نگاه

امنیت مسببان اصلی تروریسم

فرانسه همیشه یکی از مامن‌های اصلی منافقین خلق بوده است و می‌توان گفت بخشی از اتفاقات تروریستی رخ داده در آنجا به خود فرانسه باز می‌گردد. آنچه در حال حاضر در سوریه با آن مواجه هستیم، آن است که فرانسوی‌ها کمک بسیار کلانی در بحث براندازی بشار و براندازی حکومت‌های با ثبات در منطقه کردند. آنها کمک کردند افراد مختلفی از مناطق مختلف اروپا در منطقه وارد شوند و منطقه ای پر از چالش و تلفات انسانی و غیر انسانی ایجاد کنند.
دکتر حسن لاسجردی- تهدیدات داعش در مورد انجام عملیات در پایتخت دیگر کشورهای غربی را باید جدی گرفت، اما به طور مثال شاید در گذشته و دوران ابتدایی ظهور القاعده و همینطور طالبان، مناطق بسیاری را تهدید می کردند، اما آیا چنین جریانی رخ داد؟ بعد از ده-پانزده سال توانستند جریانی ایجادکنند. نمیخواهم بگویم که داعش در حال حاضر نمیتواند یا نباید از عنصر تبلیغی خود استفاده کند؛ من فکر می کنم

گروه های گریز از مرکز، تروریستی یا گروه های سرگردان معمولا برای جای گرفتن در نظام بینالملل، آغاز به اقدامات بزرگی مانند تهدید جامعه جهانی، تهدید قدرتهای بزرگ و به مبارزه طلبیدن ارتشهای بزرگ میکنند.

بر این اساس اگرچه داعش در منطقه ما به عنوان یک تهدید به شمار می رود، اما از نگاه من تا حدی قدرت ندارد که بخواهد در اروپا عملیاتی آن هم با این وسعت انجام دهد. در حالی که در ذیل بستر فشارهای سیاسی-اجتماعی در اروپا گروهها و افرادی هستند که آمادگی دارند در صورت بروز شرایط مناسب، اقداماتی علیه دولتها داشته باشند. چرا که
دولت
‌‌های آنجا اقدامات بسیار متناقضی درباره بحث اقلیتها، آزادیهای اجتماعی، دادن آزادیهای فردی و جمعی و از همه مهمتر مباحث مربوط به مهاجرت دارند. همه این موارد دلیلی نیست که بر مبنای آن بتوان گفت داعش چنین قدرتی دارد، من بر این باورم که داعش چنین قدرتی ندارد چون داعش چنین پشتوانه بزرگ یا زمان لازم را ندارد برای اینکه بتواند یک پهنه جهانی برای خود درست کند.

دلیل گسترش این اتفاقات، زمینهدادن به
گروه های تروریستی، کمک
های اطلاعاتی که خود کشورهای غربی به تروریستها میکنند، دست آنها را میگیرند و آنها را بزرگ میکنند. وقتی آنها را بزرگ میکنند، بعد از مدتی از کنترل این کشورها خارج میشوند. یکی از نشانه های خارج شدن آنها از کنترل کشورهای غربی این است که امکان دارد علیه خود آنها اقدام کنند.

فرانسه همیشه یکی از مامنهای اصلی منافقین خلق بوده است و میتوان گفت بخشی از اتفاقات تروریستی رخ داده در آنجا به خود فرانسه باز میگردد. آنچه در حال حاضر در سوریه با آن مواجه هستیم، آن است که فرانسویها کمک بسیار کلانی در بحث براندازی بشار و براندازی حکومتهای با ثبات در منطقه کردند. آنها کمک کردند افراد مختلفی از مناطق مختلف اروپا در منطقه وارد شوند و منطقه ای پر از چالش و تلفات انسانی و غیر انسانی ایجاد کنند.

در این تک ضربهها کشورهایی مانند فرانسه متوجه میشوند که اگر تروریسم بد است، برای همه بد است و نه تنها برای آنها. شاید مهمترین مسئله این است که همانطور که در بیان مقامات ایران بوده است، جامعه جهانی باید فکری برای مبارزه واقعی با تروریسم کند وگرنه مبارزه کژدار مریز، مقطعی و منفعت طلبانه با تروریسم و کوتاه آمدن در جایی که منفعت ایجاب می کند و اقدام در جایی که نبود عمل به ضرر خود آنهاست سبب می شود که جامعه جهانی متزلزل شود. وقتی جامعه جهانی متزلزل شد، نه فقط قدرت های بزرگ یا کوچک بلکه همه ضرر می دهند.

وقایع تروریستی در هر صورت محکوم هستند، اما آنچه شاید مهمتر از وقایع تروریستی باشد، عوامل و متغیرهای دخیل یا به وجود آورنده این شبکه است. به طور مشخص درباره اروپا و بهویژه فرانسه به چند دلیل همه بر این باور بودند که موج تروریسم، روزی یقه اروپایی ها را خواهد گرفت. به این دلیل که اروپاییها در حالی که شاهد تشدید امواج مباحث تروریستی در دیگر مناطق بودند، با حمایت ها، سکوت و پناه دادن به بعضی گروههای تروریستی تلاش کردند بهره ای که خود میخواهند از تروریسم داشته باشند.

از همه مهمتر اینکه مسببان اصلی تروریسم در امان هستند و مثل همیشه در برج و باروهای بلند نشستهاند و بازی خود را انجام میدهند.

https://shoma-weekly.ir/vTLKSf