نگاه

اعلام شکست سیاست تحریمی آمریکا

همکاری های ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم شدید هردو کشور نشان دهنده شکست راهبرد آمریکا برای تسلیم کردن این ۲ منبع بزرگ انرژی دنیاست.

محمدحسین نیکنام- جمهوری اسلامی ایران در اقدامی قاطع و انقلابی پنج نفتکش حاوی سوخت و تجهیزات پالایشگاهی را به ونزوئلا ارسال کرد تا کمبود شدید سوخت ناشی از تحریمهای آمریکا در این کشور جبران شود. نفتکش "فورچون" که به عنوان نخستین نفتکش ایرانی به ونزوئلا رسید، سفر خود را از بیست و سوم اسفند ماه سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.

همکاری های ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم شدید هردو کشور نشان دهنده شکست راهبرد آمریکا برای تسلیم کردن این ۲ منبع بزرگ انرژی دنیاست. قدرت نظامی ایران پس از موشکباران عین الاسد و ارسال ماهواره نظامی به فضا (که ماهواره بر آن در واقع یک موشک قاره پیما بود) به سطحی ارتقاء یافت که به اعتبار آن شکستن علنی تحریم های آمریکا رقم خورد.

نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا ضمن تشکر از مردم ایران تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند آزادانه تجارت کنند؛ وی در حساب توئیتری خود با تشکر از کشورمان با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین برای این کشور نوشت: پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی "فورچون " را به ارمغان آورد؛ نشانهای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در جایی که کشورهای امپریالیستی میخواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری میتواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.

پهلو گرفتن نفتکشهای ایرانی در آبهای ونزوئلا که پاسخی روشن و محکم به سیاستهای یکجانبه آمریکا محسوب میشود، آمریکا را برآن داشت تا علیرغم ناتوانی در مقابله مستقیم در بازداری این اقدام انقلابی، به کشورها هشدار دهد در صورت ارائه خدمات به نفتکشهای ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم رو بهرو خواهند شد. الیوت آبرامز نماینده ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا به رویترز گفته است که فشار علیه ایران و ونزوئلا اعمال خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که چنین مبادلات و کمک رسانی بسیار خطرناک خواهد بود. آبرامز افزوده است که ما در این زمینه به شرکتهای کشتیرانی در سراسر جهان، مالکان کشتی، ناوگان کشتی، بیمه گذار کشتی و به بنادر در طول مسیر ایران و ونزوئلا هشدار دادهایم. وی گفت: هشدارهای دیپلماتیک به طور خصوصی به دولتها "در سراسر جهان" ارسال شده است.

برایان هوک مسوول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا پیشتر در یک گفتوگوی رسانهای مدعی شده بود که ایران باید بین مذاکره با آمریکا یا مدیریت یک اقتصاد در حال فروپاشی یکی را انتخاب کند. اظهاراتی که از سوی مسئولین کشورمان قاطعانه پاسخ داده شد که: این شمایید که باید دست به انتخاب بزنید: یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید، یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.

https://shoma-weekly.ir/5h43ll