نگاه

اصلاح طلبان میخواهند به کمک آمریکاییها در 1400 برنده شوند

اصلاح طلبان اکنون به دنبال آن هستند که با طرح موضوع ردصلاحیت خود را توجیه کنند زیرا دریافتهاند که دیگر پایگاه اجتماعی خاصی ندارند؛ از سوی دیگر آنها در پی امتیازگیری از دموکراتها در آمریکا نیز هستند و میخواهند به کمک آمریکاییها در 1400 برنده شوند. نیم نگاهی به امتیازگیری در داخل هم دارند و میکوشند با بالابردن هزینه بررسی صلاحیتها از نظام امتیاز بگیرند
اصلاح طلبان بازهم شروع به انتقاد از شورای نگهبان کردهاند و در گفتوگوهایی سلسلهای از کلیدواژهای قدیمی به نام ردصلاحیت نام میبرند. آنها چندی پیش حتی نسبت به اصل انتخابات در نظام جمهوری اسلامی انتقادهای تندی وارد کرده که سخنان عباس عبدی و سعید حجاریان به وضوح عبور ایشان از بنیان انتخابات را آشکار میکند. حالا و در چنین شرایطی پرسش این است که آیا اصلاحطلبان در انتخابات ریاستجمهوری1400 هم همین منوال را در پیش میگیرند و آیا بازهم شاهد مناقشات انتخاباتی و سیاسی از سوی این جبهه سیاسی خواهیم بود؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلثآنلاین» گفت: «معمولا هر وقت اصلاحطلبان سرمایه اجتماعی خود را به دلیل سوءمدیریتها و ناکارآمدیهایشان از دست رفته میبینند و امیدی به پیروزی در انتخابات ندارند، شروع به تخریب شورای نگهبان میکنند و مدام از کلیدواژه ردصلاحیت استفاده میکنند. این درحالی است که در چهاردهه عمر نظام جمهوری اسلامی 32سالش دولت در اختیار آنها بوده است. اگر شورای نگهبان به دنبال حذف آنها بود، چرا این همه سال در قدرت بودهاند؟»

وی ادامه داد: «این حربهای است که نیروهای اصلاحطلب برای توجیه از بینرفتن سرمایه اجتماعیشان به کار میبرند و بهتر است به جای آنکه به این میزان به دنبال ایجاد مناقشه سیاسی باشند، قدری قانونگرا باشند. شورای نگهبان هم عین به عین قانون را اجرا میکند و هیچ وقت سلیقهاش را در بررسی صلاحیت نامزدها دخالت نداده است که اتفاقا اگر سلیقهاش را دخالت میداد شرایط طوری رقم نمیخورد که اصلاحطلبان بیش از 3دهه مدیریت کشور را در دست داشته باشند و این همه خسارت به کشور وارد کنند».

این فعال سیاسی درباره هدف اصلاحطلبان از طرح موضوع ردصلاحیت، اظهار کرد: «اصلاحطلبان میگویند دیگی که برای ما نمیجوشد برای هیچکس نجوشد. آنها وقتی میدانند که رأیی ندارند میخواهند کل انتخابات را زیر سوال ببرند و تلاش میکنند از نظام امتیاز بگیرند و نظام را وادار کنند که درخواستهای غیرقانونیشان را بپذیرد. حتی دیدهایم که آنها بعضا با حکم حکومتی وارد مجلس شدهاند. در مجلس ششم برخی از اصلاحطلبان از حکم حکومتی استفاده کردند و توانستند در انتخابات شرکت کنند و نتیجهاش را هم دیدیم که مجلس ششم کشور را به چه پرتگاهی رساند و چه هزینههایی برای نظام ایجاد کرد تا حدی که نماینده مجلس در مجلس تحصن کرده بود یا به یاد داریم که در انتخابات سال84 آقایان معین و مهرعلیزاده با استفاده از حکم حکومتی نامزد انتخابات شدند. جالب است همین اصلاحطلبان که از حکم حکومتی بارها استفاده کردهاند در موقعیت دیگری به حکم حکومتی انتقاد میکنند».

او درباره حربه اصلاحطلبان در انتخابات1400 خاطرنشان کرد: «اصلاح طلبان اکنون به دنبال آن هستند که با طرح موضوع ردصلاحیت خود را توجیه کنند زیرا دریافتهاند که دیگر پایگاه اجتماعی خاصی ندارند؛ از سوی دیگر آنها در پی امتیازگیری از دموکراتها در آمریکا نیز هستند و میخواهند به کمک آمریکاییها در 1400 برنده شوند. نیم نگاهی به امتیازگیری در داخل هم دارند و میکوشند با بالابردن هزینه بررسی صلاحیتها از نظام امتیاز بگیرند».

https://shoma-weekly.ir/5Xnguc