نگاه

الگوی سوئد برای دستور رهبری

نماینده سوئد تجربه‌ای را از کشورش مطرح کرد که زنانی مانند نمایندگان و وزرا که در امور مهم کشور فعالیت می‌کنند، باید ساعت‌های طولانی در محیط کار بمانند و در رای‌گیری‌هایی که بعدازظهر انجام می‌شود شرکت کنند. به همین دلیل قانونی را به تصویب رساندند تا کلیه رای‌گیری‌ها قبل از ساعت 4 بعدازظهر انجام شود تا زنان مسئول آن کشور به راحتی بتوانند عصر در منزل کودکان و خانواده را سرپرستی کنند.
فاطمه رهبر- یکصد و سیوسومین مجمع اتحادیه بینالمجالس در آخر مهرماه در مقر دائمی این اتحادیه در ژنو سوئیس برگزار شد. این اتحادیه یک تریبون سیاسی برای نمایندگان مجالس کل دنیاست تا نظرات خود را ارائه دهند. در کنار این اجلاس جهانی، چند سالی است که بخش زنان هم فعال شده است و در جهت افزایش مشارکت زنان جهان در ابعاد سیاسی و اجتماعی فعالیتهایی دارد و کمیتههایی را تشکیل داده است. در این سفر هم در کنار نشستهای مجمع عمومی، نشستهایی در خصوص زنان، خانواده و کودکان برپا شد و ما حداکثر حضور را در کمیتههای مربوط به زنان داشتیم.

یکی از برنامههای این اجلاس توجه ویژه به کودکان، زنان و سالخوردگان بود و تجربیات کشورها در این زمینه مطرح شد، راهبردهای جهانی در خصوص بهداشت زنان، کودکان و بزرگسالان، برابری جنسیتی است و گاهی نگاههایی که در سالیان گذشته در غرب مطرح بوده، الان در کشور ما مطرح میشود و نگاه خاصی که شبیه به نگاههای فمینیستی است در کشور ما دیده میشود. خیلی جالب بود که در این نشست نمایندگان برخی از کشورها بهویژه کشورهای اروپایی توجه ویژهای به بحث خانواده و تعیین مقررات خاصی که بتواند موجب توجه بیشتر به فرزند و فرزندآوری شود، داشتند.

نماینده سوئد تجربهای را از کشورش مطرح کرد که زنانی مانند نمایندگان و وزرا که در امور مهم کشور فعالیت میکنند، باید ساعتهای طولانی در محیط کار بمانند و در رایگیریهایی که بعدازظهر انجام میشود شرکت کنند. به همین دلیل قانونی را به تصویب رساندند تا کلیه رایگیریها قبل از ساعت 4 بعدازظهر انجام شود تا زنان مسئول آن کشور به راحتی بتوانند عصر در منزل کودکان و خانواده را سرپرستی کنند. اما در کشور ما علیرغم توصیههای اکید مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، مهدکودکهای ادارهها تعطیل شدهاند یا ساعات کاری بانوان افزایش پیدا کرده است که این مسائل با سیاستهای کلان کشور همخوانی ندارد. کشورهای اروپایی که در سالیان گذشته میخواستند حضور زن را در جامعه توسعه دهند، الان میخواهند توجه ویژهای به خانواده داشته باشند، اما ما در سالهای اخیر نسبت به کشورهای اروپایی پسرفت داشتهایم.

https://shoma-weekly.ir/BIvvwF