ادب و هنر

اما و اگرهای بازیهای رایانه ای

دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران با حضور شرکت های بازی سازی 11 کشور دنیا و جمعی از فعالان عرصه بازی های رایانه ای داخلی از ساعت 10 صبح تا 20 هر روز از ششم تا دهم تیرماه در مصلای امام خمینی میزبان علاقه مندان این بازیها و بود
دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای هفته گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران آغاز بکار کرد.
دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران با حضور شرکت های بازی سازی 11 کشور دنیا و جمعی از فعالان عرصه بازی های رایانه ای داخلی از ساعت 10 صبح تا 20 هر روز از ششم تا دهم تیرماه در مصلای امام خمینی میزبان علاقه مندان این بازیها و بود و به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در طی این مدت با استقبال بی نظیری علاقه مندان مواجه شد.
اما آیا این پدیده جدید دانش بشری در عصر حاضر که تقریباً درهمه شئون زندگی برخی راه یافته است، برای رشد بازیگران خود مفید است. طرفداران اینگونه بازیها که در اغلب مواقع نیز کودکان و نوجوانان با آن سرو کار دارندمحـاسـن این بازیها را در موارد زیر خلاصه می کنند.
* یادگیری را آسان و توجه بچه ها را جلب می کند.
* با رایانه هرچند بار که بخواهند، می توانند موضوعی را ببینند و مرور کنند.
* برنامه های بسیار متنوعی هستند که به کودکان امکان می دهد تا نقاشی ها یا داستانهایی را خلق کنند ، ویا بازی هایی هستند که کودکان را به تاریخ یا جغرافیا علاقه مند می کند.
* برنامه آموزشی به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی را تمرین کنند.
* کودک بدون کثیف کردن لباسها و اطراف می تواند به راحتی بازی کند * بازی های رایانه ای بچه ها را وارد دنیایی می کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل آنها از این بازی لذت می برند.
* باعث هماهنگــــی چشم و دست و پرورش عضلات ظـــریف کودک می شود.
* وسیله کمک آموزشی برای معلولین و پرکردن اوقات فراغت آنان است.
لکن در آنسوی میدان نیز این بازیها مخالفان بسیار زیادی دارد که عمدتا ً حق را نیز باید به آنها داد . مخالفان که طیف وسیعی اعم از دانشمندان ، مربیان و خانواده ها را در بر می گیرد معایب بازیهـــای رایانـــه را در این موادر برشمردند:
* آسیبهـــــای جسمانــــی: چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچارعوارض می گردد. مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی برخود فشار می آورند. به دلیل این که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعتها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچارمشکل می شود.
* آسیبهای روانی ـ تربیتـی:
1- تقــویت حس پرخاشگری
2- انزواطلبی
* تنبــل شـــدن ذهــــن: دراین بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود. تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد. اما این مداخله، فکری نیست بلکه این بازی ها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند .
* تاثیـر منفی در روابط خانوادگی : این بازیها باعث سرد شدن روابط خانوادگی می شوند چرا که فرد ساعتها در کنار رایانه نشسته و به اعضای خانواده کمتر توجهی دارد.
* افـت تحصیلی: به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند . والدین زیادی از این موضوع شاکی هستند و اظهار می دارند که در سالهای گذشته فرزندانشان بهترین نمرات را داشتند اما از وقتی که به بازیهای رایانه ای رو آورده از لحاظ تحصیلی افت پیدا کرده اند.
*تهاجم فرهنگی
علاوه بر مطالب بالا باید موضوع تهاجم فرهنگی را نیز به معضلات اینگونه بازیها بویژه در کشور ما اشاره داشت. کشورهای غربی با ارائه برخی از بازی های رایانه ایی قصد ترویج فرهنگ خود و پیش برد استعماری و نیز اسلام هراسی را دارند.در این بازیها آمریکا و غرب  مدینه فاضله و آرمان شهر، نهایت رفاه، صلح و امنیت معرفی می‌شودو نظام فرهنگی آن تنها سیستمی است که جهان را از خطرات گوناگون حفظ می‌کند.بازیگر این بازیها پس از استفاده از آنها از هویت و فرهنگ خود دلزده می‌شود،آمریکا را به عنوان امپراطور صالح دنیای جدید می‌پذیرد و او را عصاره نیروهای خیر عالم تصور می‌کند.

رهنمــــــــودهــا
بهر حال باید پذیرفت حال که این بازیها در بین نوجوانان ما رسوخ کرده نمی توان با برخورد قهری مشکل را حل کرد لذا لازم است حال که از بازی های کامپیوتری استفاده می کنند
*  بازی های تصویری خلاق ، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهید.
* بازی دسته جمعی کودکان ، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها ، زمانی مخرب تر خواهند بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی ، غرق بازی شود.
*والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی کمتر فراهم می شود.
* به فرزندتان اجازه ندهید در فاصله نزدیکی از صفحه رایانه بنشیند.
* ازرایانه های با صفحه کوچک استفاده کنید.
* ضروری است بچه ها به طور مرتب استراحت کنند.
* بهتر است والدین با کودکان صحبت کنند که فقط روزهای تعطیلی مجاز به استفاده ازاین بازی ها هستند.
* با استدلال و منطق آسیب هایی را که کامپیوتر به کودکان وارد می آورد متذکر شوید.
*مخربترین بازی های تصویری ، بازی هایی هستند که تصاویر آنها، به طور مکرر، بر صفحه ظاهر می شوند و کودک باید به تمام تصاویری که ازبرابر چشم وی می گذرند، شلیک کند، لذا توصیه می شود از این گونه بازی ها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد
* و اما نکته آخر . بنیاد ملی بازیهای رایانه ای کشور در حال حاضر دست به طراحی بازیهایی متناسب با فرهنگ دینی و ملی ما زده است . بهتر است والدین فرزندان خود را ترغیب به استفاده از این بازیها
بکنند تا کمتر در معرض آسیبهای گفته شده قرار بگیرند.

https://shoma-weekly.ir/ivJrQG