نگاه

انتظارات از مجلس نهم


دکتر اسدالله بادامچیان- مجلس نهم، بحمدالله یک ماه پس از تشکیل، هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها و مسئولان ذیربط را انتخاب کرده است. بدیهی است در فضای اولیه هر دوره فراز و نشیب و گاه بداخلاقی‌هایی در جریان انتخاب‌ها و گاه هم رقابت‌های تندی صورت می‌گیرد که این دوره هم مستثنی نبود.لکن به هر حال اکنون مجلس نهم کار دوره نهم را آغاز کرده است.این سرعت انتخاب و سامان‌یابی امور مجلس نقطه قوتی برای این دوره می‌باشد. انتظار مردم نیز همین بود و انشاءالله انتظارات دیگر مردم را نیز نمایندگان ملت بتوانند با دقت و سرعت تحقق بخشند.
بخشی از انتظارات این است:
1- با پایان رقابت‌ها و انتخاب‌ها، دوره همراهی‌ها، همکاری‌ها و ایجاد فضای صمیمانه خدمت و رفاقت شروع شود به گونه‌ای که برای همگان نمود داشته باشد.
2- مجلس نهم بحمدالله با اکثریت قاطع اصولگرایان تشکیل شده است که این نقطه قوتی برای مجلس است زیرا حاکمیت اصول در کشور ما امری مسلم و همگانی است و علیرغم تلاش‌های دوران انتخابات که جریان‌های اصلاح‌طلب، فتنه، جریان انحرافی، التقاطی‌ها، قدرت‌طلبان و باندهای قدرت دوست، امید داشتند و می‌کوشیدند که در مجلس نهم جا پای مؤثر داشته باشند و استکبار نیز امیدی کاذب یافته بود. بحمدالله مجلس نهم آن شد که مردم و نظام و رهبری می‌خواستند و آنچه دیگران می‌خواستند نشد و اصولگرایان اکثریت یافتند و انتظار مردم این است که در همگرایی یا واگرایی یا رقابت یا همکاری، همواره اصول اصولگرایان رعایت شود.
3- انتظار از مجلس با اکثریت اصولگرایان آن است که نمایندگان رقابت اصولگرایانه، وحدت در حقوق مسلم ملت، همبستگی در مصالح نظام و ولایت‌پذیری جمعی داشته باشند.در رقابت اصولگرایانه، مجلس می‌تواند در بحث‌ها، اختلاف نظرها را با صراحت و شفافیت مطرح کند، رأی‌های متفاوت داشته باشد، فراکسیون‌های مختلف پدید آید. ولی جدال و تنازع و درگیری، تخریب و یکدیگرشکنی، به دور از اصولگرایی است و هر گروه و شخص که این کند اصولگرا نیست ولو خیلی ادعا داشته باشد.
4- متأسفانه تعدادی از نمایندگان محترم به جای تشکیل فراکسیون، یک جبهه دارند ایجاد می‌کنند که مجلس را دچار دودستگی و انشقاق خواهد کرد. این دوستان نام فراکسیون خود را فراکسیون اصولگرایان مجلس گذاشته‌اند. این نام متعلق به همه اصولگرایان است. اختصاص دادن آن به تعدادی از نمایندگان، القاء شبهه می‌کند که پس آن تعداد بالایی از نمایندگان اصولگرای مجلس، مگر اصولگرا نیستند
که در این فراکسیون عضو نشده‌اند؟ یا این فراکسیون، فراکسیون اصولگرایان نیست. اشکالی ندارد که این دوستان یک فراکسیون با دیدگاه‌ خود تشکیل دهند اما نام آن را نمی‌شود به گونه‌ای بگذارند که تلقی این شود که اینان انحصاراً خود را اصولگرا می‌دانند و بقیه را خارج از اصولگرایی ولو بطور غیرمستقیم معرفی می‌کنند. به نظر بنده این توهین به نمایندگان اصولگرای مجلس است.شاخصه اصولگرایی را ولی امر مسلمین تعیین فرموده‌اند. اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه، قانون اساسی و خط امام خمینی که به نظر ما در امام خامنه‌ای استمرار یافته است. این دوستان می‌توانند نام فراکسیون خود را جبهه پایداری بگذارند یا آن را ائتلاف تعدادی از نمایندگان آن را معرفی نمایند. اما اگر عنوان خود را فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم بگذارند چون در برگیرنده همه اصولگرایان مجلس نیست خلاف واقع است و ایجاد دودستگی می‌نماید.
5- پیشنهاد بنده به برادرم جناب آقای دکتر حداد عادل این است که ریاست این فراکسیون – با هر نامی باشد – را به عهده بگیرند. زیرا ایشان را عده‌ای برای ریاست مجلس نظر داشتند و برخی هم مایلند که این طرح ایشان برای ریاست، تبدیل به جبهه‌بندی در مجلس نهم شود و در واقع بعضی از آنها ارادتی به جناب حداد ندارند، در پی تضعیف ریاست مجلس و شاید در پی تضعیف شخص آقای دکتر حداد هم هستند تا نفر مورد نظر خودشان را در سال آینده مطرح نمایند.آقای دکتر حداد می‌توانند مانند مجلس هشتم در موقعیت خوبی قرار گیرند که همه نمایندگان نظرات ایشان را به عنوان وحدت و همراهی پذیرا باشد.اگر ایشان در رأس یک جبهه قرار بگیرند که یکطرفند و در طرف دیگر هم جبهه یا عده‌ای هستند که طرف دیگرند، این در شأن دکتر حداد عادل نیست. این امر به شخصیت ایشان آسیب می‌زند. ما باید در هر موقعیت که قرار می‌گیریم حرمت چهره‌ها و شخصیت‌ها را پاس بداریم و شخصیت سوزی به مصلحت هیچکس و هیچ گروه نیست.
6- فراکسیون موتلفه اسلامی مجلس نهم از این جبهه‌گیری‌ها انشاءالله به دور خواهد بود. ما احترام رأی اکثریت مجلس را در هر حال خواهیم داشت. با همه اصولگرایان همفکری، همراهی و همکاری خواهیم نمود. از هر گونه تخریب، بداخلاقی و مواضع تند پرهیز داریم و در تبعیت از رهنمودهای ولی امر مسلمین، دستمان را در دست همه یاران خواهیم داشت.



https://shoma-weekly.ir/6JYkbz