ادب و هنر

اسماعیل انقلاب

رمان «اسماعیل» سرگذشت جوانی به نام اسماعیل را روایت می‌کند که از طبقه پایین جامعه است و در یکی از محله‌های جنوبی شهر تهران به همراه خانواده کوچک خود زندگی می‌کند. او در کودکی پدرش را که کارگر ساده شهرداری (رفتگر) بود به طرز مشکوکی از دست می‌دهد. (شواهد موجود در داستان نشان می‌دهد باعث وقوع تصادف که منجر به مرگ پدر اسماعیل شده، ساواک بوده است.)
زینب حیدری- رمان «اسماعیل»، نوشتۀ مرحوم امیرحسین فردی، حوادث منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را در قالب داستان بازگو کرده است. این کتاب رمانی با محوریت دوران پیش از انقلاب است که روایت اسماعیل جوانی است که به طور ناگهانی وارد فضای انقلاب اسلامی میشود و با تحولاتی که در او رخ میدهد، مسیری متفاوت از گذشتهاش را در پیش میگیرد.

رمان «اسماعیل» سرگذشت جوانی به نام اسماعیل را روایت میکند که از طبقه پایین جامعه است و در یکی از محلههای جنوبی شهر تهران به همراه خانواده کوچک خود زندگی میکند. او در کودکی پدرش را که کارگر ساده شهرداری (رفتگر) بود به طرز مشکوکی از دست میدهد. (شواهد موجود در داستان نشان میدهد باعث وقوع تصادف که منجر به مرگ پدر اسماعیل شده، ساواک بوده است.)

درباره شخصیتپردازی این اثر هم میتوان گفت که در رمان اسماعیل، شخصیتهای متعددی وجود دارد که شخصیت اصلی اثر، خود «اسماعیل صنوبری» است. او، چشم آبی، با پوستی سفید، موهای بلند و بلوطی، قد بلند و خوش اندام و ورزشکار است. باشگاه زیبایی اندام میرود. اهل کتاب خواندن است و چای دوست دارد. پدرش مرده است. با مادر و برادرش که یازده ساله است، زندگی میکند. از سربازی هم به دلیل تکفل مادر و برادرش معاف میشود. قبل از اینکه عاشق سارا بشود، با یک دختر چشم آبی آشنا میشود. مدتی پیش عباس، شوهر مهین میرود و دوچرخه سازی یاد میگیرد. بعد به استخدام بانک در میآید. وقتی متحول میشود، احساس میکند که حقوقش حلال نیست. استعفا میدهد و در صندوق قرض الحسنه مسجد کار میکند. شخصیت اسماعیل یک انسان معمولی است با تمام نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود...

مرحوم امیرحسین فردی جلد دوم رمان «اسماعیل» را هم با عنوان «گرگ سالی» در زمان حیاتش نوشت که بعد از مرگ وی و در چلهمین روز درگذشت این نویسنده توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.

مرحوم امیرحسین فردی همچنین قصد داشت نگارش جلد سوم رمان «اسماعیل» را هم شروع کند که با درگذشتاش این فرصت فراهم نشد. رمان «اسماعیل» بعد از انتشار به زبان فارسی در کشورمان، توسط الکساندر آندروشکین به زبان روسی ترجمه شده و با شمارگان ۳ هزار نسخه توسط انتشارات «ایستوک» در مسکو منتشر شده است. همچنین نسخه انگلیسی این رمان توسط «پال اسپراکمن» ترجمه و در آمریکا منتشر شده است.

رمان «اسماعیل» در ۲۸۰ صفحه و قیمت ۶۹۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/ybY32k