نگاه

امر به معروف یا مذاکره

معتقدیم امروز هم اختلاف ما با غرب و امریکا مبنایی و عقیدتی است که با مذاکره حل نمی‌شود. امکان حل موضوع هسته‌ای از راه مذاکره هست، ولی اختلاف ما با غربی‌ها و به‌ویژه با امریکا مبنایی است که با مذاکره حل نخواهد شد، چون خوی آن‌ها استکباری و روش ما هم کاملاً مشخص است.
حجت الاسلام محمد خرسند- نهضت امام حسین(ع) نهضت مبارزه با ظلم و ستم است. خط مشی و مرام امام حسین(ع) از روزی که به سمت مکه و از آن‌جا به کربلا عزیمت کرد، کاملاً مشخص است. حضرت می‌فرمایند من که به دنبال ریاست‌طلبی، فساد به پا کردن، اختلاف‌افکنی و مانند این‌ها نبودم. هدف ایشان «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّه جَدّی» بود. برای اصلاح امت جدش به میدان و برای امر به معروف و نهی از منکر آمد. لذا اختلاف امام حسین(ع) با یزید برای امر دنیا، حکومت و امثالهم نبود که بخواهد برایش مذاکره کند و بده و بستانی صورت بگیرد.

معتقدیم امروز هم اختلاف ما با غرب و امریکا مبنایی و عقیدتی است که با مذاکره حل نمی‌شود. امکان حل موضوع هسته‌ای از راه مذاکره هست، ولی اختلاف ما با غربی‌ها و به‌ویژه با امریکا مبنایی است که با مذاکره حل نخواهد شد، چون خوی آن‌ها استکباری و روش ما هم کاملاً مشخص است. علت این‌که امام حسین(ع) شب عاشورا مذاکره می‌کرد تا جنگی اتفاق نیفتد، این بود که هیچ‌گاه طالب جنگ نبود، اما هیچ وقت زیر بار زور و ظلم نرفت. ایشان عمر سعد را تشر می‌زند و نصیحت و به او یادآوری می‌کند و او را از قیامت و مرگ می‌ترساند، اما این سخنان در قلب سیاه او اثری نمی‌گذارد. هیچ بحث امتیاز دادن و گرفتن نبوده است. لذا بحث مذاکره ما با امریکا و غرب راجع به قضیه هسته‌ای مثال مع‌الفارق و کاملاً متفاوت است، کما این‌که اختلاف ما با امریکا طوری نیست که با مذاکره حل شود، چون اختلاف مبنایی است.

لبخند یک ابزار دیپلماتیک است، اما معلوم نیست همه جا جواب بدهد. البته مؤمن همیشه باید خندان باشد، ولی قرآن به ما می‌گوید: «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ». امروز در رأس کفار و مصداق بارز کفر کیست؟ امریکا و رژیم صهیونیستی. آیا اختلاف امریکا با ما این‌قدر سطحی است که با دو لبخند حل شود؟ این‌قدری که در مذاکرات هسته‌ای ما لبخند زدیم و آن‌ها لبخند زدند، آیا اختلافات‌مان حل شد؟ می‌بینید از مذاکرات که بیرون می‌آیند، طلبکارانه برخورد می‌کنند و سطح توقعات‌شان را بالا می‌برند. یک اصل قرآنی داریم که می‌فرماید: «وَ لَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»، ای پیامبر! این‌طور نیست که وقتی کوتاه بیایی یهود و نصارا از تو راضی می‌شوند، این‌ها زمانی از تو راضی می‌شوند که از اهداف‌ات دست برداری و از آن‌ها تبعیت کنی. آیا امریکا حتی با حل موضوع هسته‌ای با ما از ما راضی می‌شود؟ به صراحت می‌گویند تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم و سپس حربه حقوق بشر، آزادی بیان، حمایت ایران از تروریسم را به کار می‌گیریم. این‌ها پیش از این هم از این‌جور حربه‌ها استفاده کرده‌اند و باز هم خواهند کرد. اختلافات و مبارزه ما با امریکا اصولی و عقیدتی است و این‌طور نیست که با مذاکره در باره یک سری موضوعات خاص یا چند تا لبخند و ژست دیپلماتیک این اختلافات حل شوند. قرآن کاملاً این خط را مشخص می‌کند و این‌جور نیست که این‌ها با کوتاه آمدن‌ شما از شما دست بردارند. زمانی از شما دست می‌کشند که از آن‌ها تبعیت کنید. یعنی جمهوری اسلامی سیاست‌های امریکا را صحه بگذارد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، تجاوز مردم به یمن و جنایت‌های تکفیری‌ها را حمایت کند و با آن‌ها مبارزه نکند تا از ما راضی شوند که باز هم بعید است.
https://shoma-weekly.ir/sfD3Nv