نگاه

افزایش مشارکت غیرپوپولیستی

بررسی میزان مشارکت مردم در 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد فضای سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات یازدهم آماده است و به‌طور حتم ما انتخابات پرشوری را با حضور مردم خواهیم داشت.
محمد مهدی اسلامی- بالا رفتن آگاهی مردم در امر مشارکت انتخاباتی موجب تحکیم دموکراسی می‌شود، چراکه مردم با شرکت در انتخابات تجربه عملی رأی دادن را تجربه نموده و با این کار بر اگاهی سیاسی خود می‌افزایند.
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، بالا رفتن آگاهی مردم در امر مشارکت انتخاباتی موجب تحکیم دموکراسی می‌شود، چراکه مردم با شرکت در انتخابات تجربه عملی رأی دادن را تجربه نموده و با این کار بر اگاهی سیاسی خود می‌افزایند.
احزاب سیاسی با کارکردهای متعدد، از جمله گسترش مشارکت سیاسی، مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات و جامعه‏‌پذیری سیاسی، می‏توانند تأثیر بسزایی در آموزش نظری و عملی توده‌ها و مشارکت سیاسی داشته باشند.
بررسی "انتخابات و مشارکت سیاسی مردم" عنوان یادداشت اختصاصی است که گروه احزاب باشگاه خبرنگاران به همت مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تهیه کرده است.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:
انتخابات از ابزار تحقق مردم‌سالاری و از مولفه‌های مشارکت سیاسی است؛ به عبارت دیگر محور اصلی مشارکت سیاسی، مشارکت انتخاباتی است.
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مشارکت مردم در عرصه‌های گوناگون بویژه در عرصه سیاسی و در فرایند تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و اداره جامعه فراهم شد، به گونه‌ای که برخی از اصول قانون اساسی به حقوق ملت و حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن، آزادی مطبوعات، تساوی حقوق مردم، حمایت قانون از همه به طور یکسان، آزادی احزاب، جمعیت و ... اختصاص دارد و از آزادی عقیده، بیان و مطبوعات، آ‍زادی احزاب و جمعیت‌ها، انتخابات‌، اداره و اعمال نظارت از طریق شوراها و ... به طور سازوکار مشارکت سیاسی نام برده شده است.  
 با توجه به برگزاری 10  دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور و اهمیت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به نظر می‌رسد مقوله مشارکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  
 جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی در عصر حاضر است که توانسته است میان مردم‌سالاری و اسلام پیوندی بدیع برقرار و به جهانیان عرضه کند. در انقلاب مردم ایران، نخستین بار در تاریخ انقلاب‌ها کمتر از 2 ماه پس از انقلاب نوع نظام سیاسی جدید به رای گذاشته شد و بلافاصله پس از رسمیت یافتن جمهوری اسلامی منشور اداره جامعه یعنی قانون اساسی توسط نمایندگان منتخب و با تایید مردم تصویب شد.  
 بدین ترتیب نهادهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی، از قاعده تا راس هرم سیاسی، اداره کننده امور کشور هستند به نظر می‌رسد اهمیت،‌حساسیت و اعتقاد به تاثیرگذاری نتیجه انتخابات بر مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه پس از بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهور با حذف مقام نخست وزیری به نحو چشم‌گیری افزایش یافته است.  
 البته هرگاه نتایج انتخابات به راحتی قابل پیش بینی نبوده میزان مشارکت مردم افزایش یافته و برعکس هرگاه حضور شخص سرشناس، فاصله نامزدها بیشتر و نتیجه انتخابات را قابل پیش‌بینی کرده است، میزان مشارکت مردم نیز کاسته شده است به هر حال نگاهی به کمیت و کیفیت و نیز شور و نشاط در ادوار گذشته، از حساسیت و اهمیت منحصربفرد انتخابات ریاست جمهوری به‌خصوص با توجه به نقش دولت در ساختار جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.  
 از این رو به‌طور حتم در یک جمع‌ بندی کلی می‌توان گفت بررسی میزان مشارکت مردم در 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد فضای سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات یازدهم آماده است و به‌طور حتم ما انتخابات پرشوری را با حضور مردم خواهیم داشت.  

https://shoma-weekly.ir/DzHnEV