نگاه

اقتصاد مقاومتی مقاومت اقتصادی

اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک یا یک واکنش نیست که موقتی و کوتاه‌مدت باشد و با تغییر شرایط محیطی مانند تحریم‌های اقتصادی فراموش گردد.اقتصاد مقاومتی، اقتصاد رو به رشد و تضمین‌کننده شکوفایی کشور و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله را دنبال می‌کند.
حسین انواری- مقام معظم رهبری سال 1395 را بهعنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مطرح فرمودند و مسئله اقتصاد را در اولویت و فوریت مسائل کشور اعلام نمودند و مسائل اصلی مبتلابه مردم و مطالبات آنها تولید داخلی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رونق اقتصادی و مقابله با رکود، کنترل گرانی، و علاج حل تمامی آن مشکلات را «رویکرد اقتصاد مقاومتی» بیان نمودند و ایستادگی در مقابل تهدیدات دشمنان شرطش را تلاش جدی در حوزه اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند.

اقتصاد مقاومتی منطبق است بر نظام اقتصاد اسلام که یکی از زیرمجموعههای تشکیلدهنده نظام اجتماعی است. و الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است. اقتصاد اسلامی هدف واسطهای برای دستیابی به هدف نهایی تحقق هدف و غایت انسانی است و اساس آن بر «افزایش ثروت ملی»، و «برقراری عدالت اجتماعی» استوار میگردد.

کارایی اقتصاد، مقاومتبخشیدن به تلاشها و حرکتهای انسان و پیشبردن او بهسوی مقاصد مقاومتی یکی از مهمترین و تعیینکنندهترین سیاستهایی است که در یک موضوع بسیار راهبردی که مشمولیت آن بسیار گسترده است خطوط اصلی حرکت را در آینده ترسیم میکند.

اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک یا یک واکنش نیست که موقتی و کوتاهمدت باشد و با تغییر شرایط محیطی مانند تحریمهای اقتصادی فراموش گردد.اقتصاد مقاومتی، اقتصاد رو به رشد و تضمینکننده شکوفایی کشور و دستیابی به اهداف چشمانداز 20 ساله را دنبال میکند.

استحکام و مقاومسازی اقتصاد و افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیبپذیری در برابر ترفندهای دشمنان و توسعه کارآفرینی و توجه به نقش اساسی مردم در کشور بهعنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و پیشرفت و اقتدار ملی و ارتقاء سطح امنیت اجتماعی و ملی و همچنین تحقق عدالت اجتماعی و خوداتکایی در تأمین نیازهای اساسی کشور از اهداف بلند
«اقتصاد مقاومتی» است.

اقتصاد مقاومتی از الزاماتی برخوردار است که دولت محترم بهصورت جدی لازم است به آنها اهتمام عملی نماید از جمله:

مردمیکردن اقتصاد و بهرهمندی از ظرفیتهای آنها

اجرای صحیح سیاستهای اصل 44

توانمندسازی بخش خصوصی بهویژه صنایع متوسط و کوچک و خانگی

تقویت صنایع دانش بنیان

استفاده مطلوب از تولیدات داخلی و بهرهمندی از ظرفیتهای فراوان اقتصادی

کاهش وابستگی به نفت و بهرهوری از انرژی

داشتن رویکرد فقرزدایی و ارتقاء درآمد طبقات کم درآمد و متوسط در سیاستگذاریها و برنامهریزیها

مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر

استفاده از هدفمندنمودن یارانهها در شکلدادن به اقتصاد ملی

پرهیز از تغییرات دائمی در سیاستهای اقتصادی، تغییر مقررات و تصمیمات خلق الساعه و...

تقویت انگیزه و عزم ملی در ارتقاء فرهنگ کار و تلاش

محدودکردن فعالیتهای اقتصادی دولت به امور حاکمیتی و مبارزه مستمر و جدی با هرگونه مفاسد و رانتخواری در شرایط کنونی دشمنان انقلاب اسلامی از هر وسیلهای برای به زانودرآوردن مردم و گرفتن اعتماد به نفس ملی مضایقه نمیکنند و تلاش دارند تا از ظرفیتها و سرمایههای فراوان طبیعی، سرمایههای انسانی و فرصتهای بینالمللی که در کشور وجود دارد و انقلاب اسلامی را بهعنوان یک قدرت اثرگذار در سطح منطقه و جهان تبدیل نموده از درون تهی کنند.

مقام معظم رهبری تأکید مکرر داشتهاند که ابزارهای دشمنی دشمنان نامحدود نیست و بر چند ابزار فعالیت خود را متمرکز نمودهاند. یکی تبلیغات مسموم و ایران هراسی، دیگر مسئله نفوذ، و یکی هم تحریم اقتصادی، متأسفانه مسئله تحریمها را در داخل بزرگنمایی کردیم و اینکه القاء شبهه شد که برای خلاصی از تحریمها باید به دشمن باج دهیم و از معیارهای ارزشی خود کوتاه بیاییم.

دشمن هم باورش شده است که میتواند با تحریم اهداف شوم خود را به کرسی بنشاند. اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش تقابل، در برابر دسیسههای دشمن است که انشاءالله... در سال 95 از حال شعار خارج و بهصورت جدی بدان اقدام و عمل پرداخته خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/hQU9cR