نگاه

انتخابات آینده مانند 88 اشتباه نکنیم

سازماندهی، ایمان وعمل به تکلیف و پا به رکاب بودن از مختصات بصیرت است. این مختصات به ما کمک می‌کند در تشخیص خط و نقطه درگیری با دشمن در انتخابات آینده همانند انتخابات سال 88 اشتباه نکنیم.
محمد کاظم انبارلویی- انتخابات سال 92 یک انتخابات سرنوشت ساز برای کشور است. برای اولین بار همزمان دو انتخابات برگزار می‌شود و مردم نوع چینش دو نهاد مردمی و انتخابی را با رای مستقیم خود تعیین می‌کنند.
 مردم از یک سو با انتخاب رئیس جمهور فصل جدیدی از اجرا را در دهه چهارم انقلاب تجربه می کنند و از سوی دیگر با گزینش نمایندگان خود در شوراها در کف مدیریت کشور نقش‌آفرینی می‌نمایند.
 مقام معظم رهبری همان‌طور که وعده داده بودند در خصوص اهمیت انتخابات آینده و وظایف مردم و مسئولان در سفر به خراسان شمالی مطالب مهمی را فرمودند که با بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مردم شیروان و نیز بسیجیان می‌توان راهبردهای انتخابات آینده را دریافت کرد.
 1- اولین راهبرد انتخابات آینده این است که فضای سیاسی کشور باید آرام و عاری از جنجال آفرینی باشد تا مردم بتوانند در محیطی آرام، آزاد و مطمئن منتخب خود را تعیین کنند.لذا مقام معظم رهبری فرمودند: " مسئولان مانع جنجال سیاسی در کشور شوند و قوای کشور مراقب باشند بدخواهان آرامش را برهم نزنند".
2-  در انتخابات آینده به‌دلیل ویژگی خاص خود که دو انتخاب همزمان  با هم صورت می‌گیرد به‌طور طبیعی سطح مشارکت بالا است. اما باید مراقبت کرد مشارکت عمیق، گسترده و فراگیر باشد چرا که در شرایط کنونی که ما درگذار از پیچ تند تاریخی هستیم موضوع ثبات و آرامش و امنیت کشور برای ما حیاتی است. به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند: " شرکت عظیم مردم در انتخابات مصون کننده است و همه تلاش‌ها باید به این مسئله مهم متمرکز شود."
 3- شرط برقراری یک انتخابات آزاد ، سالم و با مشارکت وسیع، رقابت آزاد و سالم است. لذا باید همه ظرفیت‌های سیاسی کشور برای برگزاری چنین انتخاباتی به میدان بیایند وگفتمان‌های معطوف به پیشرفت و خدمت و عدالت برای رقابت سازنده به‌طور شفاف در جامعه مطرح شود تا قدرت انتخاب مردم را مضاعف نماید.
مقام معظم رهبری فرمودند: " کسانی که خود را صالح و دارای اهلیت می‌دانند وارد عرصه شوند و مردم هم آنها را با معیارها بسنجند و برای انتخاب فرد مورد نظر خود تلاش کنند."
 انتخابات آینده یک انتخابات چند ضلعی خواهد بود و سلیقه‌های گوناگون صمیمانه و مشفقانه در کنار یکدیگر ظاهر خواهند شد و قدرت انتخاب مردم را بالا خواهند برد.
4- ان‌شاء الله انتخابات برگزار و فرد منتخب کار خود را آغاز خواهد کرد. همه باید به نتایج انتخابات و داوری نهادهای نظارتی و امانتداری مجریان ملتزم باشند. امر انتخابات  اگر درست عمل شود به گزینشی خوب همراه با صلاح و صرفه انقلاب که مایه آبروی انقلاب خواهد بود خواهیم رسید.مسئله تنظیم دُز رقابت خیلی مهم است. فرض بر این است کسانی که صلاحیت آنها به‌عنوان رجال مذهبی و سیاسی از سوی شورای نگهبان احراز شده افراد صالحی هستند و مردم از میان صالحین یکی را برخواهند گزید.
 باید رفتارها و گفتارها را کنترل کرد که رقابت به سمت فضای " آشتی‌ناپذیری" میل نکند. مقام معظم رهبری روی این نکته تاکید دارند که مردم در انتخابات جای دوست و دشمن را خوب تشخیص دهند و  اشتباه نکنند. لذا در نقد برخی رفتارها و گفتارها فرمودند: " برخی رقیب انتخاباتی خود را شیطان اکبر به حساب می‌آورند در حالی‌که شیطان اکبر آمریکا و صهیونیسم است نه رقیب جناحی و انتخاباتی!"چنین دیدگاهی انتخابات را از فضای سالم، آزاد و رقابتی دور می‌کند و ممکن است به سطح مشارکت آسیب زند. البته ممکن است یک جریان یا یک رجل سیاسی و مذهبی در لباس دوست در پازل دشمن عمل کند کما اینکه در انتخابات سال 88 شاهد بودیم.
به همین دلیل مقام معظم رهبری در این حالت فرمودند؛" این فرد را باید نصیحت کرد و اگر نصیحت موثر واقع نشد باید با او "حد" و "مرز" و " خط فاصل" تعریف کرد. اما در هر صورت ایشان فرمودند:
" در هیچ حال نباید دوست را به جای دشمن گرفت".
 5- آمریکا و رژیم صهیونیستی از تحریم‌ها ناامید هستند و بعد از انتخابات آمریکا ، قطعا روی انتخابات ایران متمرکز می‌شوند.آنها برای انتخابات آینده ایران، هم در مورد انتخابات شوراها و هم انتخابات ریاست جمهوری برنامه دارند. اولین راهبرد آنها باز تولید فتنه سال 88 از طریق نفوذ در ستادهای انتخاباتی است. گاهی با 10 واسطه در یک ستاد ممکن است به یک نامزد انتخاباتی خط فکری وانحرافی بدهند. آنها فکر می‌کنند این توانایی را دارند که با سوزنبانی نوع رقابت‌ها و ادبیات گفتگو و نقد، اردوکشی خیابانی و سپس درگیری‌ها را تدارک ببینند. شورای نگهبان باید در احراز صلاحیت نامزدها دقت کافی داشته باشد. نباید ملت و نهادهای داوری از یک سوراخ چند بار گزیده شوند. از طرف دیگر اگر احتمال بروز شرارت‌های سیاسی می‌رود مردم باید آماده باشند. مقام معظم رهبری با اطمینان فرمودند:" ملت ایران در مقابل فتنه 88 ایستاد و هر وقت هم مشابه آن اتفاق بیفتد خواهد ایستاد." برای ورود در این عرصه باید با سلاح تقوا و اطاعت از ولایت فقیه با بصیرت خط درگیری را تشخیص دهیم. لذا بخش مهمی از روشنگری مقام معظم رهبری در تعیین راهبردهای انتخابات آینده تکیه روی عنصر" بصیرت" بود. سازماندهی، ایمان وعمل به تکلیف و پا به رکاب بودن از مختصات بصیرت است. این مختصات به ما کمک می‌کند در تشخیص خط و نقطه درگیری با دشمن در انتخابات آینده همانند انتخابات سال 88 اشتباه نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/8KEAfb