نگاه

امروز نوبت اسلام است

امروز تمدن غرب قادر به باز تولید گفتمان جدید نیست و ناتوانی خود را در حل مشکلات بشریت ابراز می‌دارد اگر عده‌ای فریب خورده و ساده‌اندیش تلاش در بزک کردن همین تمدن ناموفق و شکست خورده می‌کنند به‌خاطر همان چند توفیق غربی‌ها در فناوری و ابزار راحت زندگی است والا خود می‌دانند که چیزی در بساط آن تمدن برای الگوگیری وجود ندارد.
حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان مهم خود به مناسبت میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) در جمع مسئولان کشور و مهمانان خارجی موضوع مهمی را در دستور کار جوامع اسلامی و نخبگان و علمای دین و روشنفکران راستین قرار دادند، که باید بهطور جدی مورد توجه و عنایت مخاطبین این پیام و سخن قرار گیرد.

بن بست تمدن مادی غرب

تمدن مادی غرب که با استفاده از دانش و فلسفه مسلمین و دانشمندان اسلامی شالودهریزی شده است به علت مادی بودن و آلوده شدن به استعمار و غارت ثروت ملتها و استفاده از زور برای غلبه تمدنی بر کشورها اگر چه از جلوههای زیبایی از فناوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی برای مردم برخوردار بوده ولی خوشبختی ملتها را تامین نکرده، عدالت را برقرار نکرده بلکه بر فرق عدالت کوبیده و ملتهایی را اسیر و فقیر و تحقیر کرده است، از نظر اخلاقی داخل جوامع متمدن غربی فاسد و از نظر معنوی پوک وپوچ شدهاند و دچار تضادهای متعدد درونی گردیدهاند.

مقام معظم رهبری 8/10/94

امروز تمدن غرب قادر به باز تولید گفتمان جدید نیست و ناتوانی خود را در حل مشکلات بشریت ابراز میدارد اگر عدهای فریب خورده و سادهاندیش تلاش در بزک کردن همین تمدن ناموفق و شکست خورده میکنند بهخاطر همان چند توفیق غربیها در فناوری و ابزار راحت زندگی است والا خود میدانند که چیزی در بساط آن تمدن برای الگوگیری وجود ندارد.

دستاوردهای امروز تمدن مادی غرب، قتل و کشتار مردم بیگناه، نژادپرستی و تبعیض نژادی، تجاوز به حقوق ملتها، دخالت در امور داخلی کشورها، از بینبردن آثار تمدن اسلامی در افغانستان و عراق و سوریه و لیبی، زندانهای غیرقانونی گوانتانامو و ابوغریب، ریختن بمب بر سر مردم بیگناه و استقلال طلب، اشغال سرزمینهای مردم فلسطین و ترور دانشمندان و آزادیخواهان، سرقت اموال کشورها بدون هیچ مجوز قانونی، تحریمهای اقتصادی بی پایه و اساس،فقر و فحشاء و فساد اعتیاد و از هم پاشیده شدن کانونهای خانواده بوده است.

انقلاب و تمدنسازی اسلامی

انقلاب اسلامی ایران، تنها یک انقلاب سیاسی نبود بلکه انقلابی در تمدنسازی نیز بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 68 فرمودند: رسول اکرم(ص) و جانشینان بزرگوارشان توانستند با اتکای به خدا، یک تمدن عظیم تاریخی را پایهگذاری کنند. آنها هم در برابر قدرتهای بزرگ میان خود، علیالظاهر کوچک بودند، اما ایمان به آنها قدرت بخشید و توانستند برای چندین قرن،عظمتی رادر تاریخ ایجاد کنند، ماچرا نتوانیم؟ 3/12/68

تمدن اسلامی که تا قرن ششم میلادی آثارش مشاهده میشد. جوهرهاش از درون خودش بود، ما در آن تمدن شاهد بودیم که دنیای آباد به کار گرفته شدن علوم و کشف شدن حقایق درجه یک عالم وجود بهوسیله مسلمین انجام شد، اندیشهها و فکرها و ذهنها به استخدام در آمد و دانشگاههای عظیمی در مقیاس جهانی ایجاد شد و دهها کشور ثروتمند و مقتدر در دل خودش پدید آورد این تمدن از قلب اروپا تا قلب شبه قاره را یک کشور واحد قرارداد. قرن چهارم هجری در تمدن اسلامی، دوران تشعشع علم در تمدن اسلامی بود.

