نگاه

انتظاری برای آینده کرمانشاه

از مسئولان نظام و دستگاه‌های اجرایی و اداری درخواست می‌نمائیم تا از تاریخ و سایر کشورها از جمله کشور ژاپن پند گرفته و نسبت به بازسازی و ساخت مجدد ویرانی های ناشی از این حادثه بدون هیچگونه اغماضی و یا خدای ناکرده اجازه دادن به پیمانکاران متخلف در ساخت و سازها، نظارت‌های ستادی و دقیق خود را نسبت به اعمال قوانین و مقررات نظام مهندسی اقدام نمایند.
محمد کرمی راد- زلزله؛ شهرم زخمی جنگ است، امانش بده... خیلی پیرامون این جمله زیبا فکر کردم.

از یک سو ماهیت زلزله و جنگ در ویرانی و خرابی یکی است، اما این دو جمله، دنیایی حرف و حدیث دارند که اگر به اجمال به آن بپردازیم جالب خواهد بود.

قرآن کریم در مورد پدیده جنگ به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا همگان از وقوع آن اکراه داریم لیکن خیر کثیری در آن نهفته است.

ملاحظه بفرمائید:

کتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَکُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. بقره آیه ۲۱۶

حکم جهاد بر شما مقرّر گردید و حال آنکه بر شما ناگوار و مکروه است، لکن چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید.

از این آیه و نیز از یک جمله ی زیبای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره):

‏‏جنگ به عنوان یک نعمت‏:

‏‏آن قاطعیتی که امام به خرج دادند و جنگ را به عنوان یک «نعمت» برای مردم، تلقی‏ ‏کردند و مردم را برای یک بسیج آماده کردند، آنها (برنامه ریزان جنگ) مطمئن شدند که‏ ‏آن راه نظامی، به این شکل، قابل حل نیست.‏

‏‏اینکه امام فرمودند: «جنگ نعمت است»، حتماً معنایش این نیست که ما دلمان‏ ‏می خواست جنگ بشود. برای یک جامعه پیرو پیغمبر(ص)، حالت این است که هر چه‏ ‏پیش بیاید، از آن می تواند به عنوان نعمت استفاده کند. ما دلمان می خواست صلح باشد.‏

این یک سوی بحث بنده می‌باشد. آنسوی دیگر این پدیده مهم موضوعی است که به آن اشاره می‌کنم تا عبرتی باشد از آیات الهی و گفتار بزرگان دینی.

حقیقتی که در پی وقوع زلزله در غرب کشور و در ساعت ۲۱:۳۷ شب ۴/۲۲ که کانون آن حلبچه و بنا به اقوالی ازگله باویسی اعلام گردید با قدرت 3/ ۷ ریشتر در طول تاریخ غرب کشور بی سابقه بوده است.

نکته ی اصلی و بسیار مهم در این زمینه این است که مردم منطقه بویژه شهرهای مرزی استان کرمانشاه، یک دوره ویرانی و خرابی اماکن و منازل مسکونی خود را در هشت سال دفاع مقدس پشت سر گذاشته و قاعدتاً در بازسازی شهرها و روستاهای مرزی بر اساس نظام مهندسی و طبق سازه های مهندسی و مقاوم سازی اقدام به ساخت اماکن مسکونی و اداری در شهرهای ویران شده ی قصرشیرین و سرپِل ذهاب، اسلام آباد و دیگر مناطق روستایی شده است.

این یعنی همان نعمتی که از آن نام برده شده است. در حقیقت اگر فرض کنیم که جنگی وجود نداشت، قطعاً بدلیل این‌که بافت های قدیمی و فرسوده خیلی دستخوش تغییرات نمی‌شدند، امروزه با این زلزله بسیار شدید، تلفات و خسارات جانی و مالی غیر قابل تصوری را بوجود می‌آورد. با این حساب، می‌توان آن آیه قرآن را در این زمینه تعمیم داد و جای بسی شکرگزاری بابت رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و پس از آن بود که امروز حجم ویرانی و تلفات انسانی بالایی نباشیم.

فکر می‌کردم در زمانی که در صحن علنی مجلس با ساخت منوریل مخالفت کردم و موضوع پدافندغیرعامل را مطرح کردم و جالبتر این‌که چنین روزی را پیش بینی می‌کردم که اگر منوریل برقرار باشد و حادثه ای نظیر جنگ تحمیلی(بمباران) و یا زلزله اتفاق بیفتد چه حادثه ی دردناکی در پیش روی مردم کرمانشاه خواهد بود؟

مجموعه ی این مطالب و فکرهایی که می‌توان در این خصوص بیان کرد، دقیقاً در راستای اصلاح وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب آینده مردم و سرنوشت آنان در سال‌های آتی باشد.

و این همان جمله ا‌ی است که گفته شد؛ زلزله شهرم زخمی جنگ است، امانش بده... باید در کسب تجربه از اینگونه حوادث غیر مترقبه گفت؛

مسئولین؛ امان بدهید شهرهایمان زخمی است، بیش از آن زخمی تر نشود...

در پایان ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) و نائب بر حقش حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله) و مردم شریف ایران بویژه خانواده‌های داغدار در مناطق زلزله زده ی غرب کشور و آرزوی علوِّدرجات برای درگذشتگان و سلامتی کامل برای مجروحان و مصدومان این حادثه و نیز صبر و شکیبایی برای بازماندگان، از مسئولان نظام و دستگاه‌های اجرایی و اداری درخواست می‌نمائیم تا از تاریخ و سایر کشورها از جمله کشور ژاپن پند گرفته و نسبت به بازسازی و ساخت مجدد ویرانی های ناشی از این حادثه بدون هیچگونه اغماضی و یا خدای ناکرده اجازه دادن به پیمانکاران متخلف در ساخت و سازها، نظارت‌های ستادی و دقیق خود را نسبت به اعمال قوانین و مقررات نظام مهندسی اقدام نمایند.

آنچنان که در تصاویر و گزارشات ارائه شده در رسانه‌های ملی شاهد بودیم یعنی، تنها بیمارستان یک شهرستان و یا ساختمان‌های اداری و نیز مجتمع‌های مسکن مهر مجددا تکرار نگردد.

https://shoma-weekly.ir/y5hueQ