نگاه

اعتماد به شیطان از عوامل ورود به جهنم

علل دشمنی آمریکا با اسلام و نظام جمهوری اسلامی و مستندات آن برکسی پوشیده نیست و از 11 سپتامبر این هدف خیلی شفاف‌تر برملا شده‌ و شرکت آمریکا در جنایات علیه فلسطینی‌ها و یمنی‌ها و عراقی‌ها و سوری‌ها و افغانستانی‌ها توسط دولت‌های موردحمایت آمریکا ویا عناصر تروریست‌های تکفیری کاملانشان می‌دهد که آمریکا اسلام را خطری برای موجودیت و سلطه و کدخدا گری خود می‌داند و از هیچ تلاشی برای نابودی ونسل آن‌ها دریغ نمی‌کند.
حمید رضا ترقی- أ لم أعهد إلیکم یا بنی آدم أن لا تعبدوا الشیطان؛ ای فرزندان آدم، آیا با شما پیمان نبستیم که شیطان را نپرستید؟ (یس/ 60.) إنه لکم عدو مبین؛ زیرا دشمن آشکار شماست. یس/ 60 شیطان میکوشد آدمی را بفریبد و بدو بنماید که دوست اوست و هر گمراهی را که بدان اشاره میکند محض نصیحت و دلسوزی است. برخی از مردم بدین بهانه که فریب او را خوردهاند به دام شیطان میافتند، ولی پروردگار ما میگوید: همانا او دشمنی است آشکاراست و هیچکس را در پیروی از او عذر و بهانهای نیست، مگر آنکه خود خویشتن را فریب داده باشد؛ و نشانه دشمنی شیطان نیز این است که به چیزی فرمان میدهد که انسان میداند آن چیز زیانبار است.

عهدی که باخدا بستیم

در اینجا پروردگار ما برای تأکید بیشتر و بیان آنچه وظیفه فرزندان آدم است میفرماید: و أن اعبدونی هذا صراط مستقیم؛ آیا من به شما عهد نکردم که مرا بپرستید و از من اطاعت کنید که راه مستقیم همین است.، یس/ 61، از یک سو پیمان گرفته که اطاعت شیطان نکنند، چراکه او دشمنی و عداوت خود را از روز نخست آشکار ساخته، کدام عاقل بهفرمان دشمن دیرینه و آشکارش ترتیب اثر میدهد؟
در مقابل پیمان گرفته که از او اطاعت کنند و دلیلش را این قرار می
دهد که صراط مستقیم همین است و این در حقیقت بهترین محرک انسانها است، چراکه فیالمثل هر کس در وسط بیابان خشک و سوزانی گرفتار شود و جان خود و همسر و فرزند و اموالش را درخطر دزدان و گرگان ببیند، مهمترین چیزی که به آن میاندیشد پیدا کردن راه مستقیم بهسوی مقصد است، راهی که سریعتر و آسانتر او را به سرمنزل نجات برساند. ضمناً از این تعبیر استفاده میشود که این جهان سرای اقامت نیست، چراکه راه را به کسی ارائه میدهند که از گذرگاهی عبور میکند و مقصدی در پیش دارد.
مستقیم بودن راه ازآنجاست که خدا آن را برای ما فراتر از گرایش
هایی که بشر را به راست و چپ به گمراه میبرد و جهلی که صاحب خود را بهسوی افراط یا تفریط میکشاند، ترسیم کرده است.

هدف شیطان گمراهی انسانهاست

شیطان گفته است: پروردگارا به سبب آنکه مرا اغوا کردهای زرقوبرق زندگی را در چشم آنها جلوه میدهم و همه آنها را اغوا خواهم کرد (درحالیکه خداوند سبب گمراهیاش نبود بلکه هوای نفسش او را گمراه ساخته)؛ و راستی عجیب است که چنین دشمنی را به دوستی برگزینیم و به گفته شاعر:
             کجا بر سر آیم از این عار و ننگ *** که با او به صلحیم و با حق به جنگ؟

آیات قرآن کریم در مقام بیان سرگذشت بیگانگان درصحنه قیامت اشاره به دوزخ میکنند که پیوسته وسیله تهدید بوده و مردم آن را انکار مینمودند و در حقیقت از مسئولیت خود برخلاف خود سرباز زده و حسن و قبح و نیک و بد و زشت و زیبای اعمال و رفتار خود را نادیده گرفته و انکار مینمودند. همانا، ما هلاک رفتگان را دیدیم و نشانههای هلاک آنها، هم چنان بر آثار بازمانده آنها نگاشته و در دلهای نسلها حکشده است، اما بلاخیزتر و رنجبارتر از هلاک، آن آتشی است که بدان افکنده شوند.
«هذه جهنم التی کنتم توعدون؛ این است آن جهنمی که به شما وعده داده
شده بود.» یس/ 63

بیاعتمادی امام خمینی (ره) به شیطان بزرگ

امام راحل «ره» آمریکا را شیطان بزرگ نامیده و اینکه فرمودند: اگر اللهاکبر هم بگوید باز قابلاعتماد نیست و اینکه مقام معظم رهبری سکاندار با بصیرت نظام بهکرات فرمودند که آمریکا قابلاعتماد نیست، به مذاکرات خوشبین نیستم و یا با دادن پاسخهای دندانشکن به تهدیدات و این ناشی از بصیرت عمیق رهبران ما و درک معارف قرآن و اهلبیت (علیهمالسلام) است.