لذا تمدنسازی نوین اسلامی از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار رهبران انقلاب اسلامی قرارداشته است.

طرح حکومت جمهوری اسلامی و موضوع ولایت فقیه که تنها با مبانی تمدن اسلامی قابل توضیح دادن است یکی از ابعاد این تمدنسازی به شمار میآید.

بنابر این تمدنسازی نوین اسلامی یعنی احیای تمدن اسلامی بر اساس الگوی جدید و مطابق با مقتضیات زمان و مکان که در آن قرار داریم و نیز با الگو گرفتن ازتجربههای تمدن پرشکوه اسلامی در گذشته تاریخ و نیز درس عبرت گرفتن از علل و عواملی که باعث انحطاط آن تمدن شد و علت نوین خواندن آن این است که این تمدن،با الگوهای جدید و کارآمدتر و با رها کردن نواقص و ضعفهای تمدن سابق در حال شکلگیری میباشد و به همین دلیل از دو جهت نو میباشد:

1- از جهت الگوهای جدیدی که ساخت این تمدن به همراه داشته و از اصول ثابت و ریشهدار در سنت کهن اسلامی نیز برخوردار است.

2- از جهت اینکه این تمدن پس از ظهور تمدن مادیگرای غرب و انفعال چند صد ساله جهان اسلام در برابر آن، تجربه جدیدی میباشد که قابلیت عرض اندام و تقابل با آن تمدن را دارد. و به همین دلیل تمدنی نو در برابر تمدن مغرب زمین در حال انقراض است.

ویژگیهای تمدن نوین اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشگاهیان فرمودند: ما میخواهیم کشور خودمان به آن خطوط آرمانی اسلام برسد، جامعهای که در آن هم علم هست، هم پیشرفت هست، هم عزّت هست، هم عدالت هست، هم قدرت مقابله با امواج جهانی هست و هم ثروت. ما به این میگوییم تمدن نوین اسلامی». 20/8/94

معظم له در ترسیم هدف بلند مدت بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان میفرمایند: این هدف نهایی نمیتواند چیزی کمتر از ایجاد «تمدن درخشان اسلامی» باشد. امت اسلامی با همه اعضای خود در قالب ملت ها و کشورها باید به جایگاه تمدنی مطلوب قرآن دست یابد با شاخصه‌‌ اصلی و عمومی این تمدن، بهرهمندی انسان ها از همه ظرفیت های مادی و معنوی است که خداوند برای تامین سعادت و تعالی آنان در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. آرایش ظاهری این تمدن را در حکومت مردمی،در قوانین برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوبه نوی بشر،در پرهیز از تحجّر و ارتجاع ونیز بدعت و التقاط، در ایجاد رفاه و ثروت عمومی، در استقرار عدالت، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژهخواری و ربا و تکاثر، در گسترش اخلاق انسانی، در دفاع از مظلومان عالم، و در تلاش و کار و ابتکار، میتوان و باید مشاهده کرد.

نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصههای گوناگون از علوم انسانی تا نظام تعلیم و تربیت رسمی و از اقتصاد و بانکداری تا تولید فنی و فناوری و از رسانههای مدرن تا هنر و سینما و تا روابط بینالملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدنسازی است. 9/2/92

در جای دیگر فرمودند: ما اگر پیشرفتهای همه جانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم، این تمدن نوین دو بخش دارد؛ یک بخش، بخش ابزاری است و یک بخش دیگر بخش متنی و اصلی و اساسی است.

آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهایی که اما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ اینها همه بخش ابزاری تمدن است. وسیله است.

اما بخش حقیقی و اساسی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد که همان سبک زندگی است، خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن،نوع لباس،الگوی مصرف،نوع خوراک،نوع آشپزی،تفریحات، خط، زبان، کسب و کار، رفتار اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و رسانهای، ورزشی، رفتار با پدر و مادر و همسر و فرزند و رئیس و مرئوس و پلیس و رفتار با مامور دولت و سفرا و نظافت و طهارت و رفتار با دشمن و بیگانه اینها بخشهای اصلی تمدن است. 22/7/91

https://shoma-weekly.ir/mEYMgS