نگاه

انتظارات و اتفاقات مناظره‌های انتخاباتی

در انتخابات جاری حزب مؤتلفه اسلامی باافتخار سابقه و شخصیت‌ها و حضور تشکیلاتی و تجارب ارزشمند کشورداری و حساسیت‌های زمانی و شرایط خاص داخلی و خارجی این دوره اقدام به معرفی مهندس سید مصطفی میرسلیم به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری نمود که بر اساس پشتوانه فکری حزب متبوع تاکنون بخشی از گفتمان خود را ارائه و بخش دیگر تا پایان تبلیغات به اطلاع ملت خواهد رسید.
نصر عزیزی- اذعان به یک موضوع تکلیف جامعه ما را با ماهیت مناظرهها روشن مینماید و آن تفاوت و سبک و نوع و محتوای مناظرههایی در تراز نظام جمهوری اسلامی با نوع تبلیغات غربی آن میباشد. در خصوص شاخصها و معیارهای تبلیغات نامزدها بهاندازه کافی از طریق قوانین و مقررات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع مرتبط وظایف و راهکارها ارائه گردید. بااینوجود به دلایل مختلف آنچه در مناظرهها اتفاق میافتد، مطلوب نیست و در مواردی مذموم است.

در انتخابات جاری حزب مؤتلفه اسلامی باافتخار سابقه و شخصیتها و حضور تشکیلاتی و تجارب ارزشمند کشورداری و حساسیتهای زمانی و شرایط خاص داخلی و خارجی این دوره اقدام به معرفی مهندس سید مصطفی میرسلیم بهعنوان نامزد ریاست جمهوری نمود که بر اساس پشتوانه فکری حزب متبوع تاکنون بخشی از گفتمان خود را ارائه و بخش دیگر تا پایان تبلیغات به اطلاع ملت خواهد رسید. با این رویکرد بهطور مختصر نظری به اولین مناظره منتشرشده که نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در آن حضورداشتهاند، افکنده میشود:

1- قرار ما این بود که نامزد محترم حزب در فرصت کوتاه مناظره همه اصول و ابعاد و زوایای اخلاقی و قانونی و سیاسی را در نظر داشته باشد که ارزیابیهای سلایق مختلف و حتی رسانههای خارجی مؤید این نکته است.

2- قرار ما این بود که اظهارات نامزدهای محترم مبنی بر اصول منطقی و استدلال و برنامه و راهکار و انصاف و عدالت باشد که باوجود وقت بسیار کم، مهندس میرسلیم خود را موظف به این وظایف داشته و به جنبههای مبهم و احتمالاً تشویش زا نپرداخته است.

3- مهندس سید مصطفی میرسلیم تجربهای نیمقرنی در حوزههای سیاسی، فرهنگی، تحقیقاتی، مدیریتی، صنعتی، امنیتی، جنگ زدهگان، قانوننویسی، آسیبشناسی در کشور دارند که با اتکا به آنها و اتکا به تجربه گرانبهای تشکیلات حزب متبوع فقط نکات مختصر و کلیدواژههایی از این برنامهها و تجارب را ارائه نمود و وقت خود را صرف حاشیهها ننمود.

4- در فرایند ارزیابیها و انتقادات به ایشان خرده گرفته میشود که مثل دیگران در حوزههای تهییج احساسات و بیان عبارتهای رأی آور و تشویق به دو قطبیسازی وارد شوند و اگرچه این نوع توصیهها واقعیتهای تلخ و شیرینی میباشند، ولی ایشان چارچوب منطقی و خداپسندانه خود را ارائه و باوجود آگاهی و تسلط به این نوع شیوههای موردتقاضا، بنا داشتهاند گفتمانی ارزشی، تعقلی، مبتنی بر تجربه و شدنی و منطبق با واقعیتهای بیرونی ارائه دهند که در آن حتیالامکان شائبه انحراف از اصول و ضوابط نباشد.

