نگاه

الزامات حمایت از کالای ایرانی

برای حمایت از کالای ایرانی و اعتمادسازی مردم نسبت به نظام اجرایی کشور دولت باید تصدی‌گری‌های خود را واگذار کند و آنچه را مردم می‌توانند بخوبی انجام دهند به آنان بسپارند
حسین انواری- مقام معظم رهبری در هدایتهای روشنگرانه و ارزشمند خودشان در اول

سال 97 مسئله «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان مهمترین موضوع روز کشورمطرح فرمودند.

همچنان که در چند سال اخیر تکیه بر تولید داخلی، رفع بیکاری، مقابله با رکود و کنترل گرانی را با رویکرد به اقتصاد مقاومتی بطور مستمر متذکر گردیدهاند.

در مقطع کنونی با اینکه اقدامات مفید و موثری در کشور انجام شده همواره شاهد سردرگمی در ساماندهی حوزه اقتصاد کشور هستیم و در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی که اساس آن بر «افزایش ثروت ملی» و «برقراری عدالت اجتماعی» استوار است ناتوان بودهایم.

هشدار مقام معظم رهبری به «حمایت از کالای ایرانی» نسخه شفابخشی است که به استحکام و مقاومسازی اقتصاد وافزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیبپذیری در برابر ترفندهای دشمنان توجه دارد که لازم است بدون فوت فرصتهای فراوان در تحقق عملی آن اهتمام همه جانبه صورت پذیرد.

مخاطب مقام معظم رهبری برای تحقق حمایت از کالای ایرانی، همه ارگانها و نهادها اعم از قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه، رسانهها و مجموعه ارگانهای نظامی کشوراند که بصورت هماهنگ و منسجم باید عمل کنند و در تقابل با یکدیگر بر نیایند و از طرف دیگر همکاری و عزم مردم را میطلبد.

در شرایطی که دشمنان و بدخواهان انقلاب عزم نمودهاند که اعتماد به نفس ملی را مخدوش کنند و سرمایههای وافر ملی ما را از درون تهی سازند، انسجام و همدلی و اتحاد داخلی اجتنابناپذیر است.

برای اداره کشور و سامان دادن به وضعیت ناهنجار اقتصادی، همه دستگاههای خدمتگزار مردم لازم است شیوه ارائه خدمت را با نیت خدایی و با تکیه بر علم و تدبیر و روحیه جهادی عمل نمایند. در طول 40 سال گذشته انقلاب هر مقطع که به مدیریت جهادی تکیه کردیم و از بوروکراسی عذاب دهند فاصله گرفتیم موفق بودهایم.

دو عنصر اساسی «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» ضامن پیشرفت به همراه عدالت است و سرنوشت کشور و انقلاب در گرو است.

تکیه بر قدرت الهی، عمل با تدبیر و عقلانیت و بهرهمندی از همه ظرفیتهای کشور به ویژه جوانان شایسته و کارآمد و توجه به درونزایی اقتصاد و تولید ثروت در درون و عدم اتکاء به بیرون، گرهگشای تنگناها و معضلات کشور است. رعایت برخی از الزامات در اولویت کار قرار دارد:

برای حمایت از کالای ایرانی و اعتمادسازی مردم نسبت به نظام اجرایی کشور دولت باید تصدیگریهای خود را واگذار کند و آنچه را مردم میتوانند بخوبی انجام دهند به آنان بسپارند و اصل 44 قانون اساسی را بدرستی اجرا نماید و خود در مقام نظارت و پشتیبانی و ایجاد تسهیلات و رفع تنگناهای فعالیت اقتصادی مردم ایفای نقش کنند.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مردم با جدیت لازم است مقررات و قوانین ناظر بر حمایت از کالای ایرانی را با همکاری دولت اصلاح، تدوین و تصویب و تثبیت نمایند و مسیر تولید و مردم محور نمودن اقتصاد را هموار نمایند.

عدم ترویج کالای خارجی و پرهیز از دامن زدن به خواستههای کاذب و غیرضرور مردم در رسانهها به ویژه رسانه ملی صدا و سیما الزامی است.

مبارزه مستمر و با قاطعیت در برخورد با هر گونه رانتخواری و فساد و مسئله قاچاق کالا به هر شکل و اطلاع رسانی شفاف به مردم از ضروریات اولیه است.

ایجاد امنیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در حمایت از تولید داخلی از اهمیت خاصی برای حضور مردم در صحنه تولید برخوردار است.

ایجاد مکانیزمهای تشویقی در بالا بردن ارزش تولید داخلی و ارزانسازی و رقابتی نمودن آن در افزایش تولید ملی به ویژه در واحدهای کوچک نقش عمدهای را داراست.

https://shoma-weekly.ir/Ipa5nQ