نگاه

اقتضای اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیتهای طبیعی کشور است

اقتصاد مقاومتی از جنس انقلاب اسلامی و یک پویش اصیل ضد سرمایه داری است که منطق و اصول حاکم بر نظم اقتصاد جهانی را با چالش مواجه می کند. این اقتصاد به معنای انزوای اقتصادی و بستن درهای کشور به روی دنیا نیست بلکه مقدمه مراودات اقتصادی را استقلال اقتصادی می داند.
صالح اسکندری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در جمع مردم استهبان فارس با تأکید بر در نظر داشتن اولویتهای واقعی کشور در تخصیص منابع به خصوص منابع آزاد شده پس از برجام، افزود: بیکاری تحصیلکردگان، اعتیاد،طلاق، حاشیه نشینی و نزدیک به یک میلیون دختر جوانی که به آستانه سن تجرد قطعی نزدیک شده اند در اولویت تخصیص منابع باید قرار گیرد.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی به عنوان اولین اولویت تخصیص منابع پسابرجام گفت: اولویت بندی منابع نباید کاریکاتوری و هیجانی باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: برخی دولت ها به گفته مقام معظم رهبری گفتمان انقلاب را زنده کردند اما عدهای امروز گفتمان ضدانقلاب را به ریکاوری برده اند.

صالح اسکندری در ادامه به ظرفیت های بی نظیر شهرستان استهبان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و تصریح نمود: صنایع فراوری در بزرگترین انجیرستان دیم جهان یک ضرورت راهبردی است.

وی افزود: نماینده آینده این شهر باید بتواند زعفران منحصر به فرد استهبان را به ایران و جهان معرفی نماید.

اسکندری همچنین به خاک رس دشت استهبان اشاره کرد و افزود: این خاک را می توان در صنایع سرامیک و کاشی سازی به کار گرفت و اقتضای اقتصاد مقاومتی پرداختن به همین ظرفیت هاست.

صالح اسکندری با اشاره به اینکه برخی ها نسبت به سنت های الهی کم توجه هستند، گفت: این یک سنت الهی است کسانی که به جای اتکا به ید الهی دست در مقابل دشمنان خدا دراز می کنند خداوند متعال رزق و روزی آنها را تنگ می کند.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز نفت را ارزان تر از آب و دوغ می فروشیم به خاطر آن است به جای آنکه به خدای متعال اعتماد کنیم دست در مقابل دشمن دراز کردیم، گفت:در دوره اصلاح طلبان و زمان دوم خرداد نیز که رویه سیاست خارجی کشور وضعیتی شبیه امروز داشت نفت آنقدر ارزان شده بود که حتی استخراج آن مقرون به صرفه نبود چه برسد به صادرات آن!

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا یادآور شد: مؤلفه ها و ارکان اقتصاد مقاومتی نظیر مدیریت مصرف، اجتناب از خام فروشی نفت، خصوصی سازی اقتصادی، اتکا بر شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت و ... بیش از آنکه اقداماتی پدافندی و ستادی باشد یک استراتژی بلند مدت به منظور اولویت بندی سیاست گذاری ها در عرصه اقتصاد به منظور پیشرفت کشور است. اقتصاد ایران با در اختیار داشتن سرمایه های عظیم طبیعی، ساختاری، انسانی و فکری در 33 سال گذشته همواره از فقدان یک استراتژی منسجم به منظور مدیریت این منابع بی بهره بوده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه واقعیتی ناظر به ملاحظات داخلی و خارجی حاکم بر مناسبات پیشرفت ملت ایران است. حرکت رو به جلو ملت ایران برای فتح قله های پیشرفت یک واقعیت است اما معارضان و معارضه هایی نیز در داخل و خارج دارد. برای مقابله با این موانع باید ضمن شناخت موقعیت کنونی کشور و چشم انداز آینده نقشه راهی برای رسیدن به قله پیش رو داشت و به عنایت پروردگار امیدوار بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از جنس انقلاب اسلامی و یک پویش اصیل ضد سرمایه داری است که منطق و اصول حاکم بر نظم اقتصاد جهانی را با چالش مواجه می کند. این اقتصاد به معنای انزوای اقتصادی و بستن درهای کشور به روی دنیا نیست بلکه مقدمه مراودات اقتصادی را استقلال اقتصادی می داند.

اسکندری خاطر نشان ساخت: اقتصاد مقاومتی نسخه قابل اعتمادی برای یک انقلاب اقتصادی در کشور است. این گزاره ساده ماحصل سه دهه تجربه کار اقتصادی در ایران پس از انقلاب اسلامی است. در واقع اقتصاد مقاومتی یک استراتژی است که می تواند در یک زمانبندی مشخص ضمن تحصیل استقلال اقتصادی کشور را در عرصه اقتصادی به مرحلهای برساند که تحریم و محاصره اقتصادی بر آن تأثیرگذار نباشد. اقتصاد مقاومتی استراتژی بلند مدت به منظور رفع ریشه های اساسی مشکلات است که در صورت تحقق اهداف آن حتی به طور آفندی می تواند دشمن را منفعل کند. ‏

https://shoma-weekly.ir/CDgvVb