نگاه

اطلاع رسانی دولت، از دغدغه رهبری تا حمایت از مشایی

انتشار اخبار جعلی و کذب، ایجاد شبهه و پخش شایعات از سوی دشمن و حتی در برخی موارد از سوی دوستان نادان موجب صدمات بعضا غیرقابل جبران در افکار عمومی می‌شود. در همین حال هر صدمه و ضربه وارده به دولت نهم و دهم که با شعار عدالت محوری و خدمت رسانی وارد عرصه حکومت داری شده است، تاثیری بر کل مجموعه نظام و آرمان‌های انقلاب خواهد داشت که می‌توان جلوی چنین صدماتی را با اطلاع رسانی صحیح، صریح و سریع گرفت.
احمد جان نثاری – امروز در دورانی قرار گرفته ایم که ارتباطات و تبادل اطلاعات با روشهای نوین و با سرعت بالایی در حال شکل گیری است، جنگ روانی و اطلاع رسانی از جمله ابزارهای در دست دشمن برای هجمه علیه انقلاب اسلامی است.
انتشار اخبار جعلی و کذب، ایجاد شبهه و پخش شایعات از سوی دشمن و حتی در برخی موارد از سوی دوستان نادان موجب صدمات بعضا غیرقابل جبران در افکار عمومی می‌شود.
در همین حال هر صدمه و ضربه وارده به دولت نهم و دهم که با شعار عدالت محوری و خدمت رسانی وارد عرصه حکومت داری شده است، تاثیری بر کل مجموعه نظام و آرمان‌های انقلاب خواهد داشت که می‌توان جلوی چنین صدماتی را با اطلاع رسانی صحیح، صریح و سریع گرفت.
رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار با اعضا هیات دولت دهم می فرمایند: امروز با گسترش مراکز و پایگاه‌‌هاى اطلاع‌‌رسانى و خبرى و اینترنتى حرف از هر زبانى از هر حنجره‌‌اى در بیاید به گوش همه میرسد. خیلى‌‌ها هم رعایت نمیکنند. آن کسانى که مسئولند چه در دولت چه در بیرون دولت باید خیلى اهتمام بورزند به این که این آزادى‌‌اى که نظام اسلامى به بیان حقائق داده در جهت درستى به کار بیفتد در جهت ایجاد نشاط کار امید همدلى و همبستگى.
ایشان در دیدار با اعضای هیات دولت نهم سال 87 نیز می فرمایند: یک مسأله مسأله‏ی اطلاع‏رسانی است که من بارها گفته‏ام البته خوشبختانه حالا می‏بینم گاهی در آستانه‏ی سفرها اطلاع‏رسانیهای خوبی انجام میگیرد لیکن در عین حال کم است گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد نه به شکل گزارشهای متعارف و عادی.
اما بررسی عملکرد رسانه های دولتی از جمله روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا متاسفانه نشان از جانب داری این دو رسانه از یک جریان خاص در دولت و بی توجهی به مسولیت بزرگ اطلاع رسانی در محدوده تمام خدمات دولت دارد.
در حالی که در کشور چهره‌های خدوم و متخصص در حوزه اطلاع رسانی کم نیستند، دولت دهم در اقدامی سازمان یافته علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رییس جمهور را از یک سو هم در راس خبرگزاری ایرنا و از سوی دیگر به عنوان مدیر مسول روزنامه ایران معرفی می کند.
جوانفکر به همراه تیمی از جریان انحرافی گویا ماموریت دارند از عملکرد، تفکرات و انتقاداتی که به مشایی می‌شود به هر نوع ممکن در روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا دفاع کنند.
البته این نکته هم پوشیده نیست که این جریان مجموعه ای غیر رسمی از سایتهای خبری، وبلاگها و شبکه های اجتماعی را هم در اختیار دارد که دفاعیه های منتشر شده به نفع شخص مشایی یا مربوط به وی را بعد از انتشار در روزنامه یا خبرگزاری منعکس کنند.
