ادب و هنر

اصرار موسسه شهید آؤینی بر استفاده از یک فیلمبردار معلوم الحال

مدیر مؤسسه شهید آوینی در خصوص حضور اصلانی گفت: تورج اصلانی را وزارت ارشاد تأئید کرده است و ما به منبعی دسترسی نداریم که بدانیم صحنه‌های غیر اخلاقی آن فیلم را ایشان فیلمبرداری کرده است یا نه!
سید مجتبی مومنی- هنوز سالگرد اکران و دعواهای ساخت فیلم یک خانواده محترم، توسط مؤسسه دولتی سیما فیلم تمام نشده که خبر جدیدی در فضای رسانهها پخش میشود. وقتی که با بودجه مؤسسههای دولتی فیلمهای ضد اخلاقی و توهین آمیز ساخته میشود، فتح بابی برای استفاده از عوامل فیلمهای مستهجن هم میشود. مشخص نیست که رفتار بیمارگونه که در برخی از مسئولین و متولیان فرهنگی و به خصوص تصمیمگیران بودجه بیزبان بیتالمال وجود دارد ناشی از چیست؟ این که به بهانه جذب فیلم سازان –به تعبیر خود روشنفکر- با تفکر خاص باج میدهند و بودجهای را که میتوانند صرف ترویج فرهنگ انقلاب و اسلام کنند مانند کاه به باد داده و به این گروه از کارگردانان و عوامل تولید کننده میسپارند. بهمن ماه سال قبل خبری در سایتها و برخی از رسانههای مکتوب مبنی بر تصمیم مؤسسهای فرهنگی، مزین به نام شهید آوینی مبنی بر ساخت فیلمی با عنوان به تهران خوش آمدی، منتشر شد. هفته ای که گذشت بالاخره خبر کلید خوردن فیلم «به تهران خوش آمدید» به تهیهکنندگی «مؤسسه شهید آوینی» و مدیریت فیلمبرداری «تورج اصلانی» منتشر شد. جالب است که بعد از گذشت چند ماه کارگردان این مجموعه –مهدی نادری- به دلیل مخالفت وزارت ارشاد با حضور بازیگران خارجی در فیلم از ساخت آن کناره گرفت. مؤسسه شهید آوینی در حالی برای مدیریت فیلمبرداری فیلم جدید خود از «تورج اصلانی» استفاده میکند که وی پیش از این مدیریت فیلمبرداری فیلم مستهجن و ضدایرانی «فصل کرگدن» ساخته «بهمن قبادی»-کارگردان ضدانقلاب خارجنشین- را برعهده داشته است. «فصل کرگدن» حکایت زوج جوانی است که در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران با هم ازدواج کردهاند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالیرتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبیاش. راننده خانوادگی آنها، اکبر رضایی (یلماز اردوغان)، که شدیداً دلبسته مینا است، در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته میشود و پس از بهمن ۵۷ مینا و شوهرش را به قصد جدا کردنشان به زندان میاندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (۲۰۱۰ استانبول) دنبال میشود...

در این بین توجه به چند نکته و اظهار نظر قابل تأمل و شاید تأسف است:

الف) مدیر مؤسسه شهید آوینی در خصوص حضور اصلانی گفت: تورج اصلانی را وزارت ارشاد تأئید کرده است و ما به منبعی دسترسی نداریم که بدانیم صحنههای غیر اخلاقی آن فیلم را ایشان فیلمبرداری کرده است یا نه!

ب) مجتبی امینی، تهیه کننده «به تهران خوش آمدید» و قائم مقام مؤسسه شهید آوینی: مبنای همکاری مؤسسه شهید آوینی با تورج اصلانی در این پروژه، قانون جمهوری اسلامی و مجوز وزارت ارشاد است و هیچ منع قانونی در این مورد وجود ندارد. اصلانی شهروند جمهوری اسلامی و یک بچه مسلمان شیعه است که با کسب جوایز در جشنواره های خارجی برای ایران افتخار آفرینی هم کرده است و برای ما افتخار است که از ایشان در پروژه هایمان استفاده کنیم.

ج) شاید نکته‌ تلخ و درد آور این ماجرا واکنش استاد پناهیان، روحانی بصیر و عضو هیأت امنای مؤسسه‌ شهید آوینی است؛ حجت‌الاسلام پناهیان در این باره گفت: بنده آنگونه که مطلع هستم این فیلم ربطی به مؤسسه شهید آوینی ندارد. وی درپاسخ به این سؤال که پروانه ساخت فیلم به صورت مشارکت صادر شده است؛ گفت: من این‌گونه که مطلع هستم پروانه ساخت قرار بوده به نام آقای امینی صادر شود و ربطی به مؤسسه شهید آوینی نداشته باشد من بیش از این مطلع نیستم. باید در جلسه هیأت مدیره شرکت کنم و ببینم چرا چنین کاری بدون مجوز هیأت مدیره انجام گرفته است.


https://shoma-weekly.ir/L5Ceia