نگاه

الگوهای رفتاری حضرت معصومه مختص زنان نیست

در میان فرزندان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(ع)، کسی همسنگ حضرت معصومه(س) نیست. محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی به هنگام بحث ازدختران حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌نویسد: بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه(س) است.
سیده فاطمه فخر- در میان فرزندان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(ع)، کسی همسنگ حضرت معصومه(س) نیست. محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی به هنگام بحث ازدختران حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌نویسد:
بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه(س) است.
نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادر مکرمه‌اش حضرت نجمه خاتون(س) است. آن بانو مادر امام هشتم نیز هست. لذا حضرت معصومه(س) با حضرت رضا(ع) از یک مادر هستند مقام و منزلت این بانوی نمونه که از چهره‌های کم نظیر زنان جهان اسلام بشمار می‌رود. پس از حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها از احترامی بس شایسته برخوردار و دارای کراماتی بیشمار است.
ولادت آن حضرت در روز اول ذیعقده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره واقع شده است. در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خوددر حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفت.
از مهمترین ویژگیهای آن بانوی بزرگوار 1- شفاعت گسترده: حضرت امام جعفر صادق(ع) در این رابطه می‌ فرماید: «تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم» با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.2- فداها ابوها: آیت الله سیدنصرالله مستنبط از کتاب «کشف اللئالی» نقل فرموده که روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدندو پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام در سفر بودند. پرسش‌های خود را نوشته به دودمان امامت تقدیم نمودند. چون عزم سفر کردند برای پاسخ پرسش‌های خود به منزل امام شرفیاب شدند، امام کاظم هنوز مراجعت نفرموده بود و آنها امکان توقف نداشتند، از این رو حضرت معصومه پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آناه با مسرت فراوان از مدینه منوره خارج شدند. در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف شدند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند. هنگامی که امام پرسش‌های آنان و پاسخهای حضرت معصومه را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها» پدرش به قربانش باد 3- دانش بسیار گسترده آن حضرت در زمان کودکی: همسر گرامی امام کاظم و مادر امام رضا (علیهما السلام) تنها دو فرزند در دامان خود پرورش داد که عبارت بودند از حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 4- ایشان دختر امام، خواهر و عمه امام هستند. وی دختر امام کاظم، خواهر امام رضا و عمه امام جواد علیهم السلام است 5- بانوی محدثه در راستای دفاع از ولایت و اثبات حقانیت اهل بیت(ع) یکی از مهمترین راویان حدیث غدیر خم و حدیث منزلت (یا علی انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا) حضرت معصومه است.
ایشان این دو حدیث مهم را از فاطمه دختر امام صادق و او از (نبی بعدی فاطمه دختر امام باقر و او ازفاطمه دختر امام سجاد و او از فاطمه دختر امام حسین و او از ام کلثوم دختر حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام روایت می‌نماید. این سلسله سند در مجموع روایت‌های حدیث مشهور است.6- دفاع از ولایت چنانکه گفتیم حضرت معصومه در راستای ((غدیر به روایت)) فواطم دفاع از ولایت حضرت رضا(ع) و به امر ایشان همراه کاروان از مدینه به سوی خراسان حرکت کرد و در نهایت در همین راه به شهادت رسید و درس بزرگ آن حضرت بر شیعیان این بود که همیشه یار و یاور ولایت و ولی خود باشید. مقام شفاعت همه شیعیان نتیجه رفتار آن حضرت است این بانوی بزرگ اسلام نمونه کامل زهد و تقوا و عفاف و عبادت و دعا و راز و نیاز با خداوند متعال بوده است؛ حتی دوران کوتاهی که در قم در حال حیات بوده‌اند. عبادت او زبانزد عام و خاص بوده و محراب عبادت ایشان در خانه موسی بن خزرج که در محله میدان میر واقع است. شاهدی بر این مدعا است که بعد از چند قرن مورد طواف و زیارت ارادتمندان اهل بیت(ع) می‌باشد؛ در حالی که مدت اقامت ایشان در قم هفده یا شانزده روز بیشتر نبوده است و در این مدت بیمار و مشغول معالجه و مداوا بودند.
با این تفاسیر انتظار می‌رود با وجود چنین الگوی مناسبی تمام دختران، با الگو گرفتن از فاطمه معصومه(س) مثل، شجاعت، اقتدار، عفیف بودن، پاکدامنی، حجاب، زهد و تقوا و تمام اخلاقها و رفتارهای مناسب اجتماعی را باید به خوبی یاد بگیرند. رعایت حجاب و عفاف در جامعه امروزی ما سبب می‌شود کرامت زنان و دختران ما حفظ شود و امنیت اجتماعی مد نظر آنها محقق شود. چرا که امروزه توقع دختران ما داشتن محیطی امن جهت انجام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است که رعایت حجاب و الگو گرفتن از اسوه حجاب حضرت معصومه(س) می‌تواند این امر را میسر کند.
آثار و فواید حجاب اسلامی بر گسترش امنیت اجتماعی بسیار است که برخی از آنها عبارتند از:
ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه
کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی
حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه اسلامی
حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعی
کاهش تقاضای مدپرستی بانوان
حفظ ارزش‌های انسانی، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه
مصونیت زنان در همه زمان و مکانها
سلامت و زیبایی موقعیت اجتماعی و فرهنگی مردان و زنان جامعه اسلامی
هدایت، کنترل و بهره‌مندی صحیح از امیال و غرایز انسانی
از بین بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نابهنجار،مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب
بنابر این در جامعه امروز تبعیت از غرب و مدرنیته نه تنها امنیت اجتماعی دختران ما را تضمین نمی‌کند بلکه همچون خطری بزرگ آنان را تهدید می‌کند و راه برون رفت از آن الگو گرفتن از زندگانی زنان بزرگ اسلام همچون فاطمه(س)، زینب کبری(س) و فاطمه معصومه(س) است. بدون شک راه رستگاری همین خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/wGLozD