ادب و هنر

اصرار بانیان وضع موجود بر تحمیل نسخه خسارت بار خود به کشور و مردم

حمید ابوطالبی مشاور حسن روحانی در گفتگویی با سایت خبر انلاین سیاست خارجی دولت سیزدهم را مورد انتقاد قرار داده و می گوید: دیپلماسی خارجی ما در یک چرخه باطل گرفتار شده و در سطوح مختلفی نیز دچار خطای استراتژیک است.پس از مذاکرات وین و بن‌بست مذاکرات قطر و رها شدن برجام در سیاست سکوت و بی‌نتیجه بودن سفر نیویورک و اعلام بسته شدن پنجره گفت‌وگوها؛ اکنون دیگر تردیدی وجود ندارد که چنان‌که درک روشنی از منافع ایران وجود داشت‌، نباید وضعیت مذاکرات به این نقطه می‌رسید.

خطای استراتژیک‌، به سردرگمی در دیپلماسی و افتادن در چرخه باطل صورت و معنای مذاکره انجامیده است. آنچه که نشان می‌دهد مذاکره مستقیم تابو است و لذا چگونگی شکل و صورت مذاکره با آمریکا مذاکرات را ناکارآمد و امکان هرگونه تحرکی را سلب کرده است.

وی افزود: یک‌بار برای همیشه باید بنشینیم و مشکلات خود را با آمریکا حل کنیم... ما چگونه از آمریکا انتظار داریم بدون مذاکره مستقیم و ایجاد اعتماد فی‌مابین بر تعهداتی که چندان محکم و مورد تایید سنا نیستند استوار باشد؟ این سؤال استراتژیک که وقتی آمریکا از برجام خارج شد‌، چرا ساختار 5+1 قادر به حفظ برجام نبود‌، و اکنون هم در صورت بروز این اتفاق‌، این ساختار قادر به حفظ برجام نخواهد بود و هیچ اهرمی برای آن وجود ندارد. لذا برجام همیشه لغزان و ناپایدار خواهد بود مگر آنکه اعتمادی میان ایران و آمریکا به‌وجود آید.

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در خواست مذاکره مستقیم با آمریکا به‌صورت مکرر توسط جریان اصلاح‌طلب مطرح شده است، جریانی که معتقد است دولت نباید فرصت مذاکره مستقیم با امریکا و احیای برجام را از دست بدهد و برای کاهش مشکلات کشور باید خواسته‌های غرب و در رأس آن امریکا را برآورده کند! این در حالی است که دولتمردان دولت سیزدهم به واسطه ی بدعهدی آمریکا و خروج یکجانبه ی آنها از برجام ، عدم مذاکره مستقیم با امریکا و انجام مذاکرات چندجانبه برای ملزم کردن امریکا بر رعایت تعهدات خود نسبت به لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی را در دستور کار خود قرار داده اند، دلتمردان دولت سیزدهم معتقدند که دولت آمریکا باید برای بدعهدی هایش تنبیه شود و هزینه آن را نیز از اعتبار بین‌المللی خود پرداخت کند

از طرفی سیاست مداران دولت سیزدهم بر این باورند که آمریکا در حال حاضر تحریم‌ها را به حد نهایت خود رسانده است و امکان افزایش فشار چندانی در این حوزه را ندارند و جمهوری اسلامی ایران هم تا به امروز توانسته خود را تا حد زیادی با شرایط تحریم تطبیق دهد و راه‌های دور زدن تحریم‌ها و اداره کشور در این شرایط را یاد بگیرد، بنابراین گذر زمان بیشتر برای توافق بیشتر از انکه به ضرر ایران باشد به ضرر امریکاست.

این در حالی است که جریان اصلاح طلب مقاومت در برابر غرب و مذاکرات با رویکرد امتیازدهی و امتیازگیری متناسب را زیر سؤال می‌برند و معتقدند شرایط اقتصادی کشور محصول سیاست خارجی ضعیف دولت سیزدهم و عدم توافق برجام است.

برای روشنگری در این مورد کافیست کمی عقبگرد کنیم، در 8 سال گذشته دولت روحانی(دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان) به‌صورت مستقیم با آمریکا وارد مذاکره شد و این رابطه به قدری نزدیک شد که جان کری و محمد جواد ظریف وزرای خارجه امریکا و ایران به پیاده‌روی دو نفره در خیابان‌های ژنو رفتند، اما این روابط نزدیک و مذاکرات مستقیم باعث نشد که آمریکا از دشمنی خود با ایران کوتاه بیاید، به گونه ای که بعد از معاهده ی برجام تحریم‌ها را تا دوبرابر افزایش داد. این در حالی بود که اساساً برجام برای رفع همه تحریم‌های ایران در مقابل برخی امتیازات هسته‌ای شکل گرفته بود، یکی از مهمترین دلایل بد عهدی آمریکا را می توان در عدم‌تناسب تعهدات فی‌مابین ایران و امریکا- اروپا مشاهده کرد علاوه بر آن، شوق بیش از حد تیم ایرانی برای مذاکره مستقیم با مقامات امریکا مانع از آن شده بود که ایران بتواند یک متن حقوقی مناسب با قدرت الزام‌آوری حداکثری را تهیه و تنظیم کند، همین موضوعات باعث بد عهدی آمریکا و افزایش دو برای تحریم ها و در نتیجه گرانی، تورم، رکود و بیکاری و افزایش فشار اقتصادی بر مردم شد.

در واقع امروز جامعه ایران با تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کند که ماحصل سوءمدیریت اصلاح‌طلبان از یک‌سو و امید بستن بی‌جا به غرب از سوی دیگر است. با اینحال این جریان بدون عذرخواهی از مردم همچنان اصرار دارند که نسخه خسارت بار خود را مجددا به کشور و مردم تحمیل کنند.

مدعیان اصلاحات که در 8 سال گذشته، همه مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها می دانستند و برای حل آن به غرب و آمریکا چشم امید بسته بودند و چیزی جز «هیچ» به دست نیاوردند. حالا در دولت سیزدهم که قرار است برجام با شروط و مطالبات اصلی و انقلابی ملت ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از طرف مقابل) به نتیجه برسد سنگ‌اندازی می‌کنند و بلندگوی آمریکایی‌ها در داخل می‌شوند که دولت از دیپلماسی ضعیف برخوردار است و راه حل برجام مذاکره مستقیم با آمریکاست

این در حالی است مذاکره مستقیم با آمریکا در 8 سال گذشته نتیجه ای جز تشدید تهدیدها و تحریم‌ها نداشته است، آمریکایی‌ها ابتدا باید بدهی‌های خود را تسویه کنند، تمام تحریم‌ها را لغو کنند و در عمل حسن نیت و اراده جدی خود را نشان دهند و بعد به میز مذاکرات برجام برگردند نه اینکه در طول مذاکرات جدید، بازهم ایران را تحریم کنند!

همانگونه که مقام معظم رهبری هر گونه مذاکره با امریکا را نهی کرده و رابطه ایران با امریکا را رابطه غیرممکن گرگ و میش تعبیر کردند، ایشان بارها فرمودند: :مذاکره با امریکا هم حماقت است و هم خیانت" و یا "کسانی که از مذاکره با امریکا دم می‌زنند یا الفبای سیاست را نمی‌دانند یا الفبای غیرت را بلد نیستند"

https://shoma-weekly.ir/BeZkim