نگاه

اعتمادناپذیری آمریکا این بار در سوریه

استراتژی آمریکا این است که شرایط را به‌گونه‌ای طراحی کنند که گروه‌های تروریستی در مرزهای سوریه و عراق برای عملیات ایذایی و تداوم ناامنی حضور داشته باشند و به‌دنبال آن اقدامات و جنایات ضدبشردوستانه رژیم تلاویو درجهان اسلام کم‌رنگ نشان داده شود و امنیت این کشور در منطقه خاورمیانه باخطر مواجه نشود؛ اما در مقابل محورمقاومت هدفی جز نابودی تمامی گروه‌های تروریستی نداشته و ندارد.
حمیدرضا ترقی- کشورهای غربی و اروپایی تاکنون اجازه نداده‌اند مذاکرات به نتیجه برسد و تاکید آن‌ها همچنان بر ادامه حمایت از تروریست‌هاست؛ زیرا عربستان، ترکیه و غربی‌ها خواهان نجات تروریسم‌ها از این جنگ هستند و هیچ ارزشی برای رای و مشکلات مردم سوریه قائل نیستند؛ به‌همین دلیل همیشه مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌شود و به سرانجام نمی‌رسد. از سوی دیگر اختلاف معارضین مسلح و غیرمسلح درحدی است که آن‌ها نمی‌توانند به وفاقی در جهت حل بحران سوریه دست پیداکنند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد مذاکرات سه‌جانبه ایران، سوریه و روسیه می‌تواند درواقع وحدت و انسجام جامع و کاملی را میان سه کشور به‌وجود آورد که بیش از این روسیه فریب توطئه آمریکا را دررابطه با مذاکرات نخورد و با تهران و دمشق همراهی بیشتری را درخصوص حل‌وفصل این بحران داشته باشد.

نکته قابل تامل این که در هر مذاکره‌ای که روس‌ها می‌خواستند آتش‌بسی رخ دهد...تا گفت‌وگوها دنبال شود و به‌نتیجه برسد در مقابل واشنگتن به‌دنبال تامین سلاح برای تروریست‌ها بود و از این آتش‌بس تنها برای حمایت از گروه‌های تروریستی و نجات آن‌ها استفاده می‌کرد. درواقع واشنگتن هیچ هدفی برای حل بحران سوریه درنظر نداشت؛ بنابراین درشرایط کنونی مواضع و نیات ایالات متحده‌آمریکا برای روسیه روشن و آشکار شده است.

به‌نظر می‌رسد مذاکرات سه‌جانبه موجب ایجاد بنیان محکمی میان سه کشور خواهد شد که به‌دنبال آن دیگر غربی‌ها نمی‌توانند رای مسکو را تغییر دهند و استراتژی مدنظرشان را به این کشور تحمیل کنند و نتیجه‌ای به‌همراه ندارد. درطی این مدت روسیه بیشتر با پیشنهادات آمریکا موافقت کرده است؛ زیرا مسکو گمان می‌کرد آمریکا در این موضوع حسن‌ظن دارد؛ اما به‌مرور زمان و با مشاهده عملکرد ایالات متحده آمریکا این حسن‌ظن به سوء‌ظن تبدیل شده است. درواقع بدعهدی واشنگتن، آنکارا و غرب در این راستا موثر بوده است. روس‌ها باتوجه به تجربه‌ای که در این‌خصوص اندوخته‌اند همان موضعی را که تهران و دمشق دارد به‌عنوان تنها راه انتخاب خواهند کرد و همین مسیر را ادامه خواهند داد. باید توجه داشت که اعتماد به آمریکا بیشتر وهم و سراب است که البته این موضوع برای جمهوری اسلامی اثبات شده بود و برای مسکو عدم اعتماد به واشنگتن نیز طی این چند آتش‌بس و مذاکرات محرز شده است؛ زیرا آمریکا همواره اهداف مدنظرخود را در این بحران دنبال می‌کند و این کشورهیچ‌گاه به فکر حل این بحران نبوده است.

استراتژی آمریکا این است که شرایط را به‌گونه‌ای طراحی کنند که گروه‌های تروریستی در مرزهای سوریه و عراق برای عملیات ایذایی و تداوم ناامنی حضور داشته باشند و به‌دنبال آن اقدامات و جنایات ضدبشردوستانه رژیم تلاویو درجهان اسلام کم‌رنگ نشان داده شود و امنیت این کشور در منطقه خاورمیانه باخطر مواجه نشود؛ اما در مقابل محورمقاومت هدفی جز نابودی تمامی گروه‌های تروریستی نداشته و ندارد. به عبارت دیگر، آن‌ها معتقدند که باید تمام تروریست‌ها نابود شوند و صلح، امنیت و آرامش درمنطقه خاورمیانه حاکم شود و برای رسیدن به این هدف تاکید آن‌ها بر گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی بوده است. نکته آخر این که هریک از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دخیل در بحران سوریه اهداف گوناگونی را مدنظر دارند؛ به‌طوری‌که این موضوع سبب شده آینده بحران سوریه در هاله‌ای از ابهام قرارگیرد؛ اما با این وجود تحولات میدانی روشن‌کننده آینده تحولات دمشق خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/rVLU2L