5- مهندس میرسلیم با توجه به فرایند درون تشکیلاتی مشورتها و تکلیف حضور حزب مؤتلفه اسلامی درصحنه انتخابات، بیشترین نقد و انتقاد را به دولت مستقر فعلی دارند، ضمن اینکه بعضی از این نوع انتقادها از عملکرد دولتهای قبلی و کهنه و مزمن شدن آنها و تداوم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بخصوص معیشتی مردم، ایشان را مکلف به نامزد شدن نمود، ولی با تجارب گذشته و رخداد فتنهها و سوءاستفاده دشمنان بیرونی و نفوذیهای داخلی و کمتحملی و کمظرفیتی رقبا ایشان را به ارائه این نوع دیدگاهها با این سبک نمود. اگرچه ممکن است فضای مطالباتی و احساساتی موجود در جامعه نوع دیگری از گفتگوها و بیانات را ترجیح دهند.

6- در جریان اصولگرایی و غیر از جریان اصولگرایی کمتر اعترافهایی به قدمت و سابقه و صداقت و مبارزه و نقشآفرینی و تدین و دلسوزی و تشرع و اعتماد امام راحل و مقام رهبری و مراجع عظام و بزرگان، نسبت به مؤتلفه اسلامی وجود دارد. ولی حزب این ذخیره و سرمایه الهی را و این امانت را همواره در خدمت کلان نظام و مصالح ملت و امت به کار گرفت و سهمی از قدرت و مقامهای ظاهری مطالبه ننمود. این رویه باعث زخمزبانهای فراوانی نسبت به نامزد محترم و مشی خداخواهانه این حزب گردید که به دلیل سوءاستفاده دشمنان، نه حزب ونه نامزد محترم آن بنا ندارند، رویه دیگری را که توأم با شائبهها باشد، گزینش نماید.

7- مهندس میرسلیم ضمن اینکه خودشان اشراف و تسلط برنامهای برای اداره کشور و آمار و اطلاعات رادارند درعینحال از برنامههای مدون و کارشناسی شده حزب متبوع برخورداراست ولی رویکرد رایج در مناظره به نحوی نیست که این چارچوبها ارائه شود.

8- بنا نموده و نیست که عملکرد کل نظام به نحوی بیان شود که همه خدمات میلیونها خدمتگزار نادیده گرفته شود. بههرحال رقیب ما روحانی است و عملکرد مدیریت وی و مدیران مؤثر و همراهش موردنقد است که در اظهارات آقای میرسلیم مطرح بود آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای احمدینژاد و آقای روحانی رفتنی هستند ولی نظام ماندگار است. رقیب میرسلیم عملکرد و کارکرد نظام نیست بلکه رقیب وی روحانی و نیروی پوششی وی جهانگیری است که مورد خطاب بوده و هست و باید روشنگری لازم انجام شود.

9- گاهی اوقات قضاوتها و تحلیلها بر مبنای برداشتهای سطحی و نوع ذهنیتهای پیشساخته است که ممکن است واقعیتها چیزهای دیگری باشند و سطح انتظار را بیشازحد بنماید. ازاینرو رویکرد و موضع و بیان حق، خواهینخواهی تلخیهایی را به دنبال دارد حتی اگر رأی آوری در آن نباشد و ما موظف هستیم تبلیغ و ترویج قول سدید را بنماییم و از این طریق مردم را بهسوی قول حق و مصداق گفتمان حق دعوت کنیم و مردم در این راه انتخاب کنند یادمان باشد. امام حاضر جامعه فرمودند؛ مردم انتخاب خوب کردند یا انتخاب بد، نتیجهاش را خواهند دید. (مضمون) مؤتلفه اسلامی باتجربه 55 سال جهاد و شهادت و حضور انقلابی درصحنه و تبعیت محض از ولی امر مسلمین این راه را تا به امروز طی نموده و مردم را به فراخوانی حق درصحنه انتخابات دعوت میکنند و البته بیتوجه به مصلحت مسلمین نبوده و به شرایط جاری وقوف کامل دارد.

https://shoma-weekly.ir/uHgYpU