ادب و هنر

امید به جوانان

عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است
زینب حیدری- موضوع فرهنگ از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بسیار به آن توجه داشته و دارند. این توجه ها در دوره های مختلف کم و زیاد شده است. اما صحبت های ایشان در دیدار ابتدای سال گذشته(نوروز 94) و تأکید ایشان بر این موضوع با توجه به قیاس این موضوع با اقتصاد عمق این توجه را بیشتر می کند. ایشان در آن سخنرانی با اشاره به اهمیت فرهنگ فرمودند: «عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است.»

ایشان در ادامه به تبین ابعاد فرهنگ پرداختند: «الان درباره تولید داخلی حرف می زدیم؛ اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، باید فرهنگ [مصرف] تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهامبخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمّیّت دارد.»

رخنه فرهنگی

ایشان در ادامه به مواردی دیگری از کاربری های فرهنگ اشاره کردند و به طور مصداقی در مورد بقیه موارد آن هم گفتند که در این مطلب نمی خواهیم به طور کامل به آن اشاره کنیم و متن کامل در سایت مرکز نشر آثار ایشان موجود است. اما بخش انتهایی این صحبت دارای اهمیت ویژهای است. ایشان بعد از آنکه به موضوع رخنه های فرهنگی و آسیب هایی که کارهای فرهنگی به خصوص در دستگاه های دولتی انجام می شود به نکته مهمی اشاره کردند.

فعالیتهای خودجوش

موضوع برنامه های فرهنگی داوطلبانه؛ ایشان خطاب به دست اندرکاران این برنامه ها فرمودند: «... خطاب[من] به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده خودشان، با انگیزه خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند بهطور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.» این صحبت آقا نشان از تأکید بر چنین عناصری بود. اما این عناصر در واقع چه کسانی هستند؟

آقا ما می توانیم

اردیبهشت سال گذشته ناگهان خبر فوت یک جوان هنرمند انقلابی در خبرگزاری ها پیچید: «حسین احمدی سخا درگذشت» اما حسین احمدی سخا که بود؟ هنرمندی که با اعتقاد به توانمندی های نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست با طراحی پوسترهایی با عنوان «ما میتوانیم.» گام بزرگی جهت آشنایی مردم و مخاطبان با توانمندی های علمی و پیشرفت های انقلاب اسلامی بردارد. این جوان بدون هزینه و حمایت هیچ نهاد یا ارگان فرهنگی و دولتی این پوسترها را طراحی کرد.

شاهزاده روم

هادی محمدیان هنرمند انقلابی که با ساخت انیمیشن شاهزاده روم بدون حمایت مراکز فرهنگی و دولتی توانست با یک انیمیشن با موضوع مادر حضرت امام عصر(عج) برای مخاطب بکر انیمیشن گام مناسبی برای شناخت نونهالان از حضرت نرجس خاتون بردارد و به تعبیری فتح بابی برای این امر باشد.

شورای هماهنگی

اردوهای جهادی یکی دیگر از ابزارهای کار جوانان در عرصه های مختلف است. راه اندازی شورای هماهنگی اردوهای جهادی برای تزریق بستههای فرهنگی به اردوها یکی از اقدامات مثبت بود. راه اندازی کلاس های عقیدتی و برگزاری مراسم مذهبی در روستاهایی که در نقشه برنامه ریزی مسئولین فرهنگی جاماند در جایی مثل شورای هماهنگی حرکت های جهادی کلید خورد. این گونه پیگیری ها از طرف رهبر معظم انقلاب به دلیل کم کاری مسئولین فرهنگی و تصمیم سازانی است که به رسالت خود درست عمل نمی کنند و جوانانی این چنین این بار را بدون حمایت دولتی و سازماندهی شده به دوش می کشند.

https://shoma-weekly.ir/F4nmH9