مروری بر تیتر یادداشت های جوانفکر در روزنامه ایران شاهدی بر این مدعا است، وی در یک یادداشت روزنامه ایران می آورد: مشایی آخرتش آباد است.
مدیر عامل ایرنا در بخشی از یادداشت دیگری که گویا بعد از انتشار سخنان یکی از مراجع علیه مشایی نوشته شده است، می آورد: مرجع تقلید از هر چیزی که در دین مبین اسلام حرام شمرده شده است، دوری می‌جوید و حتی در مخیله‌اش نیز به آن نمی‌اندیشد. حلال خدا را حرام یا حرام خدا را حلال نمی‌شمارد و در بیان مطالب، جانب احتیاط را تا آنجا رعایت می‌کند که شخصیت انسانها محترم شمرده شود و خدای ناکرده در نتیجه صدور فتوا یا نظر فقهی و علمی او، ظلم و بی‌عدالتی در حق دیگران روا داشته نشود.
جوانفکر به عنوان مدیر یک رسانه دولتی حتی در برخی جلسات از جمله مشاوران جوان نهاد ریاست جمهوری بیشتر از هر چیز از شخص مشایی و تفکرات وی تعریف و تمجید می‌کند تا جایی که حاضران آنقدر او را نزدیک به سردمدار جریان انحرافی می یابند که از وی درخواست هماهنگی برای حضور مشایی در همان جلسه را دارند.
 اما عملکرد رسانه های دولتی در حمایت از جریان انحرافی و مشایی تنها منحصر به این یادداشت‌ها نیست، بعد از آغاز اجلاس جنبش عدم تعهد که همه رسانه ها با توجه به مسایل منافع ملی از انتشار اخباری که ممکن بود تاثیری منفی بر روند اجرای اجلاس داشته باشد خود داری می کردند انتشار برخی مطالب در روزنامه ایران تعجب برانگیز بود، مطالبی که نشان از اختلافات داخلی و رقابت‌ سیاسی دولت با مخالفان و منتقدان خود دارد.
روزنامه ایران 7 شهریور 91:  رهبری حجت را بر مدعیان منحرف بودن دولت تمام کرد
روزنامه ایران 7 شهریور 91 : اسامی نامزدهای ریاست جمهوری و گرایشات آنها!
این مطلب طنزی است که برای طعنه به برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ستون شیپورچی ایران نوشته شده است.
روزنامه ایران 8 شهریور 91: حواشی نامه جنجالی 2 وزیر معزول ادامه دارد؛ وقتی بازی در زمین دشمن دلسوزانه می‌شود!
روزنامه ایران 9 شهریور 91:  نگرانی مدعیان از ریزش مخالفان دولت
این اقدام تیم رسانه‌ای جوانفکر درحالی صورت می گیرد که دفتر رییس جمهور از یک پایگاه اطلاع رسانی فعال تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری و همچنین یک سایت خبری تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی دولت بهره می‌برد و انتشار هر خبری در این دو منبع با انعکاس مناسبی در رسانه های دیگر هم روبرو می شود، اما به نظر می رسد جریان انحرافی خدمت رسانی به مردم را در ترویج، تبلیغ و دفاع از تفکر مشایی می داند و به همین دلیل همه رسانه های دولتی باید به صورت تمام قد به جای پوشش کامل خدمات دولت به این امربپردازند.
باید امیدوار بود که با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با هیات دولت رسانه های دولتی انتشار مطالب را با هدف امید، همدلى و همبستگى ادامه دهند نه جانبداری از یک فرد خاص و بپذیرند که دولت نهم و دهم محدود به یک فرد یا جریان خاص نیست که با گرایش او رسانه ها را مدیریت و برای خوش آیند او مطلب منتشر کنند.

https://shoma-weekly.ir/PMUJcR