نگاه

اعلام موفقیت ایران توسط نتانیاهو

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر حسادت از مواضع صلح‌طلبانه ایران عنوان کرد.
دکتر حسن لاسجردی به ارزیابی بازتابها و ریشه اظهارات مضحک نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت.

*نظر شما درباره اظهارات مضحک نتانیاهو در سازمان ملل چیست؟

همه اظهاراتی که نتانیاهو از زمان های دور نسبت به ایران داشته است از نگاه بنده، منبعث از نگاهی تهدیدآمیز برای ترس و نداشتن یک استراتژی با اطلاعات دقیق هست.

این ترس رژیم صهیونیستی به این معنا است که آنها خود را در مقام محاجه و رقابت همه جانبه با ایران می‌بینند؛ به همین جهت هر موقع جمهوری اسلامی ایران حماسه بزرگی را در منطقه طراحی کرده و رقم می‌ زند، رژیم صهیونیستی دستپاچه می‌شود و به دنبال موقعیتی برای توقف این فعالیت ها برمی‌آیند تا مانع از فعالیت های صلح‌طلبانه ایران شوند.

*ریشه خشم رژیم صهیونیستی و استیصالی که باعث بیان این سخنان مضحک شده است را در چه می بینید؟

اظهار اخیر نتانیاهو نسبت به ایران و مواضع اخیر این رژیم بی پایه و اساس، به این جهت است که از طرفی جمهوری اسلامی ایران بحث اقدامات صلح‌طلبانه را با اقداماتی نظیر فعالیت های هسته ای پیش می‌برد و از سویی دیگر با طرح موضوع مقابله با داعش، با شدت هرچه تمام تر در منطقه دنبال می کند؛ بنابراین این فعالیت ها خشم رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است.

با طرح نکته ای مهم تر در قالب ارتباطات منطقه ای به دنبال حل مشکلات مهم منطقه، از جمله بحث روابط ما با عربستان، موضوع تحریم ها و در نهایت فشارهای بین الملل علیه ایران که فضای مطلوب اسرائیلی ها نیست، آنها را به اعمال فشارهای بی اساس تشویق کرده است. صهیونیستها قصد رقابت با ما را دارند. بدین جهت چون اقدامات ما تا حدودی موفق بوده است و اگر مذاکرات به نتیجه می‌رسید و تقریبا یک موفقیت بزرگ حاصل می‌شد. بنابراین اسرائیلی ها به دنبال جلوگیری از موفقیت های احتمالی در ماه های آینده هستند و این ادبیات سخیف و خصمانه را مطرح کردند تا بتوانند آن فشار را همچنان سرپا نگه دارند.

*واکنش ایران نسبت به این اظهارات به چه صورت بوده است؟

در عرصه بین المللی بیانی عنوان می‌شود که "به اندازه ای به طرف مقابل نگاه کن و در قبال بزرگی، جایگاه و شان آن جواب بده". بنابراین به نظر می‌رسد از آنجایی که ما از گذشته رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناختیم و رژیم اشغالگر قدس همیشه مواضع خصمانه ای نسبت به ایران داشته است و از همه مهم تر این که نگاه سازنده ای به ما نداشته اند، لذا به نظر نمیرسد که ما پاسخ کوبنده ای به آنها بدهیم.

پاسخ های عادی و حتی پاسخ ندادن به این موضوع نشان از آن دارد که اسرائیل برای ما دارای اهمیت نیست همچنین از همه مهم تر در روابط دیپلماسی وقتی پاسخی نمی‌دهیم یعنی آنقدر کوچک است که قابل جواب دادن نیست.

مجموعه این اقدامات با توجه به اینکه نتانیاهو به هر صورت چون وی در جایگاه نخست وزیر اسرائیل است، همیشه از ادبیات تهدیدآمیز استفاده کرده و فکر نمی‌کنم که بشود یک پاسخ کلی ارائه داد؛ به عقیده بنده همین فضای عادی که نشان دهنده بی اهمیت بودن اسرائیل برای ما است، کافی می‌باشد.

https://shoma-weekly.ir/ngVqBN