلون و رنگ و یونیلیت میتوانند پرچم، کتیبه یا سربند برای هیئت درست کنند. رنگ مناسب و پارچه مخصوص و شابلونی برای طراحی از جمله محتوای این بسته است. متعلقات این بسته به اندازه مناسب در بستهای جذاب و مخصوص برای کودکان طراحی شده است.

من و خیمه: نمایش تعزیه یکی از نمایشهایی است که از قدیم در ایران به عنوان یک ژانر برای نشان دادن مصائب روز عاشورا مورد استفاده بوده است. ایده استفاده از عروسکهای انگشتی برای تعزیه محور اصلی تولید بازی من و خیمه بوده است.

در این بازی شخصیتهای تعزیه در قالب عروسکهای انگشتی طراحی شدهاند و کودک میتواند با این عروسکها تعزیه اجرا کند. هدف اصلی این بازی آشنایی با شخصیتها و چهرههای روز عاشورا با استفاده از نمایش عروسکی است.

موسسه خیریه شهید چمران علاوه بر این دو محصول که مناسبتی است و به مناسبت ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) تولید کرده است، چند محصول دیگر با عنوانهای تنگ چهل تیکه و نامههای آسمانی هم دارد که به تولید انبوه رسیدهاند. تنگ چهل تیکه یک بسته آموزشی است که با هدف آشنایی کودکان با دوختن و با استفاده از ابزار برای چادر و سجاده نماز طراحی و تولید شده است.

مجموعه نامههای آسمانی مجموعهای است شامل نامههایی که در آن سوالات و نکتههای اعتقادی مورد بحث در سنین کودکی مطرح شده و در صفحه مقابل به آن پاسخ داده میشود. ضمن اینکه طراحی و چیدمان این مجموعه بسیار جذاب و خوشایند است.


https://shoma-weekly.ir/Qf4aik