نگاه

اسلام ناب از آدم(ع) تا قائم(عج)

اسلامی که در مقابل این هست و مورد قبول استکبار جهانی در هر عرصه‌ای است اسلام غیر ناب می‌شود و یک موقع مثل حالا آمریکا شیطان بزرگ است و هر اسلامی که مورد تایید او باشد مثل اسلام سعودی که نگرانی از آن ندارد. شاخص ما اسلامی است که ولی فقیه زمان تایید می‌کند و هر کس این شاخص را داشته باشد اسلام ناب را دارد. حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در مکتوبات و بیاناتشان توجه ما را به این نکته جلب می‌کنند که دنبال این مسیر را بگیریم تا ان‌شاءالله به هدف نهایی برسیم.
علیرضا اسلامی- اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی مواجهات زیادی با هم داشتهاند. اسلام آمریکایی همان اسلام سکولار و اسلام متحجر است که قبل از انقلاب هم وجود داشته است. اسلام ناب محمدی هم همان اسلامی است که امام به دنبال آن بوده و مقام معظم رهبری هم برای چندمین بار در سالگرد ارتحال امام به آن اشاره و بر آن تاکید کردند.

در خصوص اسلام باید به این آیه از قرآن اشاره کرد که: «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» دینی که نزد خدا مورد قبول است اسلام است و از صدر عالم از زمان خلقت حضرت آدم(ع) تاکنون این اسلام ناب جریان دارد. سلسله جنبان آن انبیا، اولیا، فقها و علمای راستین هستند که در راه انبیا و اولیا حرکت میکنند. فِرَق و مسیرهای انحرافی از حضرت آدم(ع) تا امروز وجود داشته است. مثلا قابیل هم قربانی به درگاه خداوند آورده بود، ولی برادرش را میکشد و انحراف ایجاد میکند. در زمان حضرت نوح(ع) و ابراهیم(ع) مردم ظاهرا میگفتند میخواهیم خدا را بپرستیم و بهجای خدا بت میپرستیدند. اسلام ناب، همانی است که حضرت ابراهیم(ع) تابع آن است. «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ»(2) تسلیم ذات مقدسی هستیم که آسمانها و زمین را پدید آورده است. به زمان حضرت رسول اکرم(ص) میرسیم و بهویژه پس از پیامبر اکرم(ص) در دوره اولیای خدا انحرافات رخ داد و کسانی که در مسیر حق انحراف ایجاد کردند و «یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ»(3) شدند. افرادی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) با آنها جنگید، یعنی خوارج نهروان یا آنهایی که در جنگهای صفین، جمل و امثالهم بودند و طلحه و زبیر مسلمان بودند و به اسلام اعتقاد داشتند و ظاهرا بدان عمل میکردند، ولی چون شاخصشان ولایت نبود دچار انحرافاتی شده بودند.

ما معتقد به خطی هستیم که شاخصش امام مسلمین باشد، چه امام معصوم(ع) و چه ولی فقیه که جانشین امام معصوم هست و ولایت عامه دارد. این خط در طول تاریخ ادامه داشته و به امروز رسیده است و فقها و علمای گوناگونی وجود داشته و دارند. در زمان انقلاب اسلامی تفکراتی وجود داشتند که مسلمان هم بودند، ولی میگفتند با شاه بسازیم، تقیه و سکوت کنیم، انقلاب صحیح نیست و صبر کنیم امام زمان(عج) بیاید، ولی اسلامشناس فقیه، عارف، شجاع و مجاهد فی سبیلاللهی حضرت امام(ره) تشخیص داد باید چه کار کرد. از سال 42 با شروع نهضت اعلام میکند «الیوم (امروز) تقیه حرام است.» در دوران پیروزی انقلاب و پس از آن همینطور. پس از رحلت ایشان این پرچم و علم در دست ولی فقیه عادل زمان حضرت امام خامنهای است که ایشان هم دارند همین مسیر را طی میکنند، لذا کسانی که پیرو راه امامت و تابع «أَطِیعُواْ اللّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ»(4) باشند، سرافرازند و مسیرشان به حق و هدف میرسد. کسانی که خارج از این مسیر باشند «وَ مَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ»(5) خدا از او قبول نمیکند و ضمن اینکه دچار انحرافاتی هم میشود. در طول تاریخ اسلام شاهد این انحرافات هستیم که حدود هفتاد و چند فرقه شدهاند، برخیشان فرق ضالّه بودند و بعضی تا یکی از امامان را قبول داشتند و بعد دچار انحراف شدند. همه اینها انحراف از خط اصیل اسلام نابی است که امام اسلام ناب محمدی فرمودند.

اسلامی که در مقابل این هست و مورد قبول استکبار جهانی در هر عرصهای است اسلام غیر ناب میشود و یک موقع مثل حالا آمریکا شیطان بزرگ است و هر اسلامی که مورد تایید او باشد مثل اسلام سعودی که نگرانی از آن ندارد. شاخص ما اسلامی است که ولی فقیه زمان تایید میکند و هر کس این شاخص را داشته باشد اسلام ناب را دارد. حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در مکتوبات و بیاناتشان توجه ما را به این نکته جلب میکنند که دنبال این مسیر را بگیریم تا انشاءالله به هدف نهایی برسیم.

پینوشتها:

(1) قرآن کریم، سوره آلعمران، آیه 19

(2) قرآن کریم، سوره انعام، آیه 79

(3) قرآن کریم، سوره ابراهیم، آیه 3

(4) قرآن کریم، سوره نساء، آیه 59

(5) قرآن کریم، سوره آلعمران، آیه 85

https://shoma-weekly.ir/Gb2il9