نگاه

اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی

ما باید هر چیزی را به اندازه و به موقع و به ضرورت مصرف کنیم و در مصرف آن‌چیزی که مورد نیاز است دقت کنیم.
دکتر علی عباسپور- در خصوص نقش اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی، ابتدا باید گفت که؛ اصلاح الگوی مصرف، مسئله درست مصرف کردن است؛ مسئله صرفهجویی نیست.

اولا ما باید هر چیزی را به اندازه و به موقع و به ضرورت مصرف کنیم و در مصرف آنچیزی که مورد نیاز است دقت کنیم. به عنوان مثال ما یکی از کشورهایی هستیم که شاید بدترین و یا نزدیک به رتبه های پایین را در خصوص مصرف درست انرژی داریم؛ شاید چندین برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می کنیم.

یا مثلا شدت انرژی در کشور ما رقم بسیار بالایی را نسبت با کشورهای دیگر شامل می شود. پس ما باید در مصرف انرژی دقت لازم را داشته باشیم. باید نکات مربوط به درست مصرف کردن را به کار بگیریم تا این مقدار گاز، برق، نفت و بنزین مصرف نشود.

با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور ما و اینکه ما در تولید این انرژی ها، مقداری با استاندارد جهانی فاصله داریم، از دو جهت به ما لطمه وارد می شود؛ هم از این لحاظ که سلامت ما را به خطر می اندازند و هم از نظر اینکه ما واقعا به این میزان مصرف انرژی احتیاجی نداریم و هر چه در میزان مصرف انرژی صرفه جویی کنیم، سلامت بهتری را برای کشور به ارمغان می آورد و می تواند منجر به این بشود که از منابع انرژی مان بهره برداری های بهتر و مؤثرتری داشته باشیم.

نوع دیگر اصلاح الگوی مصرف این است که ما باید به سمتی برویم که از تجملات فاصله بگیریم. قاعدتا در کشوری که می خواهد روی پای خود بایستد و خوداتکاء باشد، تجملات جایگاهی ندارد.

کالاهای تجملاتی که در بازار وجود دارد و با قیمت بالا وارد کشور می شوند، اینها لطماتی است که به اقتصاد، صنعت و بازار کار ما وارد می کند. برای تحقق اقتصاد مقاومتی، ما باید از این تجملگرایی پرهیز کنیم، درست مصرف کنیم و سعی کنیم که در زندگی خود، یک الگوی اسلامی را سرمشق خودمان قرار بدهیم.

https://shoma-weekly.ir/0eb708