نگاه

امتحان تاریخی

پس از یک روز مشورت به مصداق شایسته‌اى رسیدند که به‌علاوه:- دوران پر تلاطم جنگ تحمیلى را در مسند ریاست جمهورى با موفقیت سپرى کرده و نشان داده بود به دانش و تجربه و مشورت بهاى واقعى مى‌دهد و از آنها استفاده بهینه مى‌کند و هیچ‌گاه با دید تشریفاتى بدان‌ها نمى‌نگرد.
مهندس سید مصطفی میر سلیم- پس از رحلت حضرت امام خمینى، نورالله تربته، در ١٤ خرداد ١٣٦٨، وظیفه سنگینى براى اولین بار بر عهده مجلس خبرگان قرار گرفت و آن انتخاب رهبر جدید انقلاب اسلامى بود. سنگینبودن وظیفه بیشتر به منزلت رفیع مرحوم امام برمىگشت که انتخاب را مشکل مىساخت. جانشین او باید:

١- شناختى عمیق از آمریکا و ویژگیهاى آشکار و پنهان جهانخوارى آن داشته باشد و بتواند با درایت و اقتدار و بدون مجامله نسبت به راهبردها و اقدامات آمریکا موضعگیرى نماید.

٢- به مسائل بینالمللى به طور کلى و سازمان ملل و اجلاس غیر متعهدها و نیز عواقب جنگ هشت ساله عراق علیه جمهورى اسلامى اشراف کامل داشته باشد و بخواهد پیام حقطلبانه و نداى مظلومیت جمهورى اسلامى را به گوش جهانیان برساند.

٣- با آگاهى دقیق از جریانات سیاسى و عملیاتى مبارزان قبل از پیروزى انقلاب و دنبالههاى آن پس از پیروزى که بهویژه لباس نفاق و فتنه و انحراف را بر تن کرد، سکان هدایت انقلاب را به دست گیرد و آن را به جهان شمولى نزدیک کند.

٤- با اعتقاد به کارآمدى نظام مردم سالارى دینى و درهمآمیختن آرمانخواهى و واقعگرایى، از آن نظام مقدس در مقابل توطئههاى مختلف پاسدارى کند و بهویژه احترام به نتایج انتخابات و منتخبان مردم را صرفنظر از گرایشهاى سیاسى آنان به کرسى بنشاند و نهادینه کند.

٥- همچون امام زى طلبگى را رها نکند و سادهزیستى را ادامه دهد، با قرآن صمیمانه مأنوس باشد و بر خدا توکل کند.

اینها ویژگیهایى بود که براى خبرگان اصالت و اهمیت داشت و لذا پس از یک روز مشورت به مصداق شایستهاى رسیدند که بهعلاوه:- دوران پر تلاطم جنگ تحمیلى را در مسند ریاست جمهورى با موفقیت سپرى کرده و نشان داده بود به دانش و تجربه و مشورت بهاى واقعى مىدهد و از آنها استفاده بهینه مىکند و هیچگاه با دید تشریفاتى بدانها نمىنگرد.

- با تسلط کارشناسانه به ابعاد فرهنگى تحولات حاکم بر جامعه، مىتواند تهدیدات جدى فرهنگى خارجى و داخلى را افشا و مهار کند و به اتکاء شکوفاسازى فعالیتهاى علمى و ادبى و هنرى متعهدانه، رشد توأم با نشاط جامعه را تضمین کند...

و آن تنها مصداق آیتالله سیدعلى حسینى خامنهاى بود، ادام الله ظله و اید الله توفیقاته.

https://shoma-weekly.ir/AvaTeq