ادب و هنر

«امروز» مسافر فردا شد

امروز داستان یک راننده تاکسی میانسال است که با زنی باردار و تنها که به او پناه آورده مواجه شده و تصمیم می‌گیرد او را به بیمارستان برساند. پزشک و کارکنان بیمارستان پیشداوری‌هایی گوناگون درباره راننده و ارتباطش با زن دارند، اما در مقابل سوالات خود فقط با سکوت راننده روبرو می‌شوند. پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
محمد حسین قدیری- امسال و همزمان با فرا رسیدن جایزه سال ۲۰۱۵ اسکار فیلم «امروز» نماینده ایران شد. هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ اسکار از بین ده فیلمی که به مرحله نهایی رسیده بودند، فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب کرد.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی برای معرفی به اسکار، گفت: «این هیئت پس از بحث و بررسی و بازبینی برخی از فیلمهای مورد نظر، عاقبت فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به نمایندگی سینمای ایران در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار انتخاب کرده است.

در جلسه نهایی، پس از طرح مباحثی در خصوص ده فیلمی که برای بررسی بیشتر به این مرحله راه یافته بودند و مطابق مقررات، به مدت حداقل یک هفته متوالی در فاصله زمانی ۹ مهر سال گذشته تا ۸ مهر سال جاری، بر اساس عرف پذیرفته در کشورمان، در برنامه رسمی اکران عمومی قرار گرفته بودند، بحث اعضاء عمدتا بر دو فیلم متمرکز شد: «امروز» به عنوان فیلمی ساخته یکی از کارگردانان شاخص نسل میانه که پس از اکران موفق در ایران، در نمایش افتتاحیه بین المللی در جشنواره تورنتو نیز بازخوردهایی قابل تامل داشته است و همچنین «تنهای تنهای تنها» به عنوان فیلمی بر آمده از نسل جدید فیلمسازان که جسورانه پیام عدالت، صلح و دوستی را به جهانیان منتقل میکند.»

این سومین بار است که فیلمی از رضا میرکریمی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار انتخاب میشود. دو سال پیش یه حبه قند ساخته دیگری از رضا میرکریمی برای معرفی به اسکار انتخاب شد، اما مسئولان سینمایی ایران نهایتا تصمیم گرفتند که اسکار را تحریم کنند و این فیلم را به آکادمی معرفی نکنند. دلیل این تحریم از سوی محمد حسینی، وزیر ارشاد وقت اعتراض به ساخته شدن فیلمی توهینآمیز به پیامبر اسلام در آمریکا اعلام شد.

امروز

امروز داستان یک راننده تاکسی میانسال است که با زنی باردار و تنها که به او پناه آورده مواجه شده و تصمیم میگیرد او را به بیمارستان برساند. پزشک و کارکنان بیمارستان پیشداوریهایی گوناگون درباره راننده و ارتباطش با زن دارند، اما در مقابل سوالات خود فقط با سکوت راننده روبرو میشوند. پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی ۵۸ فیلم به نمایش در آمده در ایران در یک سال گذشته را ارزیابی و در مرحله اول ده فیلم را برگزید.

در هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی حبیب احمدزاده نویسنده و استادیار دانشگاه، امیر اسفندیاری معاونبینالملل بنیاد سینمایی فارابی، احمد امینی کارگردان، آرش امینی مدیرکل امور بین الملل سازمان سینمایی، امین تارخ بازیگر، ایرج تقیپور تهیه کننده، پرویز شیخ طادی نویسنده و کارگردان، محمد باقر قهرمانی مدرس دانشگاه و مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس حضور دارند.

طبق مقررات آکادمی فیلمهای معرفی شده برای این بخش باید حداقل هفت روز پیاپی از تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ در سینماهای آن کشور اکران شده باشند.

https://shoma-weekly.ir/xSAyKw