امروز با اندک توجهی میبینیم که بسیاری از کارهایی که غرب بهویژه آمریکا انجام میدهند همان خواستههای شیطان بوده و گاهی شیطان را همدرس میدهند لذا امام «ره» با بینش عمیق خود فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است.

چرا نباید به غرب (شیطان بزرگ) اعتماد کرد؟

طبق مبانی قرآنی,

1-جامعه ایمانی حق ندارد با دشمنان خدا رابطه دوستی و صمیمانه داشته باشد

2- القای مودت و ابراز دوستی با دشمنان جرات آنان را در برابر مؤمنان بیشتر میکند
3- در سیاست خارجی برقراری رابطه و قطع آن باید بر اساس ملاک
های دینی باشد

4- برقراری رابطه با کفار در صورتی جایز است که آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و درصدد توطئه نباشند یا آنجا که در آیه ۱۱۳ سوره هود میفرماید: (لا ترکنوا الی الذین ظلموا ) یعنی به ستمگران نباید تکیه نمود. در روایات میخوانیم که مو من باید عزت خود را در برابر دشمن حفظ نماید چراکه مو من همهچیز خود را از خدا میداند و از او مدد میجوید و در سختیها اعم از تحریمها ،تهدیدها و غیره ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز بهسوی دشمن، نمیگشاید تا مبادا عزت او شکسته شود امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هنگام نیازمندی از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نکنید» شاید اینجا امام علیهالسلام به جهت ضرورت مسئله آب و غذا این دو مورد را متذکر شدند از طرفی بهمرورزمان نیازهای ضروری بیشتر میشود و شاید روایات دیگر ضروریات را هم شامل شود و یا اینکه برگشت همه ضروریات به این موارد است آنهم به جهت حیاتی بودن آنها و شاید کلام رهبری معظم خطاب به تیم مذاکرهکننده برگرفته از این کلام معصوم باشد که مسائل ضروری نظام را به بحث مذاکره گره نزنید.
امروزه که برخی به بهانه تعامل و ارتباط با دنیا خواهان برقراری ارتباط با غرب به
ویژه آمریکا هستند همواره باید به این کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام توجه و دقت لازم را داشته باشند آنجا که حضرت میفرمایند: بعد از صلح کردن با دشمن از او سخت بر حذر باش که گاه خود را نزدیک میکند تا غافلگیر کند پس محتاط و دوراندیش باش و حسن ظنت به او را متهم دان (مستدرک الوسایل جلد ۱۱ ص ۴۳)

سراب اعتماد

سراب، جلوهای دروغین از واقعیت است که موجب فریب و گمراهی تشنگان و جویندگان آب میشود؛ به تعبیر جناب سعدی «چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی».

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با فرمانده و نیروی هوایی کشور فرمودند: لازمه سازندگی و بنبست شکنی، امید و توکل به خدا و به کار بستن عقلانیت در ذیل آن، است ایشان تأکید کردند: اگر بهجای این کار، به شیطانها بهخصوص شیطان اکبر اعتماد کنیم و عقلانیت را در سایه امید به شیطانها به کار ببندیم، نتیجهی آن، سراب است.

حضرت آیتالله خامنهای عقلانیت و تدبیر را در دیپلماسی، اداره کشور و دیگر امور، ضروری خواندند اما خاطرنشان کردند: اعتماد به شیاطین و امید بستن به کسانی که با اصل وجود نظام و حاکمیت اسلام مخالفند خطای بزرگی است چراکه از این کار خیری به کشور نمیرسد.

علل دشمنی آمریکا با اسلام و نظام جمهوری اسلامی و مستندات آن برکسی پوشیده نیست و از 11 سپتامبر این هدف خیلی شفافتر برملا شده و شرکت آمریکا در جنایات علیه فلسطینیها و یمنیها و عراقیها و سوریها و افغانستانیها توسط دولتهای موردحمایت آمریکا ویا عناصر تروریستهای تکفیری کاملانشان میدهد که آمریکا اسلام را خطری برای موجودیت و سلطه و کدخدا گری خود میداند و از هیچ تلاشی برای نابودی ونسل آنها دریغ نمیکند.

در چنین شرایطی عقلانیت اجازه نمیدهد به این دشمن تکیه و اعتماد شود بلکه باید از هرگونه اعتماد پرهیز کرد؛ زیرا حاصلی جز سراب و ضرر و جهنم دنیوی و اخروی ندارد.

https://shoma-weekly.ir/z6Vrpx